Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brno bojuje s prachem. Pomoci má častější úklid a výsadba zeleně

  9:24aktualizováno  9:24
Je menší než 10 mikrometrů, ale je to největší problém brněnského ovzduší. Jemný polétavý prach může způsobovat astma i rakovinu. Povolené limity překračuje letos na desetině území města, jindy je to kvůli inverzi i víc. Město navrhlo balíček opatření, jak část prachu z Brna "vymést".
Brno trápí množství prachu v ovzduší. Pomoci by mohl častější úklid ulic a výsadba zeleně. Ilustrační foto

Brno trápí množství prachu v ovzduší. Pomoci by mohl častější úklid ulic a výsadba zeleně. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Navrhuje například novou vyhlášku o čistotě, která zakáže používat při úklidu chodníků motorové fukary. "Uklidí jen velký odpad, ale jemný prach jen rozfoukají a všichni ho dýchají," řekl náměstek primátora Martin Ander (SZ).

Už letos kolem ulic Palackého, Hlinky, Tábor a Charbulova vyroste 130 stromů. Zelený val má chytat prach, který víří nebo přímo produkují projíždějící auta.

Rostoucí počet aut ve městě je totiž hlavní příčinou znečištěného vzduchu. "Na malém městském okruhu projede denně 40 až 50 tisíc aut. Pro srovnání, na dálnici D1 u Brna necelých 70 tisíc, to jsou dost podobné intenzity," uvádí Jiří Jedlička z Centra dopravního výzkumu.

Nejvíce znečištění produkuje doprava

Na znečištění vzduchu mají samozřejmě podíl i "stacionární" zdroje: spalovny, teplárny a kotelny, kde se topí uhlím. "Tam šly ale emise za posledních 20 let výrazně dolů," podotýká náměstek Ander, že tyto zdroje se dají různými filtry snadněji kontrolovat.

Největším znečišťovatelem v Brně je podle něj Maloměřická teplárna, která produkuje 60 až 70 procent oxidu sirného ve městě, nebo výrobce lepidel Lear v Brně Líšni.

Za tři čtvrtiny znečištění ale může doprava. Proto město navrhuje častěji čistit ulice nebo výstavbu odstavných parkovišť.

"S tím se dá naprosto souhlasit. Je třeba si ale uvědomit, že významný podíl prašnosti má na svědomí zemědělská půda v okolí města," připomíná dopravní expert Jiří Jedlička pojem větrná eroze.

"Aby se jí zabránilo, je třeba používat šetrné zemědělství. To znamená dbát na to, aby byla na půdě stále vysazená nějaká plodina, která erozi zabrání," dodal.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zatmění Slunce, jak ho zachytila VUT Brno na Špicberkách.
Čeští vědci čekají na zatmění Slunce kvůli zvědavcům na tajném místě

Na dlouho utajovaném a opuštěném místě v Oregonu v USA, dál od všech ostatních „lovců“. Tak čeká matematik Miloslav Druckmüller z Fakulty strojního inženýrství...  celý článek

Policisté zasahovali v budově České pošty v ulici Politických vězňů v centru...
Konec front na poště. Brno postaví novou pobočku pro 50 tisíc lidí

Čekání v malé místnosti na poště v Řečkovicích by mělo do tří let skončit. Město chce lidem postavit novou poštu, která bude sloužit pěti městským částem. Úřad...  celý článek

Policisté na tísňové lince 158 měli ze zlovolných telefonátů těžkou hlavu.
Policisté hledali spoutanou holčičku v autě, její únos však byl výmysl

Vymyšlenou historkou o únosu zaměstnaly dvě školačky policisty v Hodoníně, kteří na základě jejich svědectví hledali auto se spoutanou holčičkou. Ve výpovědích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.