Za titulní roli podivínského fotografa Tichého v inscenaci Tichý Tarzan je na Thálii nominována jeho ženská představitelka Ivana Hloužková. | foto: Jakub Jíra

O Thálie se utká také pět umělkyň z Brna. Tři z nich hrají muže

  • 0
Na Ceny Thálie letos odborníci nominovali pět umělkyň z Brna. Tři z nich ve svých rolích hrají muže. Za činohru a muzikál mohou zvítězit dvě herečky z Brna a jedna sice ostravská, ale hrající v Redutě. Anebo také operní pěvkyně, případně baletka z Národního divadla Brno. Vítěze budou známi 23. března.

1. Tarzan s ženskou energií

Velkou naději na zisk ceny má letos zvlášť Ivana Hloužková za titulní roli v inscenaci Tichý Tarzan v Divadle Husa na provázku. V těchto "zcizených denících fantoma erotické fotografie" Miroslava Tichého, který proslul zejména snímky polosvlečených žen, jež zachycoval vlastnoručně zhotovenými fotoaparáty, hraje nominovaná herečka titulní roli.

Co jsou Ceny Thálie

Ceny Thálie pořádá letos podvacáté Herecká asociace. Ceny se udělují ve čtyřech kategoriích: činohra, opera, balet a pantomima, muzikál a opereta.

Jde o ceny za jevištní výkony v inscenacích vzniklých v České republice s premiérou od 1. prosince předminulého roku do 30. listopadu roku minulého. Zvlášť se oceňují ženské a mužské výkony do širších a posléze užších (finálových) nominací.

O laureátech rozhoduje Kolegium Cen Thálie tajným hlasováním. Vybírá z 24 finalistů nominovaných oborovými porotami, do slavnostního vyhlášení cen musí všechny v navržených výkonech zhlédnout.

Od letoška se udělují i ceny za celoživotní mistrovství ve všech čtyřech oborech. Letošních patnáct Cen Thálie bude vyhlášeno 23. března v Národním divadle v Praze.

Tedy onoho starého vlasatého a fousatého muže, který byl v očích svých spoluobčanů spíš "pijanem posedlým ženami, rváčem s mastnými vlasy a se směšným fotoaparátem vyrobeným z ruličky toaletního papíru".

"Ivana v této roli podává výjimečný výkon ženy v mužské roli," zdůvodňuje nominaci spoluautorka scénáře Tichého Tarzana Simona Petrů.

"Psychologicky ho věrně ztělesňuje, ale nejde o nápodobu, neřku-li obraz vulgárního šmíráka. Díky její ženské energii získává postava Tichého citlivost a smysl pro estetično," dodává scenáristka. Roli psala se spoluautorem Petrem Janem Kryštofem Hloužkové "na tělo".

"Ivaninu nominaci vnímám jako uznání za ochotu nabídnout se coby vyklizený pokoj pro stvoření cizí duše. Dokázala tu zprostředkovat zázrak absolutní přeměny. Navíc nevídaně skromně," oceňuje ji i režisérka Tichého Tarzana Anna Petrželková.

2. Proměnlivá a přemýšlivá Anna

Tereza Vilišová z ostravského Divadla Petra Bezruče je nominována za Annu Kareninu ve hře režírované Danielem Špinarem v brněnské Redutě. "Práce s Terezou je velmi koncentrovaná, o svých figurách intenzivně přemýšlí. Je i otevřená, odvážná a má široký herecký rejstřík," oceňuje ji umělecký šéf Reduty Petr Štědroň. "

Tereza Vilišová má za titulní roli ve hře Anna Karenina podle Tolstého románu nominaci na činoherní Thálii.

Její Anna je nesmírně proměnlivá, z chladně kalkulující zralé ženy se mění v láskou poblouzněnou dívku, ale je i milující matkou, psychicky a fyzicky strádající ženou, pochybující v závěru o všem a o všech," dodává principál Reduty.

 I v této roli se od počátku počítalo právě s Terezou Vilišovou. "Její herecká šíře, přemýšlivý projev, herecká síla a samozřejmě také půvab tuto figuru beze zbytku naplnily," oceňuje Petr Štědroň.

3. Pěvecky hvězdná Papežka

Do nejužších nominací pronikla též herečka Městského divadla Brno Hana Holišová. V historickém muzikálu Papežka od Dennise Martina ztvárnila titulní roli dívky Jany, která podle legendy usedla v polovině devátého století na papežský stolec.

Vydávala se totiž po určitý čas za svého nešťastně zabitého bratra. I díky tomu získala vzdělání, v té době ženám odpírané. Časem však její papežský post, díky kterému byla lidem milována a uctívána, zkomplikovala láska. A papežka byla prozrazena ve chvíli, kdy porodila dítě.

"Role Jany je velmi složitá, co se týče hereckých výrazů i pěveckých čísel," vysvětluje nominaci mluvčí Městského divadla Brno Lenka Pazourková. "V inscenaci její postava prochází různými životními etapami a komplikovanými osudovými zvraty, které vyžadují bravurní herecký výraz. Vždyť musí věrohodně zahrát muže i zamilovanou dívku. A pěvecky se jedná většinou o náročná sólová čísla, která Hanka zvládá s lehkostí a přirozeností," dodává mluvčí.

4. Míla v opeře a žena-muž v baletu

V oboru opery se v nejužším výběru ocitla i Pavla Vykopalová z Národního divadla Brno za roli Míly Válkové v Janáčkově Osudu. "Vytvořila nesmírně oduševnělou ženu, která prožívá svou životní lásku s tragickým koncem," ocenil její výkon předseda operní poroty Thálie Zdeněk Brabec.

V kategorii balet či pantomima se mezi třemi nejlepšími objevuje Ivona Jeličová z Národního divadla Brno za výkon v inscenaci Lucidor a Arabella Alexandra Glazunova. Ta má doma už jednu Thálii z roku 2009, tentokrát ji může získat za roli dívky vydávající se za chlapce. "Dvojrole jsou vždy výzvou pro tanečníky. Tanečnice ji uchopila s mimořádnou schopností dramatického vystavění role," odůvodnila svůj výběr porota.