Slavnostního spuštění parníku Vídeň na vodu se zúčastnili primátor Brna Roman Onderka, vídeňský starosta Michael Häupl, velvyslanec Rakouska Ferdinand Trauttmansdorff a zástupci brněnského Dopravního podniku. Lodi požehnal starobrněnský opat Evžen Lukáš Martinec.
Parník pokřtili tradičním rituálem - rozbitím lahve šampaňského o trup lodi. "Loď Vídeň symbolizuje naše přátelství, spolupráci, která se rozvíjí na poli kulturní, ekonomickém i v rámci zahraniční ekonomiky," uvedl v úvodní řeči Onderka.
Rakouští hosté toto gesto ocenili. Zároveň však poukázali na stále špatné dopravní spojení mezi oběma městy. "Parník Brno s Vídní nespojí," řekl Trauttmansdorff, který si společně s dalšími pozvanými hosty vychutnával projížďku po brněnském "moři". Z paluby pak mohli sledovat spouštění nového parníku na hladinu.
Otevřená byla i výpravna
"Loď je dlouhá 25 metrů, pojme 200 cestujících, je bezbariérová a oproti starším předchůdkyním má také tišší provoz. Stála 15,5 milionu korun," popsala parník Vídeň mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.
Spouštění parníku na vodu ale nebylo jedinou atrakcí. Návštěvníci si mohli prohlédnout také novou výpravnu, kde se nachází zázemí posádky lodí, a prodávají se tam také jízdenky na projížďky.
Vedle výpravny se v červenci otevře ještě druhá budova s občerstvením a venkovním posezením. Objekt, kterému dominuje bílá trojúhelníková plachta, stál pět milionů korun a práce na něm trvaly zhruba čtyři měsíce.
"Přehrada nezakrněla. To, co tu bylo před deseti lety, se s dneškem nedá srovnat," porovnal návštěvník Rudolf Hlavinka z brněnských Řečkovic.
Parník Ultrecht spustí na vodu 28. května
Kdo chtěl, mohl v sobotu navštívit také bystrckou loděnici. K vidění byl například manipulační vozík pro loď, ukázka měření tloušťky plechu ultrazvukem, tabule s uzly nebo vlajková abeceda.
Povodí Moravy předvedlo svůj člun, který používá k pracím na přehradě. Poříční jednotka Městské policie ukázala, jak oživit utonulého nebo jak správně házet záchranným kruhem.
Další loď, která do flotily v tomto roce přibude, se jmenuje Ultrecht. Spuštění na vodu ji čeká v sobotu 28. května. I v tento den si připomeneme, že lodě po přehradě plují už 65 let.
O tom, že by v Brně mohly plout výletní lodě, se uvažovalo ještě před dokončením přehrady ve třicátých letech minulého století. Přípravy však zbrzdila druhá světová válka.
Provoz lodní dopravy tak byl zahájen 5. května 1946 na trase Bystrc - Kozí horka - Sokolské koupaliště - Osada - Rokle - Obora - Zouvalka - hrad Veveří a zpět. V letech 1948-1949 byla plavební dráha prodloužena na Mečkov a do Veverské Bítýšky.