Po unikátním závěsném mostu přes R52 se v budoucnu projedou i cyklisté

Po unikátním závěsném mostu přes R52 se v budoucnu projedou i cyklisté | foto: Projektový tým R52

Češi píší do Vídně, že na silnici z Brna do Rakouska nejsou peníze

  • 16
Rychlé silniční spojení z Brna na Vídeň se příští rok stavět nezačne. Ministerstvo dopravy přiznalo, že na výstavbu rychlostní silnice R52 nebude mít peníze. Šéf resortu Gustáv Slámečka to uvedl v dopise adresovaném rakouské ministryni dopravy.

"Odpovídali jsme rakouské ministryni dopravy, že je to pro nás priorita, ale v příštím roce by měla být zahájena nejdražší část stavby a na to teď nemáme peníze," potvrdil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Podle úředníků z Ředitelství silnic a dálnic ČR je to nereálné už kvůli složitému procesu povolování stavby.

"Nemáme zatím ani územní rozhodnutí a nezačaly se ještě vykupovat pozemky. Další obstrukce aktivistů proti tahu přes Novomlýnské nádrže mohou začátek stavby ještě oddálit," řekl Roman Kluzák z tiskového oddělení Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Pro Jihomoravský kraj je to velmi špatná zpráva a vedení kraje doufá, že ministr své rozhodnutí změní. "Chceme s panem ministrem ještě jednat, protože pro rozvoj kraje je dálniční spojení s Vídní klíčová stavba," naznačila náměstkyně hejtmana Anna Procházková.

Rakušané cestu dokončí v roce 2013

Začít by se podle ní mohlo aspoň na dolním konci silnice mezi rakouskou hranicí a Mikulovem.

"Rakouská strana bude hotová v roce 2013, a pokud se bude čtyřpruh rakouské dálnice napojovat na dvoupruh staré silnice na české straně, doplatí na to hlavně Mikulov," řekla Procházková.

Vizualizace: Trasa R52 by měla minout Mikulov

Na obchvat Mikulova a dolní část R52 po česko-rakouskou hranici budou podle ní potřeba asi čtyři miliardy korun. "Doufáme, že se v rozpočtu najdou," dodala.

Další úseky už podle Procházkové nejsou z hlediska plynulosti dopravy na této trase tak kritické. "Nesmíme to vzdát. Rakouská strana oznámila, že se právě kvůli krizi rozhodla investovat peníze do dopravní infrastruktury. My bychom se měli chovat podobně," míní Procházková.

Na financování staveb nových silnic a železnic v republice chybí v rozpočtu desítky miliard. "Prioritu dostanou stavby spolufinancované z evropských fondů," dodal Ptačinský.

To se prý rychlostního tahu R52 netýká, protože operační program dopravy už je naplněný.

Podle Procházkové není na rozšíření dvouproudé silnice I/52 potřeba zase až tolik peněz. "Je to deset miliard korun. To by měl Státní fond dopravní infrastruktury unést," soudí náměstkyně hejtmana jižní Moravy.