Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České dráhy nevypravily spoj do Brna, další zase přijel pozdě

  15:05aktualizováno  20:04
Pokutu od Jihomoravského kraje dostanou České dráhy, protože dnes nevypravily ranní spoj ze Zaječí na Břeclavsku do Brna. Další klíčová linka na páteřní trati integrovaného dopravního systému z Hodonína do Brna přijela s padesátiminutovým zpožděním.

Hlavní nádraží v Brně | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

"Oproti běžným zpožděním, za která mohou většinou rekonstrukce tratí, je vina vyloženě na straně Českých drah," řekl jihomoravský radní Jaroslav Pospíšil.

Výše pokuty padne nejdříve v úterý. "Systém vyčíslování pokut je poměrně složitý. V současné době na tom pracuje dopravní odbor kraje," řekl Pospíšil. Ten chce o dnešních událostech v úterý hovořit také s náměstkem Českých drah pro osobní dopravu Petrem Moravcem, se kterým má domluvenou schůzku kvůli smlouvě o úhradě kraje za ztrátovou regionální dopravu na příští rok.

Problémy na železnici podle Pospíšila zkomplikoval ostrý start páté etapy integrovaného dopravního systému, který se na Hodonínsko a Břeclavsko rozšířil teprve v neděli. Největší změnou v místní dopravě bylo právě zavedení nového přímého spoje z Hodonína do Brna.

Dříve museli lidé přesedat v Břeclavi. Rychlík, který měl v 07:45 dovézt do Brna stovky lidí mířících do práce, ale dorazil s padesátiminutovým zpožděním. Osobní vlak ze Zaječí do Brna s pravidelným příjezdem ve 04:50 dokonce na koleje nevyjel vůbec.

"Považujeme to za velký problém, řadu cestujících to naštvalo, podle ČD by se to už nemělo opakovat," vyjádřil se ředitel Kordisu Jaromír Holec. Podle něj posílají České dráhy cestujícím omluvné dopisy.

Zatěžkávací zkouškou prošly také autobusy v Židlochovicích. Dva ranní spoje byly zcela přeplněné. Kordis, který má své pracovníky přímo v terénu, už situaci řeší. "Hlídáme už odpolední špičku ve směru z Brna do Židlochovic a v úterý dopravce nasadí autobusy, do kterých se cestující vejdou," uvedl včera odpoledne Holec. Přeplněné školní spoje zaznamenali také lidé na Kyjovsku a na Lednicku.

Nával autobusů malá nádraží nezvládají

Rozjezd integrovaného dopravního systému na jihu Moravy předběhl přípravy. Obce, které se ze dne na den změnily v přestupní stanice zahlcují autobusy, chybí i zázemí pro cestující. Stávající zastávky a malá nádraží nejsou schopna pojmout jejich několikanásobný nárůst. Lépe nebude ale dřív než za dva roky.

Minimálně tak dlouho trvá obcím změna územního plánu, vypracování projektu a stavba nádraží. Pokud mají ovšem pozemky na kterých mohou stavět.

V tak závažné situaci se nachází Vranovice na Břeclavsku, kde místní vlakovou přepravu od pondělka nahradily autobusy. Jediná autobusová zastávka před vlakovým nádražím, které tvoří železniční uzel na trati Brno – Břeclav, nyní nestačí. "Sjíždí se sem autobusy z širokého okolí a nemají prostor k parkování ani otáčení. Navíc vzrostl počet osobních automobilů, kterými se cestující dopravují k vlakovým spojům," přiblížil situaci starosta Jan Helikar.

Obec ani nemá kde postavit potřebný přestupní terminál. Vhodné pozemky se nachází v blízkosti nádraží, jsou však v majetku Lesů České republiky a Českých drah. "Začali jsme jednat o koupi těchto pozemků, dráhy zatím neoficiálně převod přislíbily, horší je to s Lesy ČR, ty o prodeji nechtějí ani slyšet," uvedl Helikar. Přestože obec situaci řeší za podpory Jihomoravského kraje i Kordisu, který provozuje integrovanou dopravu, nemůže zatím víc dělat.

Přestupovat? Přes celé město...

V Kyjově musí lidé při přestupu z vlaku na autobus projít celým městem, nebo si počkat na městskou hromadnou dopravu. Nádraží jsou od sebe daleko. S výstavbou terminálu u železničního nádraží už radnice počítá, hotový bude ale nejdříve za dva roky. Prostor, do kterého budou autobusy zajíždět, bude mít šest stání a uprostřed budou parkovací místa.

"Terminál přitom mohl stát už teď, jenomže se na něj při plánování zapomnělo," viní z prodlevy provozovatele dopravy společnost Kordis místostarosta Kyjova Antonín Kuchař.

Přetížené nádraží řeší také v Kloboukách u Brna, sto milionů budou na nový terminál potřebovat také v Židlochovicích. Obce spoléhají na dotace z evropských fondů.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

RegioJet testuje nové vagóny Astra.
Lidé jsou unavení z uzavírek a výmolů na D1. Raději volí cestu vlakem

Počet cestujících vlakem mezi Brnem a Prahou se od roku 2010 téměř ztrojnásobil. Může za to konkurenční boj mezi Českými drahami a RegioJetem, ale hlavně...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Jihomoravský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Na hlavním silničním tahu u Černé Hory opravují most, silniční doprava je proto...
Experti našli řešení, jak ulevit řidičům u Černé Hory. Most podepřou

Lidem z Černé Hory se alespoň na pár měsíců částečně uleví. Dvoutisícový městys na Blanensku totiž poslední týdny zažívá dopravní nápor. Po úzké ulici zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.