Karty ve velké politice už jsou rozdané, ale na brněnských radnicích se schyluje k další náročné partii. Do říjnových komunálních voleb zbývá necelých pět měsíců. Strany ladí kandidátky a začínají zvažovat strategii kampaně. Zelení hledají spojence víc než dřív.
Kdo je ve hře
|
Jednou z prvních vlaštovek bude v Bystrci společná kandidátka Strany zelených a sdružení, které protestuje proti vedení rychlostní silnice R43 přes Bystrc.
Podle předsedy zelených Ondřeje Lišky se bude podobný model hledat po celé republice. "Někde půjdeme do voleb samostatně, někde uvažujeme o společných kandidátkách. Například s lidovci, se Stranou pro otevřenou společnost nebo nezávislými kandidáty. Půjdeme ale do voleb s plnou vervou," řekl.
Stejně nadšeně, navíc s notnou dávkou nově nabyté sebedůvěry, znějí slova manažerů TOP 09. Chtějí sestavit kandidátky do všech městských částí v Brně a přijít i se svým kandidátem na brněnského primátora nebo primátorku. Konkrétní jméno ale bude známé až příští týden po krajském sněmu.
"Taky čekáme, že se nám bude hlásit hodně nových členů. Už nám po volbách lidé telefonovali. Ještě ale nedorazily žádné písemné přihlášky," uvedl manažer TOP 09 pro jižní Moravu Petr Štědroňský.
Skončily volby. Začíná nová kampaň
Sotva veřejnost stačila vstřebat předvolební a volební mumraj, už se na ni začíná chystat další várka letáků, plakátů a setkávání s politiky. Kampaň pro komunální volby začínají strany připravovat už teď. Naostro ji ale "rozbalí" převážně až v srpnu nebo v září.
Výprask od voličů udělal průvan v kase Strany zelených. Ti proto do kampaně zapojí hlavně dobrovolníky. Neplacená síla se stane i z volebního manažera Jaroslava Ostrčilíka, který na sněmovní kampani pracoval podle vlastních slov "od rána do noci".
"Kampaň bude ještě kontaktnější, protože jednak na billboardy už nebudeme mít peníze a také doufáme, že naše voliče billboardy neoslovují," řekl Ostrčilík.
Na povídání s občany se chtějí spolehnout i lidovci, kteří však mají v rukávu svůj trumf z posledních voleb. Jejich reklamy si vyvěšují stoupenci dobrovolně a zadarmo na své domy či ploty (Za kampaň dali lidovci tři miliony).
Billboardů bude méně
"Ušetřit se tím dá opravdu hodně. Pronájem reklamní plochy představuje o dvě stě až tři sta procent nákladů navíc oproti samotnému materiálu," prozrazuje část receptu krajský tajemník KDU-ČSL Petr Cajzl.
Nespí ani sociální demokraté. "Přípravy už začaly, ostrá kampaň ale začne až začátkem srpna. Připravují se kandidátky, dělají se primární volby na místních organizacích," vypočítal krajský tajemník ČSSD Karel Kraus.
Kraj by podle něj neměla zaplavit oranžová vlna jako před nedávnem. "Billboardů do komunálních voleb bude určitě méně, pokud vůbec nějaké. Nemá cenu dělat billboard například na starostu Blanska, když ho volí jen v Blansku," vysvětlil.
Zatím především v hlavách mají podobu kampaně jednotlivá místní sdružení ODS. "Zatím ale především připravují kandidátky. Horká kampaň má ještě čas," řekla mluvčí ODS Jana Darmovzalová. Konkurence z TOP 09 se na zteč pustí v září.