(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Radek Miča, MAFRA

Brno emisní zóny nechce, rachotiny budou centrem města jezdit dál

  • 40
Díky novele zákona o ochraně ovzduší mají města novou zbraň proti znečištění prachem. Radnice zřejmě získají pravomoc vymezit ve městech zóny, do nichž nebudou moci vjíždět starší automobily, které nesplňují emisní limity. Brněnským politikům se však do omezování dopravy v centru nechce.

Ostrava již uvažuje o tom, že do některých částí města nepustí staré automobily, protože příliš "smrdí" a nesplňují ekologické limity. Představitelé jihomoravské metropole podobné řešení zatím odmítají. Zastánci takzvaných nízkoemisních zón a dalších opatření pro zlepšení ovzduší se je však ještě pokusí přesvědčit.

Kdyby se jim to podařilo, krajské město by v budoucnu bylo stejně jako některá německá města rozdělené do několika zón a vjet by do nich mohly jen automobily, které splňují stanovené emise pro určitou zónu.

Jízda po Brně by se tak řidičům starších automobilů dost zkomplikovala, ve městě by se však lépe dýchalo a snížilo by se riziko vzniku některých onemocnění. Především těch, které vyvolává prach a oxid dusíku.

Situace v Brně není zase tak kritická, tvrdí politici

Podle Miroslava Šuty z Centra pro životní prostředí a zdraví připravují ekologové dopis pro primátora Romana Onderku, ve kterém by jej požádali o jednání. "Už jsme absolvovali schůzku s představiteli Plzně a Českých Budějovic a byla z nich patrná ochota diskutovat o opatřeních, která by vedla ke snížení emisí z dopravy," říká Šuta.

Vedení brněnského magistrátu se ovšem do zavedení nízkoemisních zón nechce. "Situace v Brně není ideální, ale ani tak kritická, abychom o zavedení zón začali uvažovat," uvedl náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS).

Podle něj by jejich zavedení bylo velmi náročné a přineslo by to v organizaci dopravy tak velké komplikace, že by takové opatření v konečném důsledku nestálo za to.

"Není to jednoduché, ale máme kontakty na odborníky, kteří zóny zaváděli v zahraničí, a můžeme je městům zprostředkovat," namítá Miroslav Šuta a také tvrdí, že v Brně sice opravdu není tak "dusno" jako na Ostravsku, i tady je však v ovzduší škodlivin až příliš.

Upozornil, že uplynulo teprve čtvrt roku a v Brně už byl na čtyřech místech překročen celoroční limit pro prach. Oficiálně smí prach přesáhnout denní limit znečištění dohromady 35 dnů v roce, ale ve Svatoplukově ulici byl letos překročen již osmačtyřicetkrát. Roční limit byl již vyčerpán i na monitorovacích stanicích Zvonařka, Výstaviště a Brno-střed.

Novelu zákona ještě musí schválit Senát

Plán vyčištění vzduchu vytvořením nízkoemisních zón je ovšem součástí městské strategie zlepšování kvality ovzduší. Ta je oficiálně schválená brněnským magistrátem a spolupracovalo na ní Centrum dopravního výzkumu.

"Doporučovali jsme i toto opatření, ale jeho zavedení by bylo především politické rozhodnutí," upozornil Jiří Jedlička z Centra dopravního výzkumu v Brně.

K zavedení nízkoemisních zón se nyní otevírá i legislativní cesta. Umožňuje to novela zákona o ochraně ovzduší, kterou nedávno schválili poslanci a brzy ji dostanou na stůl senátoři.

Podle bývalého náměstka primátora a předsedy městské organizace Strany zelených Martina Andera by se vedení města mělo hned pustit do přípravy nízkoemisních zón. "Pokud tedy koalici skutečně jde o zdraví a životy Brňanů," podotkl Martin Ander a dodal, že v Brně by se takové opatření mělo týkat například ulic, jako jsou Úvoz, Koliště nebo Gajdošova.

Že to Česko s nízkoemisními zónami ve městech myslí vážně, potvrzuje i Jiří Jedlička. "Je ještě hodně věcí, které se musí dořešit, a na tom nyní pracujeme s ministerstvem životního prostředí," dodal.