Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boom Svatomartinského vína pomalu končí, část vinařů značku odmítá

  10:20aktualizováno  10:20
Letos jsou podle odhadu vinařů připraveny dva miliony lahví se známkou Svatomartinské víno. Někteří výrobci však známku nechtějí. Buď si víno šetří na zbytek roku, nebo ho lehce prodají i bez značky.

František Mádl chystá svatomartinská vína na expedici do Prahy. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Zatímco někteří vinaři nedočkavě vyhlíží 11. listopad, kdy budou poprvé moci dát na trh lahve se Svatomartinským vínem, jiní o značku nestojí. Svou produkci si raději schovají na později. Za vyzrálejší víno dostanou za pár měsíců více peněz.

"Svatomartinské víno neprodáváme. Lahvovat začínáme až někdy v dubnu. Zpracováváme jen svou vlastní produkci, kdybychom teď víno prodali, nemohli bychom uspokojit zákazníky během celého roku," vysvětluje Lubomír Tichý z Valtického sklepa Venerie.

Mnoho vinařů se známkou Svatomartinské nepyšní jednoduše proto, že o ni nežádají. Víno přesto prodávají už teď. Jen se nejmenuje svatomartinské, na etiketě je napsáno "mladé víno".

Kromě představení své letošní chlouby je to totiž pro vinaře i první zdroj příjmu po právě končícím vinobraní.

Malé vinaře také odrazuje poplatek, který při žádosti o známku Svatomartinské musí zaplatit. "Každý vinař zaplatí 600 korun za každý vzorek, který předloží k hodnocení," vysvětluje mluvčí Svatomartinských vín Daniel Kříž.

Svatomartinské, to je hlavně značka kvality

Na značku Svatomartinské sází hlavně větší vinařství. "Jde o to ukázat první víno z ročníku, filozofií je představit lidem, co je čeká. Myslím, že by se tato myšlenka měla podporovat," říká jeden z největších producentů Svatomartinského vína Marek Šťastný z Vinařských sklepů Valtice.

Externí obrázek

Vinař František Mádl

Za týden toto vinařství vyšle do světa na 190 tisíc lahví mladého vína. "Je to o mladé svěžesti," říká Šťastný na adresu jejich mladých vín.

Značka Svatomartinské víno je už několik let zárukou prvotřídní jakosti, stvrzenou předními degustátory.

Aby víno dostalo typickou záklopku s nápisem "Svatomartinské víno 2013" a obrázkem jezdce na koni, musí projít přísným hodnocením, které zaštiťuje Národní vinařské centrum a Vinařský fond.

"Víno projde degustační komisí, od které může záklopku získat. Bez této zkoušky by to bylo víno jako každé jiné. Svatomartinské je tedy i známka kvality," vysvětluje vinař František Mádl z Velkých Bílovic. Jeho vinařství letos připravilo pět odrůd svatomartinského.

Hodnocení bylo letos přísnější, než v minulých letech. K udělení známky bylo nutné získat větší počet bodů. "Vinaři ale zvládli vína připravit velmi dobře. Velká většina z nich splnila rostoucí požadavky na kvalitu, a Svatomartinských vín bude opět dostatek," komentoval výsledky hodnocení Jaroslav Machovec, ředitel Vinařského fondu.

Počasí v září vyšlo, libují si vinaři

Známkou se letos chlubí celkem 116 vinařství. Ocenění vinaři teď odhadují, že na trh dodají asi dva miliony lahví. "Důležité je, že tato vína se nepijí jen jedenáctého listopadu, ale až do konce roku," dodává Šťastný z Valtic.

Jihomoravští vinaři jsou s letošním mladým vínem spokojeni. "Ještě v létě to vypadalo, že ročník nebude pro výrobu vína úplně příznivý, po půlce září se počasí ustálilo a hrozny dosáhly dobré cukernatosti," vysvětluje Mádl.

Podobného názoru je i Marek Babisz z Národního vinařského centra. "V letošním roce budou díky počasí Svatomartinská bílá a růžová vína hravá, lehká, se šťavnatou kyselinkou. Červená vína budou svěží a ovocitá s lehkou dochutí," dodává.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.