Vánoční výzdoba už zaplavuje ulice Brna.

Vánoční výzdoba už zaplavuje ulice Brna. | foto: Filip Fojtík, MF DNES

Brno se připravuje na Vánoce - ozdoby v obchodních domech i v ulicích

  • 4
Brněnské ulice už pomalu zaplavuje vánoční výzdoba. Technické sítě Brno, které se tak připojily k vyzdobujícím obchodníkům, ozdoby začaly montovat v centru města. Světla se ale rozsvítí až za měsíc. Stejně tak i vánoční strom na náměstí Svobody, který zatím mohou obyvatelé Brna vybírat v anketě.

"V plném rozsahu bude osvětlení zapnuté od 25. listopadu," uvedla Blanka Havelková z Technických sítí Brno. V tento den také začnou ve městě vánoční trhy. Letos se budou kromě náměstí Svobody, Zelného trhu a Moravského náměstí poprvé konat i v brněnském podzemí.

"Konkrétně to bude v Labyrintu pod Zelným trhem, který je otevřený od dubna a je v něm speciální společenská část," řekla ředitelka Turistického informačního centra Petra Kačírková.

Lidé tak budou mít zároveň možnost podívat se i do této části podzemí, která není obvykle pro turisty otevřená. Vánoční dárky, ozdoby či něco sladkého zde zájemci koupí až do 23. prosince. Trhy tradičně doplní kulturní program nebo ukázka řemesel.

Ještě předtím 16. listopadu se na náměstí Svobody postaví tradiční strom ze Školního lesního podniku Křtiny. V anketě na stránkách www.ticbrno.cz mohou lidé až do 13. listopadu vybírat ze tří kandidátů. Zatím suverénně vede nejvyšší ze všech stromů - šestnáctimetrová jedle s 690 hlasy.

Vánoce města mohou využít i z marketingového hlediska

Už nyní ale na Brňany útočí vánoční motivy z desítek obchodů. Brněnského marketingového odborníka Filipa Dřímalku to nepřekvapuje. "Spíš se divím, že se s tím nezačalo již dřív," poznamenal. Vánoce jsou podle něj v obchodech tolik vidět, protože pro menší obchodníky to je prakticky jediné společné období, na které plánují nějaké akce.

"Zato u velkých obchodních domů, kde se různé propagační motivy střídají po celý rok, Vánoce zkrátka jen nahradí něco jiného," porovnal odborník. Zatímco obchodníkům jde o zisk, zdůvodnění vánoční dekorace pro město podle Dřímalky tak snadné není. "Buď se radní prostě snaží plnit svou funkci a vytvořit pro lidi příjemné prostředí, nebo chtějí i přilákat lidi a něco vydělat," uvedl expert.

Například Vídeň podle něj Vánoce využívá dostatečně i z hlediska marketingu. "Půlka Evropy tam jezdí srkat punč, z čehož tamější podnikatelé samozřejmě těží," uvedl Dřímalka. Podle jeho vlastních zkušeností na brněnské Vánoce platí spíše první koncept.