Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Centrum Brna by se mohlo otevřít cyklistům. Policisté jsou proti

  9:23aktualizováno  9:23
Do teď se každý cyklista musel pěší zóně v centru Brna vyhnout obloukem. Nebo alespoň z kola slézt a vést si je vedle sebe. Zákaz ježdění na kole přes centrum platí už více než čtvrt století. To se ale s novým vedením města velmi pravděpodobně změní.

Cyklisté by se po více než pětadvaceti letech mohli znovu prohánět po centru Brna. (Ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Občanské sdružení Brno na kole neotálelo a využilo změny ve vedení města, které je této myšlence nakloněno. Ve středu podalo návrh na přezkoumání zákazu jízdy na kole po pěší zóně, která vede od hlavního nádraží přes náměstí Svobody až po Rašínovu a Českou ulici, Odboru dopravy Magistrátu města Brna.

„V září jsme uspořádali Nakoleonskou cyklojízdu a jako její téma jsme si zvolili právě zákaz ježdění na kole centrem Brna. Cyklojízdy se zúčastnili také současný primátor Petr Vokřál a jeho nynější náměstci Matěj Hollan a Richard Mrázek. Veřejně se na ní vyjádřili, že zákaz je holý nesmysl,“ popisuje předseda sdružení Brno na kole Michal Šindelář.

Žádostí sdružení se od čtvrtka zabývá vedoucí odboru dopravy Vladimír Bielko. Nejprve musí získat posuzující stanoviska od městských policistů, Dopravního podniku, městské části Brno-střed a odboru územního plánování a rozvoje. Pak teprve může návrh předložit k projednání městské radě. Konečné rozhodnutí by tedy mohlo padnout nejdříve v lednu.

Stejný úkol už mu před třemi lety zadal bývalý náměstek primátora Robert Kotzian, se kterým to Brno na kole rovněž řešilo. „Na základě stanovisek, která jsme nechali vypracovat, nám otevření pěší zóny cyklistům nebylo doporučeno, takže jsme to radě města k projednání ani nepředkládali,“ vyjádřil se Bielko.

Auta do centra můžou, kola ne

Šindelář se pokusil znovu podat žádost o nové přezkoumání, právě když zjistil, že se nové vedení města k problému staví mnohem otevřeněji než to staré, a že by mohla existovat politická vůle se situací něco dělat.

Na zrušení zákazu se dohodla celá nová koalice, a tak je velmi pravděpodobné, že od příštího roku se na náměstí Svobody budou prohánět lidé na kole. A to i v případě negativních posuzujících stanovisek. Pro radu totiž nejsou závazná, jen doporučující.

„Paradoxní je, že kvůli parkovacím místům některé vozy na území pěší zóny vjet mohou, kolo však žádné. Chtěli bychom to vyřešit jednoduše. Kam teď můžou auta, budou moci i cyklisti. Samozřejmě se budou muset zavést nové předpisy a opatření, aby se zaručila bezpečnost,“ sdělil náměstek primátora Martin Ander ze Strany zelených. Souhlasí s ním i náměstek Richard Mrázek z hnutí ANO, jenž má v kompetenci dopravu.

Zákaz by měl zůstat pouze v ulici Česká, ve které je výrazně větší provoz chodců než v jiných ulicích. Ani tak nejsou policisté z plánů města nadšení a jejich negativní stanovisko se od posledně nejspíš moc nezmění.

Policisté jsou proti. Bojí se o bezpečnost

„Ještě to musí posoudit dopravní inženýři, ale jezdí tam tramvaje a je tam velká intenzita chodců. Bylo by těžké jim i cyklistům zaručit bezpečnost,“ uvedla policejní mluvčí Andrea Straková.

A souhlasí s ní i někteří cyklisté. „Zrušením zákazu tam začne jezdit více cyklistů. I takových, kteří to nemají úplně v ruce, nebo těch, co jedou z nákupu ověšení taškami po obou stranách řídítek. Přesně tito lidé způsobují nehody,“ myslí si Adam Měrka, pro kterého je kolo nejoblíbenějším dopravním prostředkem.

Zato Ondřej Konvičný se nemůže dočkat. „Představa cyklokruháče kolem orloje je obrovsky lákavá,“ směje se.

Zákaz jízdy na kole po pěší zóně sahá až do 80. let minulého století a souvisí se vznikem první pěší zóny.

„Po náměstí Svobody tenkrát běžně jezdila auta. Pak se to změnilo a nerozlišovalo se mezi kamionem a kolem,“ říká Šindelář.

Od té doby oficiálně nemohl žádný cyklista přes úsek od Masarykovy až po Rašínovu ulici na kole jet. Pěší zóna sice pokračuje i Joštovou ulicí, ale vzhledem k tomu, že po ní tolik lidí nechodí, se na ni toto pravidlo nevztahuje.

Přitom v západoevropských městech jsou centra cyklistům otevřená. Příkladem budiž Vídeň. „Cyklostezky tam kompletně protínají celé centrum. Navíc mají široké chodníky, z nichž je část pro chodce a část pro cyklisty. A pak je tam spousta policistů, kteří se na ně zaměřují, kontrolují je, dávají jim dýchat,“ porovnal obě města Aleš Antošík, jenž ve Vídni jednu dobu žil.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.