Vizualizace trasy R 43 kolem Brněnské přehrady

Vizualizace trasy R 43 kolem Brněnské přehrady | foto: Wave studio

Brno chce bádat, kudy povede cesta do východních Čech

  • 18
Je to zřejmě nejpotřebnější dopravní stavba jižní Moravy, shodují se zástupci všech politických stran. Kudy má nová spojnice jižní Moravy s východními Čechami - rychlostní silnice R43 - vést, se však nemohou shodnout. A výstavba se tím pádem znovu komplikuje.

Ve hře totiž dosud byly dvě varianty počítající s trasou přes brněnskou městkou část Bystrc. Brněnští radní ovšem rozhodli, že projektanti mají územní plán města navrhnout i ve variantě, která s R43 v Bystrci vůbec nepočítá a vede Boskovickou brázdou. Tuto variantu přitom už dříve zavrhlo vedení kraje.

Územní plán s variantou bez R43 v Bystrci teď prosadili zelení. Podle náměstka primátora Martina Andera totiž díky posouzení další varianty bude rozhodování o R43 průhlednější.

Vedení Jihomoravského kraje to však označuje za nesmysl a zbytečné plýtvání penězi. Hejtman Stanislav Juránek tvrdí, že se tím odsune stavba silnice.

"Brněnští radní se zabývají vytvořením C varianty trasy R43. Jenže Jihomoravský kraj tuto variantu už jednou prozkoumal - v roce 2005. Studie tehdy stála přes dva a čtvrt milionu korun a ukázala, že toto řešení je špatné. Je zbytečné, aby někdo v roce 2009 zkoumal znovu totéž a plýtval přitom veřejnými prostředky," zlobí se Juránek.

Vedení kraje se proto rozhodlo, že veškeré materiály k variantě vedoucí mimo Bystrc a dále pak Boskovickou brázdou samo předá brněnským radním.

Tři varianty návrhu územního plánu chtějí mít radní už v lednu. "Celou dobu, co se to bude zpracovávat, jako bychom řešení R43 odkládali. Tato varianta přitom zpochybňuje územní plány řady obcí, které počítají s jiným řešením, proto se do toho musíme vložit," tvrdí hejtman.