Hlavní nádraží v Brně se siluetou katedrály na Petrově

Hlavní nádraží v Brně se siluetou katedrály na Petrově | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Brno chce zůstat evropským železničním uzlem, bude lobbovat v Bruselu

  • 82
Brno chce lobbovat za to, aby zůstalo jedním z hlavních měst na železniční mapě Evropy. Radní proto schválili smlouvu se soukromou agenturou, která městu bude radit, jak toho dosáhnout. Má také v Bruselu obcházet kanceláře europoslanců i úředníků. Její půlroční služby přijdou na více než milion korun.

Radní chtějí, aby agentura BXL Consulting prosadila v Bruselu čtyři cíle. Má se postarat o to, aby Brno zůstalo jedním z uzlů hlavní sítě evropských železnic TEN-T a zároveň městem na křižovatce dvou železničních koridorů.

Mezi preferované železniční projekty na evropské úrovni se mají dostat i modernizace trati Brno-Přerov, která v současné době nevyhovuje požadavkům na významný evropský koridor, a přestavba brněnského železničního uzlu.

Projekt rovněž obsahuje kontroverzní odsun brněnského nádraží. Podle náměstka primátora Roberta Kotziana (ODS) však formulace, jak ji má agentura prosadit, neříká nic o poloze nádraží.

Radnice bude firmě za její služby platit paušál 168 tisíc korun měsíčně, peníze jsou podle Kotziana určeny například na cestovní výlohy. Kromě toho firma dostane odměnu 180 tisíc, pokud se jí podaří cíle prosadit.

Potřebovali někoho, kdo se orientuje v bruselském prostředí

O normách, které určí budoucí vývoj evropské železnice, se podle náměstka rozhoduje v Bruselu právě nyní. Dodal, že lobbing touto cestou je naprosto běžný a podobné poradenské agentury si platí i jiná města, regiony a státy.

"Potřebujeme takovou společnost, protože to není v silách nás politiků ani magistrátu. To vyžaduje společnost, která se orientuje v bruselském prostředí," řekl.

Za čtyři požadavky, které má firma prosadit, se v březnu postavili svým usnesením i městští zastupitelé. Šlo o první oficiální dokument, kde město připustilo nádraží v centru.

Formulaci, že Brno má být v síti "bez ohledu na budoucí polohu osobního nádraží", prosadili opoziční zelení. Pak přesto pro dokument nehlasovali, což Kotzian kritizoval. Podle něj se o poloze nádraží bude rozhodovat na regionální úrovni.

,