Počty vypravovaných vlaků z Brna v nočních hodinách odpovídají poptávce cestujících, tvrdí ministerstvo dopravy. Ilustrační foto

Počty vypravovaných vlaků z Brna v nočních hodinách odpovídají poptávce cestujících, tvrdí ministerstvo dopravy. Ilustrační foto | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Brno se v noci mění v past, vlaky i autobusy spí

  • 13
V nezáviděníhodné situaci se v Brně ocitnou cestující, jimž v devět hodin večer ujede poslední vlak do Olomouce. K cíli cesty se pak nedostanou dřív než po páté ráno. Mezitím ovšem musí absolvovat zdlouhavou noční cestu vlakem i autobusem s několika přestupy. A nic se na tom nezmění.

Dálkové vlaky u Českých drah totiž objednává ministerstvo dopravy. A to žádné dodatečné noční spoje v budoucnu neplánuje.

"Současné vedení nic podobného nepřipravuje. Ale na jaře budou volby a všechno se může změnit," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

váš názor

Vadí vám, že v noci přestávají jezdit vlaky i autobusy?
Jaké máte zkušenosti s nočním cestováním?
Pište na adresu jan.broz@mfdnes.cz

Počty vypravených vlaků podle Hanzelky odpovídají aktuální poptávce cestujících, ale i současným finančním možnostem. "Odmítáme přepravovat vlak, ve kterém jedou jen dva lidé," dodal.

Brno Praha

Problém se netýká jen tratě mezi Olomoucí a Brnem, kde je noční pauza nejdelší. Ani cesta do Prahy není v pozdních hodinách jednoduchá. Pokud cestujícímu ujede z Brna poslední autobus v devět večer, musí si tři hodiny počkat na noční vlak z Maďarska.

"Lidé nechtějí jezdit tak pozdě večer, protože v době jejich příjezdu do Prahy už nejede metro," vysvětlil majitel společnosti Student Agency Radim Jančura, jehož žlutý autobus je posledním denním spojem z Brna do Prahy.

když nádraží usne

Nejproblematičtější je doprava z Brna do Olomouce. Poslední vlak s několika přestupy odjíždí z brněnského nádraží ve 21:03. Další spoj jede v 1:20 ze Zvonařky, ovšem cesta trvá skoro čtyři hodiny.

Do Prahy odjíždí poslední autobus Student Agency ve 21:00. Směr Ostrava jede přímý vlak ve 21:02. Pak následují už jen zbytečně zdlouhavé spoje s mnoha přestupy a zajížďkami.

Autobus do Zlína jede ve 22:00, potom až ve 1:20 ráno.

V opačném směru ovšem podobný problém nehrozí. Téměř každou hodinu opouští Prahu směr Brno vlak nebo autobus.

Jančurova společnost nedávno uvedla do provozu nový spoj, který z hlavního města vyjíždí krátce po půlnoci. "Lidé si tak můžou do Prahy vyrazit za kulturou. Jet zpátky vlakem se jim moc nechce, protože to je nebezpečné," říká Jančura.

Koncerty ve Zlíně

Koncerty a divadelní představení jsou také jedním z hlavních důvodů, proč lidé v noci cestují. "Často jsem chtěl jet na koncert do Zlína, ale neměl bych se jak dostat zpátky. Tak jsem raději nejel nikam," stěžuje si Vojtěch Blahut z Brna.

Ten nakonec vyřešil problém s nočními vlaky svérázně. Našel si ve Zlíně přítelkyni a přespává u ní.

S omezením noční dopravy se potýkají i ti, kteří cestují mezi jihomoravskými městy. Kolem desáté hodiny se zastavuje doprava v kraji. Tou dobou brněnské nádraží opouští poslední vlaky do okolních vesnic a městeček a většina autobusů integrovaného dopravního systému už míří do garáží.

Kulturychtiví návštěvníci Brna a zaměstnanci, kteří končí až pozdě večer, se proto musejí spolehnout na auto. A vůz budou muset využívat i nadále. Za dopravu na jižní Moravě totiž zodpovídá kraj a tomu za současné krize chybí peníze.

O stovky milionů korun méně

"Rozšiřování spojů do pozdějších hodin nepřipravujeme. Za této situace je každé rozšiřování spojů iluzorní. Máme o 900 milionů míň než loni," popsal krajský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil.

Kraj je totiž povinen zajistit v obcích pouze základní dopravu. Ta se určuje podle počtu obyvatel místa a dlouhodobého počtu cestujících na dané lince.

Podle Michala Kocourka ze společnosti Kordis musí do každé obce dojet minimálně šest spojů v každém směru během pracovního dne a tři ve svátky. To se ovšem netýká nočních autobusů.

"Pozdější spoje jsou vnímány jako určitý nadstandard. Pokud o ně mají obce zájem, není to problém. Na jejich provozu se ale musí finančně spolupodílet," vysvětlil Kocourek.

Cena, kterou zastupitelé obcí za takový spoj zaplatí, se liší podle podle počtu kilometrů, které musí autobus ujet. Z částky se odpočítává tržba z prodeje jízdenek. Podle Kocourka není konečná suma nijak vysoká. Přesto si za nadstandardní dopravu v kraji doplácí jen deset obcí.

"O víkendu tady jede poslední autobus v půl desáté a ani přes týden to není nic moc. Rozhodně bych ocenila i pozdější spoje. Kvůli jednoduší cestě z práce, ale i víkendové zábavě v Brně," kritizuje děravé jízdní řády Žaneta Kopcová z Blažovic.

Mají šanci polepšit si alespoň ti, kteří míří do Olomouce? Osmihodinová noční přestávka se nejspíš nezkrátí. Markéta Přehnalová z Brna studuje druhým rokem v Olomouci a stěžuje si, že "dva poslední autobusy jedoucí z Brna bývají beznadějně plné".

Ovšem podle Davida Rause ze společnost Tourbus, která vypravuje první ranní autobus, jeho firma rozšíření jízdních řádů nechystá.