Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Boj o podivný pronájem. Budova hlavního nádraží v Brně na prodej

  • 9
Pronájem brněnského hlavního nádraží získala v roce 2008 za podezřelých okolností na 40 let firma BNSD. Podle zjištění MF DNES je nyní společnost na prodej a s ní také podoba a budoucnost nynější budovy nádraží. Vedení Českých drah se smlouvu snaží zrušit.

Příznivci i odpůrci přesunu brněnského nádraží už žhaví kampaně k referendu, jež se odehraje za čtyři měsíce. Plebiscit může napovědět, jak bude hlavní železniční uzel vypadat za 20 let. Mezitím se ale v naprosté tichosti odehrává obchod, který určí jeho podobu už v nejbližších letech.

MF DNES z několika zdrojů zjistila, že je na prodej firma Brno New Station Development (BNSD) – na počátku anonymní společnost, kterou od letošního června z postu šéfa představenstva ovládá někdejší vlivný místopředseda ODS a ještě do nedávna místostarosta druhé největší městské části Brno-sever Jiří Hos.

Firma v roce 2008 získala za podivných okolností od Českých drah do pronájmu nejen budovu nádraží s lukrativními obchodními prostory, ale i celý okolní patnáctihektarový areál zahrnující například Malou Ameriku. A to na 40 let. Obchod snů to byl pro BNSD, ale už ne pro Brno. Na pozemcích se totiž za osm let téměř nic nezměnilo.

V brněnských mocenských kuloárech je nyní BNSD žhavým tématem. Že nabídka na prodej padla, MF DNES potvrdil například šéf brněnské investiční skupiny DRFG David Rusňák. „Ano, od pana Hose jsme ji skutečně dostali. Dále bych se k tomu ale zatím nechtěl vyjadřovat,“ konstatoval Rusňák, jehož finanční skupina se stala generálním partnerem hokejové Komety a spolu s ní připravuje také stavbu hokejové haly.

Oslovených případných kupců je však podle dostupných informací víc. Patří mezi ně i rodina kontroverzního podnikatele Jana Gottvalda, který v minulosti vlastnil fotbalové Drnovice. V roce 2002 skončil ve vazbě a hrozil mu dvanáctiletý trest za hospodářskou korupci. Vězení se ale nakonec vyhnul. Ještě za mřížemi totiž splatil dluhy věřitelům a soud tak přistoupil na pouze peněžitý trest.

Nádraží opravím, slibuje Hos

Sám Hos ovšem snahu o prodej firmy BNSD důrazně popírá. „To rozhodně není pravda. Naopak za mnou lidé chodí a ptají se, zda by ji nemohli koupit. Já se ale nyní společnosti chystám mnohem více věnovat. Od partnera Radka Konečného jsem odkoupil jeho podíl,“ uvedl Hos, který v horizontu následujícího roku slibuje investici čtvrt miliardy do hlavní nádražní budovy.

Komu patří nádraží v Brně

Pronájem 15 hektarů pozemků včetně hlavního nádraží v roce 2008 podepsal s firmou BNSD tehdejší šéf Českých drah a Brňan Petr Žaluda. Vlastníci společnosti byli anonymní. Ještě téměř měsíc po svém nástupu do drah ale Žaluda podle obchodního rejstříku současně figuroval ve vedení životní pojišťovny Axa, která byla partnerem BNSD. Sám generální ředitel ale jakýkoliv střet zájmů vždy popíral. Následně jako šéf představenstva začal vystupovat brněnský podnikatel Radek Konečný, který firmu řídil společně s někdejším vlivným místopředsedou ODS Jiřím Hosem (na snímku). Nyní společnost vlastní pouze Hos.

V orgánech společnosti BNSD v minulých týdnech skutečně nastaly zásadní změny. Podle obchodního rejstříku už ve společnosti dřívější předseda jejího představenstva Konečný nijak nefiguruje. Vše nasvědčuje tomu, že se někdejší úzcí obchodní partneři rozhádali.

