Linka číslo šest by podle návrhu změn od Nového roku každé dopoledne končila ve smyčce Švermova.

Linka číslo šest by podle návrhu změn od Nového roku každé dopoledne končila ve smyčce Švermova. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Brno chce ušetřit na dopravě, ubude spojů a prodlouží se intervaly

  • 70
Brno připravuje velké šetření v hromadné dopravě. Dopravní komise doporučila radním i zastupitelům schválit na dvě desítky změn, které začnou od příštího roku a znamenají úsporu až padesát milionů korun. Pokud projdou, výrazně se prodlouží intervaly linek i jejich jízda městem, jiné spoje zcela zaniknou.

"Jedná se o opatření, která určitě nezpůsobí tak velkou revoluci jako v pražské MHD. V mnoha případech si ale cestující budou muset zvyknout na určité nepohodlí," řekl jeden z členů komise Martin Ander (Strana zelených).

Největší změny od Nového roku v hromadné dopravě

  • prodloužení intervalů linky 10 (během špičky 20 minut, mimo špičku 60 minut) 
  • zavedení pásmového provozu linky 6 v pracovní dny dopoledne mimo špičku (zkrácení poloviny spojů do smyčky Švermova) 
  • zavedení pásmového provozu linky 8 v pracovní dny dopoledne mimo špičku (zkrácení poloviny spojů do smyčky Novolíšeňská) 
  • optimalizace v tramvajové dopravě s náhradou linek 7 a 13 a úpravami na linkách 5, 6, 9, 12 
  • zrušení linky 45 s částečnou náhradou posíleným provozem linky 46 v Černých Polích - Lesné a linky 78 v Židenicích - Líšni 
  • prodloužení nočního provozu v nepracovních dnech až do sedmi hodin v kombinaci se zrušením spojení ve 2:30 a 3:30 hodin
  • optimalizace spojů na svazku linek 25, 26, 27 v úseku Černá Pole - Vinohrady 
  • zkrácení linky 57 na Tomkovo náměstí (zrušení denního provozu do Husovic v souběhu s tramvajovou dopravou) 
  • prodloužení intervalu linky 31 v pracovní dny dopoledne mimo špičku na 20 minut
  • náhrada autobusové linky v úseku Mendlovo náměstí - Barvičova trolejbusovou linkou v úseku Barvičova - Mendlovo náměstí (omezení souběhu s tramvajovou dopravou v úseku Mendlovo náměstí - Zvonařka) 
  • prodlouženi intervalu linky 53 v nepracovních dnech na 60 minut
  • posun hranice intervalových schémat, zahájení denního intervalu 10 minut v 6:30 hodin, ukončení již v 18:30 hodin (zkrácení z rozsahu 6 až 19 hodin na 6:30 až 18:30 hodin) a zahájení večerního provozu ve 20:30 hodin
  • zrušení linky 29 s částečnou náhradou linkou 34 z centra do Žabovřesk a linkou 37 z Kohoutovic na Osovou včetně zastávky Anthropos pro denní linky 
  • zkrácení prvního stupně odpolední špičky na linkách 30, 34, 36, posun přechodového času z 18 na 17 hodin
  • snížení počtu spojů linky 31 do Šlapanic s částečnou náhradou trolejbusovou linkou 33 a autobusy v části trasy linky 31 Hlavní nádraží - Slatina, Krejčího
  • zkrácení linky 3 na Rakoveckou s náhradou prodloužením linky 54 přes Rakoveckou na Přístaviště a zachováním provozu linky 11 dopoledne trvale do Bystrce 
  • zrušení linky 63 a nahrazení linkou 59 v úseku Komárov - Chrlice

Ani jedna ze změn se netýká navýšení počtu spojů či rychlejších intervalů, právě naopak. V příštím roce pojedou tramvaje v delších přestávkách, než byli cestující zvyklí, některé linky budou zkrácené, jinde se sníží počet spojů.

Nově se už v brzkém sobotním či nedělním ránu cestující nedostanou pohodlně na vlak. "Noční provoz o víkendech a svátcích se prodlužuje až do sedmi hodin," vysvětlil jedno z nejméně populárních opatření Ander.

Pro pasažéry to znamená, že na nádraží pojede ráno méně spojů a v prodloužených půl- až hodinových intervalech. Zruší se i spoje, které jedou o půl třetí a o půl čtvrté ráno.

"To se mi tedy vůbec nelíbí. S manželem vyrážíme každou sobotu na Vysočinu už v šest. Jak pak budeme jezdit?" ptala se Radka Vyskočilová z Bystrce.

Do sedmi hodin odjíždí o sobotách a nedělích například i pět spojů žlutých autobusů Student Agency do Prahy. "Od deseti mám v Praze brigádu v restauraci. Když nebude zbytí a tramvaj mi nepojede, budu si muset ráno objednat taxík. Ale značně se mi tak cesta prodraží," reagovala studentka Petra Sobotová.

Podle majitele Student Agency je možné, že by kvůli brněnským jízdním řádům měnili i režim žlutých autobusů.

"Uvidíme, jak to dopadne, pokud ale nebudou naše odjezdy navazovat na tramvaje, posuneme je. Podobně jsme to už dělali v Hradci Králové. I když si myslím, že pro tak velké město jako Brno je ponižující upírat lidem, kteří ráno odjíždějí na volný víkend, spoje na vlaky či autobusy," uvedl majitel Student Agency Radim Jančura.

Každé dopoledne bude od Nového roku například už ve smyčce Švermova končit tramvaj číslo 6. V Novolíšeňské zase linka s číslem 8. Tramvaj desítka bude mít ve špičce prodloužené intervaly na 20 minut, mimo ni dokonce na hodinu.

Pro změny zvedla v dopravní komisi ruku koalice, opozice byla proti. "Myslím, že ušetřit na městské hromadné dopravě nemá efekt," tvrdí Ander.

Město šetří, změny mohou být ještě výraznější

Brno teď však bude šetřit, kde se dá. Kvůli zákonu o rozpočtovém určení daní přichází na příští rok o miliony . O změnách v jízdních řádech budou na konci listopadu ještě jednat zastupitelé a radní.

Na poslední chvíli tak mohou rozhodnout ještě o razantnějších úsporách, které by městské pokladně přilepšily. Před časem sice ustoupili od návrhu, kdy by studenti a důchodci, kteří mají zlevněné předplatné, museli na cestu rozjezdem mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní koupit ještě speciální jízdenku za 19 korun (více zde).

Možností, jak do dopravy dostat peníze od cestujících, je stále ve hře ovšem víc. "Variant je několik, od zdražení denního tarifu po zkrácení linek či zvýšení intervalu u nevyužívaných spojů," nastínil před časem v diskusním cyklu Hyde Park Zelňák náměstek primátora Robert Kotzian (ODS).