To by například znamenalo, že do nákupních center v jižní části Brna by místní řidiči nemohli jet bez dálniční známky přímo po autostrádě, ale museli by zvolit okliku.
kde se neplatíDálnici D1 v Brně je možné projet bez dálniční známky od Kývalky (exit 182) po sjezd na Brno-Slatinu (exit 201). Na dálnici D2, vedoucí z Brna do Bratislavy, není zpoplatněna část z Brna po sjezd u nákupního centra Olympia (exit 3). Na silnici R52 vedoucí do Pohořelic se neplatí v úseku z Brna po Rajhrad (exit 10). (rig) |
"Shodli jsme se na tom, že města, ve kterých se současně budují dva okruhu, tedy vnější a vnitřní - to je v České republice pouze Brno a Praha - budou mít vnější okruh zpoplatněn ve chvíli, budou-li paralelně existovat," řekl včera ministr dopravy Gustav Slamečka v rozhovoru pro Radiožurnál.
"V příštím roce plánujeme otevření části pražského okruhu, který bude rovněž zpoplatněn," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Ostravě výjimka vadila
Debatu o zpoplatnění dálničních součásti městských dopravních tepen v Brně rozvířil ostravský primátor Petr Kajnar. Tomu se nelíbí, že je od 1. ledna nutné platit i za úsek dálnice mezi Klimkovicemi a Bohumínem na západní straně Ostravy.
Ostravští poukazují na to, že zmíněný úsek dálnice byl zamýšlen jako městský obchvat a měl by být zdarma stejně, jako dálniční úseky na městských okruzích v Brně a v Praze. A spravedlivé by bylo buď ponechat bez poplatků obdobné úseky v Brně i v Ostravě, nebo je zpoplatnit v obou městech.
V žádosti o výjimku, kterou adresoval ministerstvu dopravy, na brněnskou analogii upozornil. "V Brně je desetikilometrový úsek bez poplatků, aby odlehčil transitu ve městě. Buď budou mít buď obě města výjimku, nebo o ní přijdou obě," argumentuje Petr Kajnar.
Ministr dopravy ovšem hodlá spíše rušit stávající výjimky, než udělovat nové. V budoucnu by tak o ni mohl přijít i dosud neplacený úsek v Brně.
A to i přes vyjádření ze závěru minulého roku, v němž ministerstvo dopravy slíbilo brněnskou výjimku nadále zachovat. "Chceme výjimky eliminovat. Pokud se však jedná o úseky, které jsou součástí městské infrastruktury, snažíme se je zachovat," zdůvodnil rozhodnutí ministerstva mluvčí Jakub Ptašinský.
Severomoravský hejtman Jaroslav Palas se ve věci výjimky angažoval rovněž. Podle něho však nejde o to, aby se platilo i v Brně, ale aby nemuseli známky nakupovat řidiči, kteří využijí ostravský úsek dálnice.