Několik druhů dlažeb na pár čtverečních metrech. Tak to vypadá v Minské ulici v...

Několik druhů dlažeb na pár čtverečních metrech. Tak to vypadá v Minské ulici v Brně po rozsáhlé rekonstrukci. | foto: Michaela Vaisová

Brněnský chodník vypadá po opravě jako vzorkovna stavebnin

  • 59
Pokud si budete stavět chodník před domem, nemusíte se na vzorky chodit dívat do stavebnin, ale stačí si udělat procházku na rozkopanou Minskou ulici v Brně. Části nově udělaných chodníků totiž vypadají jako paleta vzorků.

Jako by stavitelé jen zkoušeli nanečisto, kterou dlažbu zvolí, a pak tam vše nechali.

„Zvolení více druhů dlažeb není proto, že by něčeho byl nedostatek, je to běžný postup kvůli zvýraznění vjezdů a zastávek. Vše se uskutečnilo podle schválené dokumentace,“ vysvětluje mluvčí Brněnských komunikací Vladimíra Navrátilová.

Podivných chodníků si všiml fanoušek na facebookovém profilu stránky Archwars, která řeší prohřešky v české architektuře. „Projektanti místo stromů navrhli vzorkovnu dlažeb. Je to krásný detail styku pěti druhů,“ uvádí na Archwars ironicky Ondřej Vlček.

Místní se nad novými chodníky podivují. „Chodil jsem kvůli rekonstrukci Minské na schůze, ale plány nám nikdy neukázali,“ sděluje místní obyvatel Petr Přehnil (o rekonstrukci Minské jsme psali zde).

Tomu je líto, že vysekali původní stromy. „Nové stromy nevysadili, místo nich tu máme množství dlažby,“ povídá. Nad množstvím druhů použité dlažby kroutí hlavou. „Prodejce dlažeb je na drahé dovolené,“ směje se Přehnil.

Projektant se vyjádřit nechtěl

Stavitelé použili několik typů dlažby různých barev i tvarů. Zámková dlažba navazuje na takzvané kočičí hlavy a čtvercové kostky, škála „vzorků“ se po délce třídy ani pravidelně neopakuje. Celkem stavitelé použili odhadem více ̈než sedm druhů dlažeb.

Jaký byl záměr při vytvoření chodníků, nikdo nechtěl sdělit. Jednotlivé subjekty přesouvaly kompetenci k vysvětlení chodníků dalším, až se celá komunikace točila v kruhu.

Stavbyvedoucí prý volbu dlažby neovlivnil, vytvořil ji podle hotového projektu. „Projektant chtěl pravděpodobně chodníky udělat barevnější, aby nebyly jednolitě šedé,“ odhaduje stavbyvedoucí Miloš Raab z firmy Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby.

Projektant z firmy PK Ossendorf Petr Bijok, který plán chodníků vytvořil, se k volbě „různorodého“ chodníku nechtěl vyjádřit vůbec.

Stavební firma tvrdí, že množství kostek nebylo jejím nápadem. „Zakázku realizujeme podle zadání investora, který si toto řešení objednal,“ uvádí Edita Novotná, mluvčí stavební firmy Strabag, která Minskou opravuje.

Jaký byl skutečný záměr zvolení dlažby není jasné. Brněnské ulice však mají další kuriozitu.

Hlavní inženýr projektu Petr Bijok ze společnosti PK Ossendorf po uveřejnění článku poskytl vysvětlení. Zde uveřejňujeme jeho hlavní část.

V ulici Minská je použito celkem 5 druhů dlažeb a důvody jejich použití jsou následující:

1.Šedá betonová dlažba 20x20: Chodníky jsou navrženy z betonové dlažby 20x20, která je v místech velkého podélného spádu doplněna tryskaným povrchem ke zvýšení drsnosti. Dlažba je běžně používanou ve městě Brně.

2.Antracitová betonová dlažba 20x20: Lokálně je použita černá antracitová dlažba stejného rozměru, která má zejména vizuálně oddělit výškové stupně v horní části ulice v souladu s požadavky vyhlášky 398/2009Sb.

3.Betonová dlažba tvaru „I“: Ve vjezdech a parkovacích stáních je navržena betonová dlažba tvaru „I“, která má jednak vizuálně oddělit plochu vjezdu od okolního chodníku a jednak zajistit lepší odolnost dlážděného povrchu proti potočení dlažebních kostek vlivem otáčení kol vozidel při pomalé jízdě při parkování nebo vjíždění do nemovitosti.

4.Žulová kostka 10x10: Zejména na rozhraní vjezdů a parkovacích pruhů v horní části ulice vznikají vlivem značného výškového rozdílu výšek vstupů a komunikace nepravidelné plochy, jejichž povrch je zborcený a obtížně realizovatelný z jiného dlažebního prvku, než kamenné dlažby. Tyto plochy nejsou určeny k pěšímu provozu a zároveň jejich plocha není natolik velká, aby je bylo možné vegetačně upravit a udržovat.

5.Červená reliéfní dlažba je navržena v místech, kde to požaduje vyhláška 398/2009Sb. k umožnění bezpečného pohybu spoluobčanů se zrakovým postižením.