Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Brno slavilo výročí zahájení lodní dopravy, na vodu spustilo nový parník

  15:07aktualizováno  15:07
Stovky lidí zamířily v sobotu dopoledne na Brněnskou přehradu, aby uviděly oslavy 65. výročí zahájení lodní dopravy. Součástí programu byl i křest nového parníku Vídeň. Kromě něj rozšířil flotilu brněnského dopravního podniku také parník Ultrecht. Ten jeho provozovatelé spustí na vodu 28. května.

Opat Evžen Martinec při křtu nové lodi Vídeň | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Slavnostního spuštění parníku Vídeň na vodu se zúčastnili primátor Brna Roman Onderka, vídeňský starosta Michael Häupl, velvyslanec Rakouska Ferdinand Trauttmansdorff a zástupci brněnského Dopravního podniku. Lodi požehnal starobrněnský opat Evžen Lukáš Martinec.

Parník pokřtili tradičním rituálem - rozbitím lahve šampaňského o trup lodi. "Loď Vídeň symbolizuje naše přátelství, spolupráci, která se rozvíjí na poli kulturní, ekonomickém i v rámci zahraniční ekonomiky," uvedl v úvodní řeči Onderka.

Rakouští hosté toto gesto ocenili. Zároveň však poukázali na stále špatné dopravní spojení mezi oběma městy. "Parník Brno s Vídní nespojí," řekl Trauttmansdorff, který si společně s dalšími pozvanými hosty vychutnával projížďku po brněnském "moři". Z paluby pak mohli sledovat spouštění nového parníku na hladinu.

Otevřená byla i výpravna

"Loď je dlouhá 25 metrů, pojme 200 cestujících, je bezbariérová a oproti starším předchůdkyním má také tišší provoz. Stála 15,5 milionu korun," popsala parník Vídeň mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Nová loď Vídeň

Spouštění parníku na vodu ale nebylo jedinou atrakcí. Návštěvníci si mohli prohlédnout také novou výpravnu, kde se nachází zázemí posádky lodí, a prodávají se tam také jízdenky na projížďky.

Vedle výpravny se v červenci otevře ještě druhá budova s občerstvením a venkovním posezením. Objekt, kterému dominuje bílá trojúhelníková plachta, stál pět milionů korun a práce na něm trvaly zhruba čtyři měsíce.

"Přehrada nezakrněla. To, co tu bylo před deseti lety, se s dneškem nedá srovnat," porovnal návštěvník Rudolf Hlavinka z brněnských Řečkovic.

Parník Ultrecht spustí na vodu 28. května

Kdo chtěl, mohl v sobotu navštívit také bystrckou loděnici. K vidění byl například manipulační vozík pro loď, ukázka měření tloušťky plechu ultrazvukem, tabule s uzly nebo vlajková abeceda.

Primátor Brna Roman Onderka křtí novou loď Vídeň.

Primátor Brna Roman Onderka křtí nový parník Vídeň.

Povodí Moravy předvedlo svůj člun, který používá k pracím na přehradě. Poříční jednotka Městské policie ukázala, jak oživit utonulého nebo jak správně házet záchranným kruhem.

Další loď, která do flotily v tomto roce přibude, se jmenuje Ultrecht. Spuštění na  vodu ji čeká v sobotu 28. května. I v tento den si připomeneme, že lodě po přehradě plují už 65 let.

O tom, že by v Brně mohly plout výletní lodě, se uvažovalo ještě před dokončením přehrady ve třicátých letech minulého století. Přípravy však zbrzdila druhá světová válka.

Provoz lodní dopravy tak byl zahájen 5. května 1946 na trase Bystrc - Kozí horka - Sokolské koupaliště - Osada - Rokle - Obora - Zouvalka - hrad Veveří a zpět. V letech 1948-1949 byla plavební dráha prodloužena na Mečkov a do Veverské Bítýšky.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vranovská přehrada.
Kempy hlásí plno, turisté spí mezi auty. Rezervovat stany předem nejde

Je nám líto, musíte jinam. S takovou odjíždějí někteří turisté z kempů u Vranovské přehrady, které už několikrát vyhlásily stopku, protože mají přeplněno....  celý článek

Hvězda hasičských závodů v Los Angeles Petr Moleš. Muž sloužící ve Vyškově se z...
Do Los Angeles jel bez ambicí, vrátil se jako nejlepší hasič světa

Se třemi zlaty a titulem absolutního vítěze soutěže Ultimate Firefighter, tedy jako nejlepší hasič světa, se vrátil Petr Moleš ze Světových policejních a...  celý článek

RegioJet testuje nové vagóny Astra.
Lidé jsou unavení z uzavírek a výmolů na D1. Raději volí cestu vlakem

Počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou se od roku 2010 téměř ztrojnásobil. Může za to konkurenční boj mezi Českými drahami a RegioJetem, ale hlavně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.