Brněnskou městskou hromadnou dopravu čekají od ledna změny. Ubyde spojů, přibude přestupů (ilustrační foto).

Brněnskou městskou hromadnou dopravu čekají od ledna změny. Ubyde spojů, přibude přestupů (ilustrační foto). | foto: Filip Fojtík, MF DNES

Nacpané autobusy a tramvaje v Brně budou od ledna ještě plnější

  • 43
Novoroční škrty spojené s městskou dopravou v Brně zkomplikují přesun nejednomu cestujícímu. Redaktorka MF DNES se vydala na vlastní kůži vyzkoušet, co by mohly změny v dopravě způsobit.

Trolejbus číslo 31 přijíždí na hlavní nádraží v Brně a hned se do něj nahrnou cestující. Ačkoliv je dopoledne a dopravní špička začne teprve za několik hodin, už není volné ani jedno místo k sezení a lidé se tlačí kolem držadel.

Výběr největších změn

TRAMVAJE

  • Zrušení linek 7 a 13 a úpravy na linkách 5, 6, 9, 12.
  • Prodloužení nočního režimu provozu v nepracovních dnech až do sedmi hodin v kombinaci se zrušením spojení ve 2.30 a 3.30 hodin.

AUTOBUSY

  • Zrušení linky 45: s částečnou náhradou posíleným provozem linky 46 v úseku Černá Pole -Lesná a linky 78 v úseku Židenice-Líšeň.
  • Zrušení linky 63 a nahrazení linkou 59 v úseku Komárov-Chrlice (s možností budoucího provozního propojení s regionální linkou 509).
  • Prodloužení intervalů linky 10: ve špičce 20 minut, mimo špičku 60 minut.

Od nového roku přitom spojů na této trase mezi nádražím a Šlapanicemi ještě ubude. Zatímco dosud jezdily trolejbusy čtyřikrát za hodinu, nově to bude jenom třikrát.

"Asi tady bude bývat pěkná tlačenice. Ale co naděláme," krčí rameny matka s kočárkem Lucie Zakopalová.

Změn v brněnské hromadné dopravě čeká cestující od 1. ledna hned několik. Část linek bude úplně zrušena, u jiných se prodlouží intervaly nebo změní trasy a zvýší počet přestupů. Vedení města chce tímto způsobem ušetřit.

Jednou z nejvíce kritizovaných změn je zrušení linky číslo 51. Autobus sice neodjíždí v odpoledních hodinách nijak přeplněný, ale většinu cestujících tvoří důchodci. Ti jsou totiž zvyklí ho využívat k dopravě na Žlutý kopec, když cestují do Masarykova onkologického ústavu.

Hlavně pro mimobrněnské byla jednapadesátka ideálním spojením z autobusového nádraží až k nemocnici.

"Budeme zase muset začít chodit pěšky," stěžuje si v autobuse osmašedesátiletá důchodkyně Milena Fojtíková. "Brzy se s takovouhle dočkáme situace, kdy pojedeme pět minut autobusem a dalších deset pak budeme čekat na přípoj," kritizuje rozhodnutí vedení města.

Radost ze změn proto rozhodně nemají ani studenti Biskupského gymnázia v Barvičově ulici, kteří do Brna kvůli studiu dojíždějí. Masarykově čtvrti však nepomohla ani petice proti zrušení tohoto spoje, kterou zde podle místních podepsalo na dva tisíce lidí.

Změny v jízdních řádech zkomplikují cestování i směrem na Chrlice. Autobus číslo 63 ze zastávky Úzká, který je mezi třetí a čtvrtou hodinou přeplněný, z jízdních řádů po Novém roce úplně zmizí.

Nahradí ho sice jiný, ale ten bude vyjíždět až z Komárova. "Kvůli změnám budu muset mnohem více přestupovat, což mě rozhodně netěší," komentuje dopravní novinky studentka Jitka Rybníčková, která dojíždí každý den z Chrlic do centra Brna do školy. "Pohodlnější by byl asi vlak, s šalinkartou by mě vyšla cesta stejně. Ten ale nejezdí tak často," dodává.