Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automaty na jízdenky ničí vandalové. Provoz zablokují i zapalovačem

  17:01aktualizováno  17:01
Automaty na jízdenky v Brně často nefungují. Můžou za to většinou vandalové. Fígly, jak z nich vybrat peníze, znají i bezdomovci. Jako výmluva však porucha automatu revizorům nestačí a mohou nedobrovolnému černému pasažérovi udělit pokutu.
Lidé vhodí do automatu minci, ale lístku ani vrácení peněz se nedočkají. (ilustrační snímek)

Lidé vhodí do automatu minci, ale lístku ani vrácení peněz se nedočkají. (ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Například Magdaléna Škapová z Hranic na Moravě vyrazila do Brna na výlet za kamarádkou. Chtěla si koupit klasickou jízdenku, ale za vhozenou padesátikorunu ji automat nevydal.

"Spěchala jsem a nechtěla jsem kamarádku zdržovat tak jsem na Dopravní podnik nevolala," popsala Škapová. Stejně nejspíš situaci řeší většina lidí. Dopravnímu podniku se měsíčně sejde jen okolo 50 reklamací.

Automaty? Dobrý přivýdělek pro bezdomovce

Automat nefunguje

  • Při reklamaci vadného automatu po telefonu volejte na číslo 543 174 317
  • Místo lístku z automatu je možné si od 25. listopadu loňského roku zakoupit SMS jízdenku.
  • Jízdenka za 29 Kč na 75 minut: SMS ve tvaru BRNO na 90206
  • Jízdenka za 99 Kč na 24 hodin: SMS ve tvaru BRNOD na 90206
  • Duplikát jízdenky, kterou si omylem smažete, získáte na čísle 9000603 zasláním SMS ve tvaru BRNOA

Automaty většinou ničí vandalové nebo se na nich přiživují bezdomovci. Vlastní bizarní zkušenost popsala studentka Eliška.

"Po vhození peněz mi jízdenka z automatu nevypadla, o chvíli později k němu ale přišel bezdomovec a vytáhl zevnitř zapalovač, kterým zablokoval provoz automatu. Peníze se mu vysypaly do ruky a on spokojeně odešel," vyprávěla studentka.

Podle dopravního podniku poškozují přístroje hlavně vandalové, kteří chtějí snadno přijít k penězům. "Pokud nám lidé zavolají včas, většinou vandala dostihneme," uvedl Jakub Ghanem z brněnské městské policie.

Vadný přístroj je možné telefonicky nebo po internetu reklamovat a vyžádat si zpětně vrácení peněz. Podle Lindy Hailichové z brněnského dopravního podniku takhle v minulém měsíci vyplatili zhruba tři tisíce korun.

Pro vyplnění formuláře potřebujete kromě osobních údajů znát umístění automatu a přesný čas, kdy se porucha stala. Diagnostika systému, na který jsou automaty napojeny, následně zjistí, jestli má volající pravdu, a povolá na místo technika.

Jízda načerno podnik nedoporučuje

Při reklamaci vadného automatu po telefonu volají lidé na číslo uvedené na automatu, společně s číslem přístroje, které je přímo na jízdenkovém automatu pod cenou jízdného. Obdobně funguje systém reklamací i v Praze a Ostravě.

Jízdu načerno ale Hailichová lidem, kteří jízdenku z automatu nedostali, nedoporučuje. "Vymlouvat se revizorovi na nefunkční stroj nejde, v takových případech doporučujeme využít SMS jízdenku," uvedla Hailichová.

Ty prodává dopravní podnik od konce listopadu loňského roku, počet pouličních automatů kvůli nim ale měnit nehodlá.

Využít je musel i Tomáš Ustohal, který se vrátil do Brna na vánoční svátky a chtěl se dostat hromadnou dopravou domů. Lístek jemu ani jeho přítelkyni ale automat nevydal.

"Šalina už přijížděla, byl jsem naštvaný, že ji nestihnu. Naštěstí jsem se náhodou dozvěděl, že už fungují sms lístky, tak jsem si ho koupil takhle. Byl dražší, ale jinak to nešlo," popsal Ustohal.

Nyní je v Brně 160 jízdenkových automatů. Tržby z nich přináší dopravnímu podniku zhruba 100 milionů korun ročně, což je třicet procent tržeb za jednorázové jízdenky.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.