Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Cestáři barví vozovky načerveno, chtějí zvýšit bezpečnost chodců na přechodech

  • 14
V Brně, Znojmě, Břeclavi a dalších městech se začínají na některých vozovkách objevovat červené pásy. Nejsou tam pro parádu, ale kvůli tomu, aby se zvýšila bezpečnost chodců na přechodech. Lidé, kteří vstupují na přechod s přesvědčením, že se jim nemůže nic stát, totiž hazardují se životem.

Před osmi dny srazilo na přechodu v Brně auto chodce a muž zranění nepřežil. "Ke zranění přímo na přechodu došlo například i v Mikulově na silnici I/52," přidal další případ Leoš Tržil, šéf jihomoravského dopravního inspektorátu. A nebezpečných přechodů je v kraji více, zvláště tam, kde je širší vozovka a automobily po ní jezdí ve čtyřech proudech.

"Velká vzdálenost od chodníku k chodníku a hustý automobilový provoz může snadno způsobit, že řidič chodce přehlédne," řekl Tržil a připomněl, že takové komunikace jsou nejen v Brně, ale i v Břeclavi a v menších městech, přes která vedou čtyřproudé komunikace.

V kraji se proto na některých vozovkách začínají stále více objevovat bezpečnostní ostrůvky. Počítá se s nimi mimo jiné i při úpravě křižovatky v Nesovicích, kde chodci přecházejí rušnou silnici I/50 na trase Brno - Uherské Hradiště. Drobné, ale i vážnější nehody jsou tam poměrně časté a školáky tam přes přechod ráno museli vodit pracovníci obecního úřadu.

Chodec má sice na přechodu přednost, ale nemůže si ji podle Tržila vynucovat za každou cenu. "Pokud je již auto od něj jen deset metrů, tak je jasné, že i když řidič šlápne na brzdu, pravděpodobnost, že zastaví ještě před přechodem, je nulová. A pokud náhodou ke střetu s chodcem nedojde, narazí do něj vozidla zezadu," popsal Tržil nejčastější příčiny kolizí na přechodech.

Upozornil také, že i když řidič pořádně dupne na brzdu, právě před přechodem auto zastaví ve větší vzdálenosti než jinde na silnici. "Vozovka je tam mnohem hladší, protože se tam častěji brzdí," vysvětlil Tržil a dodal, že kvůli tomu se před přechody, ale i před křižovatkami nyní asfalt schválně zdrsňuje. "Na povrch se přidává obrusné kamenivo a plocha je červená, aby to navíc vyvolalo i optický efekt a řidiči ještě více zpomalili," dodal.

K zatím poslední smrtelné nehodě na přechodu došlo 1. června v Brně, podobná se udála vloni v prosinci v Břeclavi. Do ženy v noci narazil zdejší zastupitel Tomáš Nepraš a způsobil jí zranění hlavy. "Nehody v noci na přechodech nejsou tak obvyklé, ale i to se stává. V tomto případě hraje roli i to, že jsou chodci špatně vidět," řekl šéf krajského dopravního inspektorátu.

K vážné nehodě na přechodu v minulém roce došlo například i u oplatkárny v Dukelské ulici ve Znojmě a časté kolize s automobily na nich zažívali i obyvatelé Bučovic před uzavřením silnice I/50.