Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Řidiče v Bystrci stresuje chaotická křižovatka, řešení je příliš drahé

  7:26aktualizováno  7:26
Pro řidiče, kterých tam míří ve špičce až tři tisíce za hodinu, je to jedno z nejnepříjemnějších míst v Brně. Propojení ulic Kníničské a Bystrcké u hobbymarketu nedaleko zoo působí na první pohled jednoduše, ve skutečnosti je to však spíš hodně zamotaný uzel.

Setkávají se totiž na něm řidiči mířící z (či do) městských částí a obcí po obou stranách Brněnské přehrady – z Bystrce, Žebětína a Veverské Bítýšky z jedné a z Kníniček, Jinačovic a Rozdrojovic z druhé. A aby toho nebylo málo, vede uprostřed toho všeho frekventovaná tramvajová trať.

Fotogalerie

Místo by si zasloužilo mimoúrovňovou křižovatku, doporučují ji i dopravní policisté a bojují za ni okolní radnice. Její příprava ale drhne.

„Je to zoufalé. V pracovní dny kromě prázdnin se tam každé odpoledne ve špičkách od půl čtvrté do půl šesté tvoří kolona kolem 400 metrů,“ říká starosta Bystrce Tomáš Kratochvíl (ČSSD).

Stejný pocit mají i řidiči. „Jezdím tudy často. Ráno od půl osmé a odpoledne kolem páté hodiny je to horor, semafor zohledňuje průjezd tramvají. Když jich jede víc za sebou, svítí prakticky pořád červená a auta se začnou štosovat. Mimoúrovňová křižovatka by to vyřešila,“ líčí Martin Střelka, který bydlí v Žebětíně a má tam i sídlo firmy.

Radnice Bystrce, Žebětína, Komína, Kníniček, Rozdrojovic, Jinačovic a Veverské Bítýšky se už před dvěma lety spojily a požádaly magistrát a Jihomoravský kraj, kterému silnice patří, aby s ní něco udělaly.

Náklady jdou vysoko přes miliardu. Pro kraj je to moc

Město tak loni nechalo zpracovat technickou studii. Doporučila „mimoúrovňové“ řešení. Kraj ho ale smetl ze stolu jako drahé. S navazujícím úsekem totiž vycházely náklady na rekonstrukci silnice o délce kolem 3,3 kilometru na 1,05 až 1,68 miliardy korun.

„To je enormní částka. Pro porovnání, dosud největší připravované akce na krajských silnicích dosahují sotva polovičních nákladů,“ uvedl Jiří Klement z tiskového oddělení Jihomoravského kraje.

Kraj chce po městu nový návrh – levnější. Na jeho přípravě pracují lidé z odboru dopravy brněnského magistrátu.

„Upravili jsme zadání pro novou studii. Posunuli jsme přestupní uzel blíže ke Komínu, takže nebude potřeba nákladně řešit pohyb chodců mezi tramvají a trolejbusem ve středu křižovatky. Do rady by měl jít ještě v srpnu,“ popsala vedoucí oddělení koncepce dopravy brněnského magistrátu Zdeňka Šamánková. Přestavbu bude z velké části platit kraj, města se týká hlavně úprava tramvajové trati.

Podle bystrckého starosty Kratochvíla je právě financování důvod, proč se kraji do přestavby nechce. „Mám strach, že to chtějí protahovat,“ míní Kratochvíl.

Podle něj věci nepomohly ani Kníničky, které byly před dvěma lety jedním z iniciátorů přestavby křižovatky. „Přišly s vlastním řešením v rámci obchvatu kolem obce a kraj to vzal jako záminku posoudit i tuto možnost. Příště může přijít někdo další a tak pořád dokola a nic se nezmění,“ podotkl Kratochvíl.

Aut tudy bude jezdit čím dál více

Starosta Kníniček Martin Žák (NK) situaci nevidí tak černě. „Záměr, který jsme si se starosty odsouhlasili, trvá. S obchvatem Kníniček to nemá nic společného. Týká se jen části křižovatky,“ upřesnil Žák.

Obavy bystrckého starosty s oddalováním ale nejsou úplně liché. „Pokud město v dohledné době rozhodne, kde bude křižovatka stát, můžeme začít hledat úspornější řešení. V opačném případě bude nutné vyčkat na právě zpracovávanou územní studii Jihomoravského kraje, která prověří mimo jiné i záměr obchvatu Kníniček,“ doplnil Klement.

V Bystrci očekávají, že doprava na křižovatce bude kvůli přibývání lidí ještě houstnout. Pokračuje totiž rozšiřování sídliště Kamechy, vyrostl nový komplex Panorama s byty a rodinnými domky, u zoo, k níž se z křižovatky odbočuje, má vzniknout nové parkoviště. „To jsou další stovky aut. Nemůžeme čekat,“ poznamenal Kratochvíl.

S tím, že kapacita křižovatky ve špičkách nedostačuje, souhlasí i dopravní policisté. „S vyšším počtem zdržení řidičů narůstá nervozita či agresivita, která s sebou nese důsledky v mnohdy zcela zbytečných nehodách,“ míní vedoucí Dopravního inspektorátu jihomoravské policie Marek Harmáček.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hvězda hasičských závodů v Los Angeles Petr Moleš. Muž sloužící ve Vyškově se z...
Do Los Angeles jel bez ambicí, vrátil se jako nejlepší hasič světa

Se třemi zlaty a titulem absolutního vítěze soutěže Ultimate Firefighter, tedy jako nejlepší hasič světa, se vrátil Petr Moleš ze Světových policejních a...  celý článek

V holasické lokalitě Čtvrtě má stát celkem 64 patrových domů s obytnou plochou...
Z majitelů nových domků jsou rukojmí. Stavba kvůli hádce firem stojí

Původně bezproblémová stavba 64 rodinných domků v Holasicích na Brněnsku se zadrhla. Rozhádaní developeři jdou k soudu, lidé trpí obavami, aby neskončili jako...  celý článek

Speciální laboratoře splňuijí nejpřísnější požadavky na čistotu. Vědci v nich...
Z Brna do vesmíru. Kosmická agentura pomůže s rozvojem supertechnologií

Vesmírní vědci se začnou angažovat také v Brně. V rozvoji nových technologií pomůžou firmám v kraji. Ty se už teď můžou pochlubit zajímavými objevy – třeba...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.