Odhalení chřipky bude díky brněnským vědcům podobné těhotenskému testu

Jak člověk zjistí, jestli je jen nachlazený nebo má chřipku? Už brzy by k tomu mohl posloužit jednoduchý test, který bude možné koupit v supermarketu. Právě ten vynalezli brněnští vědci z Mendelovy univerzity v Brně a CEITECu. Při případné pandemii ptačí chřipky by jejich objev mohl mít zásadní význam.

Vědci z CEITECu a Mendelovy univerzity v Brně umí chřipku odhalit za několik minut. Pavel Kopel je odborníkem týmu na takzvané kvantové tečky. | foto: Mendelova univerzita

Bleskově odhalit virus pomáhají takzvané kvantové tečky. Na obyčejném filtračním papíře jsou nanesené dvě - jedna pod světlem ultrafialové baterky matně prosvítá, druhá je výrazně jasnější.

"Při kontaktu se vzorkem z nosohltanu fungují podobně jako těhotenský test," vysvětlil Kamil Krč z Mendelovy univerzity

Fotogalerie

Až doteď vědci musí viry chřipky testovat ve speciálních laboratořích. To trvá několik dnů. Bleskový výsledek je ale přitom podle vědců důležitý hlavně v případě nebezpečných virů jako je H5N1, neboli ptačí chřipka.

"Má vysokou úmrtnost, která se pohybuje mezi 60 až 80 procenty. V případě, že by tento nebezpečný vir zmutoval na typ přenosný z člověka na člověka, znamenalo by to velké ztráty na životech v případě, že nebude rychle rozpoznáno epicentrum nákazy. Pak bude co nejrychlejší metoda naprosto klíčová," vysvětlil vedoucí vědeckého týmu z Ústavu chemie a biochemie Mendelovy univerzity René Kizek.

Ale nový objev může posloužit i v případě, že chce prostě nemocný člověk vědět, zda má jen lehké nachlazení, nebo obyčejnou chřipku - sada s ultrafialovou baterkou a speciálním papírem bude ke koupení v lékárně.

"Velký potenciál využití testu je také v ordinacích praktických lékařů. Ti by měli okamžitou odezvu, zda má pacient virové nebo bakteriální onemocnění a zda je nutné nasadit antibiotika," doplnil Kamil Krč.

Vynálezem přitom práce brněnských vědců zdaleka nekončí. Jejich cílem je dosáhnout rozpoznání přesných typů virů chřipky. To jim bude trvat ještě několik měsíců.

Autor:

Dětská kosmetika, po které se vaše dítě neoprudí

Recenze si přečtěte na eMimino.cz.

© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.