Brno by chtělo, aby ministerstvo dopravy zakázalo pohyb lodí se spalovacím motorem po Brněnské přehradě. Dopravní podnik, který na vodním díle přepravuje cestující, používá lodě s elektromotory (ilustrační snímek).

Brno by chtělo, aby ministerstvo dopravy zakázalo pohyb lodí se spalovacím motorem po Brněnské přehradě. Dopravní podnik, který na vodním díle přepravuje cestující, používá lodě s elektromotory (ilustrační snímek). | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Brno nechce konkurenci v lodní dopravě, míní podnikatel

  • 9
Brno usiluje na ministerstvu dopravy o zákaz plavby lodí se spalovacím motorem po Brněnské přehradě. Chce tím prý zabránit jejímu znečištění. Podle podnikatele ze Znojemska, který na nádrži zamýšlí provozovat lodní dopravu, se však město chce zbavit konkurence.

Krajské město žádá, aby ministerstvo až na výjimky zakázalo na vodním díle lodě se spalovacími motory. Podle nynějších předpisů už takový zákaz platí pro všechna plavidla kromě těch, která jsou určená pro hromadnou přepravu osob. A Brno by chtělo, aby se zákaz vztahoval i na ně.

Důvodem je prý obava ze znečištění přehrady. "Brněnská přehrada má lodní dopravu s ekologickými elektromotory, která tam je už více než 50 let, a je teď modernizovaná. Jsem přesvědčen, že pro rekreační využití je toto dostatečné. A co se kvality vody týče, tak lodě se spalovacími motory na přehradu nepatří," uvedl náměstek primátora Ladislav Macek.

Podle něj Brno i kraj vložily do projektu čištění přehrady přes 140 milionů korun a další miliony je to bude stát i v následujících letech. Riziko havárie nebo úniku nafty je proto podle něj příliš velké.

A jak Macek tvrdí, lidé prý navíc spalovací motory na přehradě ani nechtějí. "Jsem přesvědčen, že si to nikdo v Brně nepřeje," řekl s tím, že víc rada města k rozhodnutí obrátit se na ministerstvo nepotřebovala. "Na to nepotřebuje nikdo žádnou studii, žádnou recenzi, prostě nic," dodal.

Je zbytečné dělat paniku, říká podnikatel

S argumenty města zcela nesouhlasí podnikatel Dalibor Dufek. Jednatel společnosti Lodní doprava Vranov, která po Vranovské přehradě vozí lidi, se netají tím, že by chtěl působnost firmy rozšířit právě na brněnskou nádrž. A město, jehož Dopravní podnik už na přehradě provozuje lodě s elektromotory, mu v tom prý chce zabránit.

"Jezdíme na Vranově, což je nádrž s pitnou vodou, se spalovacími motory a nevidíme důvod, proč bychom nemohli jezdit i v Brně. Z mého pohledu je to samozřejmě snaha zamezit jakékoliv konkurenci. S loděmi na elektrický pohon tam totiž nikdo nepůjde, protože se to nevyplatí," řekl Dufek.

Tvrzení, že spalovací motory jsou pro vodní dílo riziko, jsou podle něj jen zástěrkou.

"Osobně si myslím, že dnes jsou na takové úrovni, že je zbytečné dělat paniku a mít strach. Že bychom chtěli na Brněnské přehradě použít nějaký padesát let starý motor, to nepřipadá v úvahu," vysvětlil podnikatel.

Ve špatném technickém stavu plavidla přitom vidí jediné riziko i Povodí Moravy. "Nebezpečí může spočívat například v možném úniku pohonných hmot do vody. Technický stav plavidel posuzuje Státní plavební správa," vysvětlila mluvčí Gabriela Tomíčková.

Ministerstvo lodě nejspíš nezakáže

Že by se Brno chtělo zbavit konkurenta, to Macek razantně odmítl:

"Není pravda, že mu město v něčem brání. Hlavním důvodem jsou vynaložené veřejné prostředky na vyčištění přehrady a vrácení rekreačního charakteru jejímu okolí a obava veřejnosti z toho, že by se na přehradě začaly provozovat spalovací motory k pohonu lodí."

Ať už jde o strach z konkurenta, nebo obavy o přehradu, je pravděpodobné, že město stejně neuspěje. "Zatím se neuvažuje o tom, že bychom byli takto přísní a zakazovali i veřejnou dopravu," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

V to Dalibor Dufek doufá. Pokud návrh města neprojde, chtěl by už za pár měsíců brázdit Brněnskou přehradu s jednou či dvěma loděmi. Nabídne prý nové kratší trasy a příznivé ceny.

Z toho, že by byla přehrada pro dva dopravce moc malá, strach nemá. To samé tvrdí i Dopravní podnik města Brna. "Z rovné konkurence obavu nemáme," nechal se slyšet šéf podniku Miloš Havránek.