Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Roky příprav, 16 tisíc nových míst. Brno chystá parkovací revoluci

  12:30aktualizováno  12:30
Brno čeká revoluce v parkování. Vedení města chce ještě před volbami schválit nová pravidla parkovacích zón. O zavedení do praxe se ale bude rozhodovat až po volbách.
Novou Strategií parkování se mají zabývat brněnští radní ve středu. ilustrační snímek

Novou Strategií parkování se mají zabývat brněnští radní ve středu. ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Zatímco v ulicích v centru Brna není kde zaparkovat, placené parkovací domy opodál jsou většinu času poloprázdné. Řidiči místo toho parkují na každém kousku ulice, kde to je jen trochu možné. I tam, kde podle zákona jejich auta nemají co dělat.

Revoluci do těchto poměrů má přinést nová Strategie parkování, o níž budou ve středu hlasovat brněnští radní. Přípravy dokumentu přitom trvají už celé volební období a jeho schvalování přichází na řadu těsně před volbami.

Obří materiál, kterému předcházela analýza současné situace v brněnských ulicích, popisuje parkování v celém Brně ze všech možných úhlů pohledu. A snaží se navrhnout, co s auty v ulicích udělat.

Odborníci například spočítali, že v Brně je přibližně 138 tisíc legálních parkovacích míst. A dalších 19 tisíc nelegálních - tedy těch, kde sice parkovat jde, ale řidič porušuje pravidla a hrozí mu pokuta či odtah.

„Stavebními úpravami či změnou značení lze přibližně šestnáct tisíc těchto míst přeměnit na legální,“ píše se v dokumentu, který pro brněnský magistrát zpracovala městská akciová společnost Brněnské komunikace (Bkom).

Krom tohoto vyčíslení ovšem dokument obsahuje také přesné popisy toho, co je v které lokalitě potřeba změnit, aby se v ní dalo parkovat legálně.

Po úpravách nelegálních parkovacích míst pak Strategie parkování navrhuje nová pravidla pro auta obyvatel města, pro vozidla podnikatelů a zásobování či třeba plánuje stavbu záchytných parkovišť na příjezdových cestách do centra.

Co změní podzimní volby?

Projekt však má dva háčky. Nikde zatím není napsáno, kolik bude jaká varianta parkování stát a kdo bude parkovat bezplatně. A ještě větší neznámou jsou blížící se volby a s nimi i výměna na radnicích městských částí i na magistrátě.

Plán schválený na konci volebního období totiž nemusí nové vedení města přijmout za svůj. Čtyřletá práce dopravních inženýrů by tak mohla přijít vniveč. Dopravní inženýři totiž plánují, že v ideálním případě by nová pravidla mohla v pilotních oblastech platit už příští rok na jaře. A jakékoliv povolební zdržení by tento start oddálilo.

„Nejde o politický projekt, ale o odborný materiál, který jsme projednávali se všemi politickými kluby v zastupitelstvu i se starosty všech městských částí. A to právě proto, abychom takovému konci předešli,“ tvrdí zastupitel za ODS Petr Kratochvíl, který je současně předsedou představenstva Bkomu.

Kratochvíl navíc navrhuje, aby o dokumentu hlasovalo v září ještě před volbami celé zastupitelstvo.

„Chci, aby to ti, se kterými jsme vše projednali, vzali za své,“ tvrdí politik. Stejný názor má i náměstek primátora Robert Kotzian (ODS), do jehož resortu spadá i parkování.

„Chceme získat co nejširší podporu těch, kteří jsou nyní ve vedení města. Doufáme v téměř stoprocentní podporu. A i noví lidé ve vedení města snad pochopí, že jde o plán vypracovaný na základě odborné analýzy, a nebudou k němu přistupovat tak, že vše staré je automaticky špatné,“ věří Kotzian.

Není co namítat, protože strategie nic neobsahuje, tvrdí opozice

Primátor Roman Onderka (ČSSD) ovšem hlasování v zastupitelstvu neslibuje. Nevylučuje, že místo 55 zastupitelů projedná důležitý dokument jen jedenáctičlenná rada. „Schvalování koncepčních materiálů je v kompetenci rady,“ vysvětlil primátor.

Pokud prý ale ve středu někdo z radních navrhne projednání v zastupitelstvu, bude hlasovat pro. „Otázku systémového řešení parkování považuji za důležitou, stejně jako diskusi na toto téma napříč politickým spektrem stran zastoupených v zastupitelstvu,“ doplnil Onderka.

Nová pravidla pro parkování by přitom možná opravdu mohla uspět i u opozičních zastupitelů. Například opoziční Strana zelených k tomu však má nezvyklý důvod. Proti Strategii parkování totiž prý není co namítat, protože nic konkrétního neobsahuje.

„Za kolik peněz a za jakých podmínek budou lidé v Brně parkovat, se z dokumentu nedozvíme. Materiálu tím pádem není příliš co vyčítat,“ tvrdí Ander.

Podle něj je ale taková podoba dokumentu záměrná. „Koalice může říct, že splnila slib, že nabídne řešení parkování, a přitom vlastně nemusí zavádět zásadní změny ani je vysvětlovat lidem,“ myslí si Ander.

Náměstek primátora Robert Kotzian to ale vidí jinak. Rozhodnutí o ceně parkování, způsobu výběru peněz či o zapojení městských částí do systému zpoplatněného parkování je podle něj politické rozhodnutí. A musí ho tedy udělat politici. V tomto případě ti, kteří přijdou po volbách.

„Kdo se bojí, nesmí do lesa. Starostové musí umět vysvětlit i kroky, které mohou na první pohled vypadat nepříjemně. Jsem si ale jist, že řadě městských částí zpoplatněné parkování rozhodně pomůže,“ říká Kotzian.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.