Producentka Kamila Zlatušková dostala od České televize na výběr, buď přijme...

Producentka Kamila Zlatušková dostala od České televize na výběr, buď přijme horší smlouvu a rozpustí svůj tým, nebo s ní televize rozváže spolupráci. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Provokativní filmy z Brna už ne, ČT nechce tým Kamily Zlatuškové

  • 199
Méně kontroverzních dokumentů a také méně cen z filmových festivalů. Na to se nejspíš musí připravit Česká televize a její diváci. Výrazná producentka Kamila Zlatušková z brněnského studia se totiž od ředitele vývoje pořadů Jana Maxy na běžné schůzce dozvěděla, že jí televize neprodlouží smlouvu.

„Moje tvůrčí producentská skupina - a tím pádem asi i já - v ČT končíme, protože to ‚nefunguje‘. Nechtějte teď po mně víc detailů, neznám je. Musím si to všechno v klidu utříbit, beru si volno,“ reagovala Kamila Zlatušková, které smlouva s Českou televizí skončí letos v prosinci.

Fakticky to znamená zánik její skupiny zaměřené na dokumentární tvorbu. Pro veřejnoprávní televizi objevovala nové formáty pořadů a přicházela s často neotřelými náměty.

Jedním z posledních byla třeba série Třída 8. A o problémech romských žáků na základní škole v Brně nebo Zlatá mládež o tom, jak reagují rozmazlení mladí lidé z bohatých rodin na pro ně nekomfortní prostředí. Tvůrci je poslali například na armádní kurz přežití, jatka nebo do domova důchodců.

Kamila Zlatušková

Pětatřicetiletá kreativní producentka České televize absolvovala dramaturgii a scenáristiku na JAMU, žurnalistiku na Masarykově univerzitě a filmová studia v USA.

Je dcerou bývalého rektora MU a poslance za ANO Jiřího Zlatušky.

Režírovala třeba dokumentární cyklus Ptáčata a film Dávej pozor!, za něž získala několik cen.

V její tvůrčí skupině vznikly ceněné dokumenty Show!, K oblakům vzhlížíme či docu reality show Třída 8. A a Zlatá mládež.

Jako dramaturgyně se do roku 2014 podílela na pořadu Tečka páteční noci, kde vystupovaly kontroverzní osobnosti.

Je vdaná, má dvě děti.

Maxa tvrdí, že Zlatuškové další spolupráci nabídl. Ovšem bez jejího týmu. „Máme o ni zájem, ale stále ještě jednáme,“ řekl Maxa.

Podle informací MF DNES dostala Zlatušková nabídku na místo řadové dramaturgyně a týden na rozmyšlenou.

Je to ztráta, říkají odborníci

Mluvčí ČT Alžběta Plívová odůvodňuje odchod týmu organizačními změnami. „Na začátku loňského roku zanikla v brněnském studiu jiná tvůrčí skupina, což vyvolalo řadu následných změn. Nyní probíhají další jednání,“ uvedla Plívová.

Odchod Zlatuškové a týmu, který budovala pět let, vzbudil mezi kolegy a odborníky úžas. Považují to za nenahraditelnou ztrátu.

„Stála za řadou oceňovaných filmů a pořadů, které mohl divák vnímat jako kontroverzní, ale byly potřebné - minimálně totiž vyvolávaly diskusi,“ uvedl režisér Radovan Síbrt. Dodal, že Zlatušková je jedním z mála lidí, kteří ČT dodávali kredit a respekt i mimo televizní kanceláře.

Producent Čestmír Kopecký, jenž za podobných okolností musel z ČT odejít před rokem, je přesvědčený, že bez Zlatuškové ztratí televize brněnskou tvář.

„Kamila reprezentuje asi nejprogresivnější a nejvýraznější kreativní proud, pokoušela se o nové formáty,“ popsal Kopecký.

Chtěla Kancelář Blaník, ČT byla proti

Profesor Jiří Voráč z filmového ústavu Filozofické fakulty Masarykovy univerzity rovnou říká, že Zlatušková má v televizní tvorbě nezastupitelné místo.

„Ztělesňuje alternativnější polohu televize veřejné služby. Pokud skončí, skončí celá oblast tvorby, která byla velmi novátorská a provokativní,“ řekl Voráč.

V jejím týmu vznikl třeba dokumentární seriál Expremiéři o bývalých předsedech vlády či film Kauza Cervanová, který po 35 letech znovu otevřel debatu o nevině čtyř bývalých studentů, jež měli zavraždit medičku. Z festivalů se vrátil cenami ověnčený dokument K oblakům vzhlížíme o životě a touhách mladých lidí ze severních Čech.

V současnosti pracuje například na filmu o brněnském funkcionalistickém architektovi Bohuslavu Fuchsovi. Zabývá se ale i tématem povinného očkování dětí či adoptovanými českými romskými dětmi v islandských rodinách.

Podle Voráče je kromě toho, co Zlatušková dostala na obrazovky, ještě důležitější to, co prosadit nedokázala. Jde hlavně o kultovní seriál Kancelář Blaník o politickém lobbistovi.

„Ona tento projekt objevila a přišla s ním do ČT. Dnes je z toho fenomenální záležitost nejtřeskutější politické satiry, která je naprosto nekorektní,“ dodal Voráč.

Kancelář Blaník sice ČT odmítla, na konkurenční internetové televizi jde ale o populární pořad, který si každý týden pustí statisíce diváků.

,