Řidiče projíždějící Brnem budou letos hodně brzdit uzavírky silnic. Ilustrační...

Řidiče projíždějící Brnem budou letos hodně brzdit uzavírky silnic. Ilustrační foto. | foto: Martin Švec, MAFRA

Řidiči Brnem ani letos neprojedou hladce, čekají na ně další opravy

  • 52
Skřípění zubů, nadávky a rezignace. Také letos čekají řidiče projíždějící Brnem ucpané a rozkopané ulice. Po rekonstrukci Horovy a Minské ulice se dělníci přemístí na Žabovřeskou. V květnu navíc rozkopou Poříčí. V červnu sice skončí oprava ulic Minská a Horova v Žabovřeskách, ale hned na podzim jen o kus dál zahájí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) práce pod Wilsonovým lesem.

Bude to pekelný rok pro brněnské řidiče. Práce vyjdou na dvě miliardy korun a protáhnou se až do roku 2019 nebo 2020.

Už v květnu ale začne rekonstrukce ulice Poříčí mezi DRFG Arenou a Autocentrem Ros za křižovatkou s Vídeňskou. „Stavba bude rozdělená do čtyř částí, přičemž vždy uzavřeme jeden pruh. Předpokládaný termín dokončení je za tři měsíce, tedy 31. července,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Oprava silnice, po které denně projíždějí tisícovky aut, přijde na 22 milionů korun.

To hlavní teprve přijde

Letošek je ale podle všeho jen přípravou na rok 2017. Ten teprve pořádně procvičí nervy a trpělivost řidičů a obyvatel. ŘSD se pustí do silnic v ulicích Hladíkova a Zvonařka, a to od Dornychu v blízkosti autobusového nádraží po křižovatku OlomouckáTržní.

A pak je tu město, které chce do roku 2020 Brno úplně pozměnit. Začne se ulicí Nádražní a Benešovou. „Jedná se o největší investiční akci v Brně,“ konstatoval Richard Mrázek (ANO), náměstek brněnského primátora.

Podle připravované dokumentace ke stavebnímu povolení vyjde rekonstrukce nejméně na miliardu korun. Část peněz chce město získat z Evropské unie. Zato se ale lidé mohu těšit na kompletní opravu prostoru před hlavním vlakovým nádražím, nové chodníky, lavičky, zeleň, bezbariérové vstupy či koridor pro cyklisty. Z Benešovy ulice se stane nová městská třída, a to od Mahenova divadla až po hlavní nádraží. Rekonstrukce ale čeká celý prostor ulic Benešova, Divadelní a Malinovského náměstí včetně křižovatky Cejl a Koliště.

Magistrát slibuje, že se pokusí opravy zkoordinovat tak, aby se nepřekrývaly. „Některé sice budou souběžně, určitě ale nebudeme zároveň podvazovat Údolní a Štefánikovu nebo Veveří. V jakém pořadí půjdou, zatím nejsme schopní říct,“ přiblížil Vladimír Bielko, vedoucí dopravního odboru magistrátu.

Vyhněte se severní části města

Už teď je ale jasné, že severní část širšího centra bude pro auta a městskou hromadnou dopravu nejméně dva roky nepoužitelná. Stavaři zaberou ulici Veveří od Žerotínova po Konečného náměstí. Akce za 277 milionů korun počítá i s tramvajovou tratí. U Žerotínova náměstí si neoddechnou, dělníci se hned přemístí vedle na ulici Údolní.

„První etapa rekonstrukce Údolní zahrne i část Úvozu. Chceme tu vyřešit městskou hromadnou dopravu tak, aby bylo možné z tramvaje přímo přestoupit na trolejbus,“ popsal Bielko. Kdy přesně rekonstrukce začne, stále není jasné. Zatím není vybrána firma, která ji udělá.

Navazovat na ni má druhá etapa od Úvozu po náměstí Míru. Zhruba ve stejné době, na přelomu let 2017 a 2018, najedou stavební stroje také na Štefánikovu ulici v Králově Poli. Za 294 milionů korun se vrhnou na úsek mezi ulicemi Kotlářská a Kartouzská. V roce 2018 se bude ve stejné městské části opravovat také ulice Jana Babáka za 177 milionů korun.

Kromě toho všeho ale lidé musejí počítat i s krátkodobými rekonstrukcemi tramvajových tratí o prázdninách. „Ty ale zásadním způsobem nezasáhnou dopravní obsluhu města. Stejně jako opravy kanalizace v okrajových čtvrtích nebo menších ulicích,“ dodal Bielko.

Jak v rozkopaném městě prokličkují vozy MHD nebo kde město doporučí parkovat řidičům, se ještě vůbec neřeší.

,