Už přespříští sezonu by mohla vody Brněnské přehrady brázdit loď soukromého přepravce (ilustrační snímek)

Už přespříští sezonu by mohla vody Brněnské přehrady brázdit loď soukromého přepravce (ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Soukromník může na přehradu, Brno se zákazem naftových motorů neuspělo

  • 28
Už přespříští sezonu by mohla po Brněnské přehradě vozit cestující další loď. Soukromník z Vranova chce nabídnout vyhlídkové plavby. Plány mu mohla narušit žádost brněnského magistrátu o úplný zákaz naftových motorů na vodním díle. Ministerstvo ji však odmítlo.

Brno svou žádost o zákaz plavby lodí s dieslovými motory zdůvodňovalo obavami o znečištění přehrady. Podnikatel Dalibor Dufek, který chce na brněnské nádrži začít provozovat živnost, v tom však viděl snahu o omezení konkurence pro Dopravní podnik.

Spor obou stran před pár dny rázně ukončilo ministerstvo dopravy. Provoz lodí se spalovacími motory nezakáže.

"V reakci na dopis primátora Romana Onderky jsme oznámili, že vyhlášku (o provozu lodí - pozn. red.) měnit nebudeme," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Pokud budou lodě s naftovými motory sloužit k hromadnému přepravování osob, bude pro ně i nadále platit výjimka umožňující jejich provoz.

Jednatel firmy Lodní doprava Vranov Dalibor Dufek tak už plánuje, že začne stavět pro Brněnskou přehradu první novou loď. "Bude to trvat asi půl roku, takže by mohla být v provozu přespříští sezonu," vysvětlil Dufek.

Vyhlídkové plavby a večerní jízdy

Náměstek primátora Ladislav Macek (ČSSD) se nevzdává. "Nepřijde mi fér, aby si někdo počkal, až se za více než 140 milionů z veřejných peněz vyčistí přehrada, a pak si sem přišel podnikat," konstatoval Macek.

Jeho argument, že spalovací motory lodí mohou ohrozit životní prostředí přehrady, však Dufek odráží.

"Od roku 2006 jezdíme se spalovacími motory na Vranově. Bez potíží. Přitom je to nádrž s pitnou vodou. Já to vidím jen jako snahu zamezit jakékoliv konkurenci. S loděmi na elektrický pohon tam totiž nikdo nepůjde, protože se to nevyplatí," uvedl Dufek.

Podnikatele ze Znojemska teď čeká hledání pozemků, přes které bude moci novou loď na hladinu přehrady dopravit. A to mu město může zkomplikovat.

"Město kolem přehrady vlastní asi třetinu pozemků. Ale vyjádřit se můžeme jen ke konkrétní žádosti. Ta ještě nepřišla," reaguje Macek.

Je přitom o co stát. Jen za minulý rok brněnský Dopravní podnik přepravil více než 222 tisíc cestujících. Městská firma, která jako jediná na přehradě provozuje veřejnou lodní dopravu, se podle mluvčí Lindy Škrancové konkurence nebojí.

"My zajišťujeme dotovanou městskou hromadnou dopravu. Myslím, že pán s jednou lodí nás neohrozí," konstatovala.

To potvrzuje i Dufek. "Nechceme dělat linkové spoje. Chtěli bychom se zaměřit spíše na vyhlídkové plavby nebo večerní jízdy s různými zážitky," říká podnikatel. Zároveň však nevylučuje, že bude Dopravnímu podniku konkurovat cenou.

,