Dívčí hrad

Dívčí hrad | foto: Martina Surá, Martina Procházková,  MF DNES

Turisty ze světa zvou do Mikulova a na Pálavu, reklama už má výsledky

  • 4
Česká organizace pro cestovní ruch CzechTourism vybrala devět míst, která teď doporučuje turistům z celého světa. Z jižní Moravy pak v letácích, na internetu i v zahraničních novinách radí navštívit Mikulov a Chráněnou krajinnou oblast Pálava. Reklama je to skvělá, ne všude jsou ale na turisty připraveni.

Kampaň už trvá déle než měsíc a v Mikulově už dokonce stačili zaznamenat změny v návštěvnosti. "Přibylo turistů z Číny a Japonska. Ti k nám dřív nejezdili skoro vůbec. Nevíme ale, jestli je to jen kampaní CzechTourismu, protože máme na internetu i další reklamy," uvedla mluvčí města Mikulov Lenka Křivánková.

Krajina příběhů

Česká centrála pro cestovní ruch CzechTourism je příspěvkovou organizací ministerstva pro místní rozvoj. Vznikla v roce 1993.

Letošní kampaň Česko jako země příběhů představuje zemi netradičním způsobem, protože místo informativních popisků používají historky přibližující místa, kde se odehrává vyprávění.

Z jižní Moravy tak lákají na poklady Pálavy (na snímku Dívčí hrad) a "Místo smíření", totiž Mikulov.

Obě oblasti organizace zařadila především díky jejich zaměření. "Vybrali jsme je hlavně kvůli vinařským stezkám a možnosti aktivní dovolené. Například Karlovy Vary jsou zase v seznamu kvůli lázeňství," vysvětlila vedoucí oddělení marketingové komunikace CzechTourismu Barbora Malá.

Na oficiální webové stránce tak v osmi světových jazycích představují tvůrci příběhy, které může návštěvník přijet objevovat a prožít tak i své vlastní. Mikulov je zde prezentován jako "Místo smíření" a nezapomíná se ani na básníka Jana Skácela, který o městě řekl, že je v jeho očích kouskem Itálie. Součástí jsou i fotografie mikulovského zámku nebo židovského hřbitova.

"Nazvali jsme naše město Místem smíření, protože se zde v historii uzavřelo několik mírových smluv. Čtyři dny po bitvě u Slavkova tu jednal o míru i Napoleon," vysvětlila Křivánková.

"Na Pálavě už je plno"

Více turistů však v některých pálavských oblastech může způsobit i problémy. "Velmi mě těší, že se Pálava dostala na seznam nejvýznamnějších míst. Je to nejen ocenění krajiny, ale i obyvatel a ochránců. Nejsem si však jistý, jestli je potřeba, aby tady návštěvníků bylo ještě víc. Už teď je totiž několik míst tady přesycených. Někteří obyvatelé obcí, například Klentice, dokonce kvůli tomu zvažují i stěhování," uvedl vedoucí správy CHKO Pálava Jiří Matuška.

O krásách Čech i Moravy se dozvědí lidé například ve francouzském deníku Le Monde, německé verzi National Geographic, na internetu a v propagačních letácích. "Jedná se o největší propagační aktivitu státu v příjezdovém cestovním ruchu pro celý rok. Objevuje se na třinácti evropských i mimoevropských trzích a stála téměř 39 milionů korun," prozradila manažerka CzechTourismu Jiřina Peřinová.

Na Pálavě se však najdou i místa, kde se o návštěvnost dávno postarala jejich pověst. "Nemáme k dispozici žádné statistiky z posledních měsíců, ale do našeho muzea přichází každý rok více lidí. Slavný nález Věstonické venuše podle mě už žádnou další kampaň nepotřebuje," tvrdí místostarosta Dolních Věstonic Jan Votava.

CzechTourism svůj projekt chce v dalších letech rozšířit. Neznamená to však, že oblasti, které se v kampani objevily letos, o reklamu přijdou. "V následujícím roce přidáme další místa. Každopádně na současné webové stránce destinace, které jsme už vybrali, budou i nadále," uzavírá Malá.