Konečný nyní nechce s BNSD mít nic společného. „Když hrajete čtyřhru a váš partner zápas prodá, nemůžete to ovlivnit. Jezdil jsem jako šéf představenstva na jednání s Českými drahami, a přitom s nimi pan Hos jednal za mými zády. Působení ve firmě jsem se proto rozhodl zvážit,“ řekl MF DNES Konečný, který také potvrdil, že informaci o nabízení BNSD k prodeji slyšel.

Byl to právě Konečný, který ještě v roce 2009 sliboval, že společnost investuje do nádraží a rozsáhlých okolních parcel miliardy korun a ve spolupráci s proslulou architektkou Evou Jiřičnou dostaví i pravou věž nádražní budovy, kterou rozmetaly spojenecké bombardéry v roce 1944. Od té doby se ale nevábné plochy, které má BNSD v pronájmu, změnily jen minimálně. Nádražní hala dostala nový nátěr a přibyly v ní obchody.

Vokřál: Chtějí najít pitomce

Hos je nyní proto v citlivé situaci. Jedinou výraznější hodnotou BNSD je totiž právě čtyřicetiletá nájemní smlouva. A ta je v ohrožení, protože společnost má s Českými drahami uzavřenou také druhou provázanou smlouvu o revitalizaci, v níž slíbila, že areál zásadně vylepší. To se ale nestalo.

Podle informací MF DNES se už České dráhy snažily smlouvu vypovědět na konci loňského roku. BNSD totiž podle nich navíc dlužila i na nájmu, což Konečný popírá. Mluvčí drah Radek Joklík snahu nájemní vztah revidovat potvrdil také nyní.

„V tuto chvíli mohu konstatovat, že BNSD řadu povinností nájemce plní, je však v časovém skluzu v postupu rekonstrukce výpravní budovy. Aktuálně probíhají jednání s novým předsedou představenstva firmy o úpravě smluvních vztahů,“ poznamenal Joklík.

Hos ovšem tvrdí, že všechny problémy spadají do doby, kdy společnost vedl Konečný. On je nyní urovnal a chystá zásadní změny. To je ale v ostrém kontrastu s tvrzeními bývalého šéfa představenstva.

O tom, že by se nyní BNSD a s ní také nájemní smlouva prodávala, České dráhy prý nic nevědí. „Společnost nemá povinnost informovat pronajímatele o změnách své vlastnické struktury,“ dodal Joklík.

I když právě hlavní nádraží v anketách Brňané uvádějí jako největší průšvih města, samotný magistrát na něj nemá vliv. Primátor Petr Vokřál (ANO) byl informací o nabízení BNSD k prodeji také překvapen.

„Vím totiž, že České dráhy dělají vše pro to, aby smlouvu na pronájem nádraží ukončily. Netuším ale, který kupec by do vyjasnění této záležitosti do něčeho takového šel. Skoro si myslím, že jde o to, najít pitomce, který netuší, že tam riziko výpovědi je,“ uvedl Vokřál.

Zrušit smlouvu? Nesnadné

Vypovědět velmi obecně napsanou smlouvu, kterou dráhy roky tajily a nakonec se na veřejnost její text dostal až kvůli chybě úředníka, jenž občanskému sdružení poslal špatně začerněnou verzi, ovšem nebude jednoduché. A stát se vystavuje riziku roky trvajících soudních tahanic a horentních kompenzací.

Původně přitom mělo být obsahem dokumentů i předkupní právo na pozemky. To ale státní podnik po tlaku politiků a veřejnosti vypustil. Druhá uzavřená smlouva o revitalizaci ovšem obsahuje pasáže, jež BNSD umožňují odkoupit některé nepotřebné části pronajímaných nemovitostí. České dráhy se o prodej pokusily v roce 2012, po zveřejnění záměru ale vycouvaly.

Rozložení sil se za poslední roky zásadně změnilo. ODS už nevládne na brněnském magistrátu a má minimální vliv na přesun nádraží, který kdysi prosazovala. A rodilý Brňan a šéf Českých drah Petr Žaluda, který nájemní smlouvu podepisoval, ve funkci v roce 2013 skončil. Obchod může komplikovat i to, že památkáři se snaží areál kolem nádraží včetně známého prostoru Malá Amerika prohlásit za kulturní památku. To by zásadně prodražilo či úplně znemožnilo případné developerské plány.