Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obří přístav nemá podporu. Postavíme ho na Slovensku, hrozí investor

  7:17aktualizováno  7:17
V Hodoníně by mohlo vzniknout obří překladiště a přístaviště financované z Číny. Přestože k jeho stavbě je ještě velmi daleko, odpůrci se už pokusili vyvolat referendum. Nakonec ale možná nebudou mít proti čemu protestovat, společnost totiž úřadům zatím nedodala žádné relevantní podklady.

ilustrační snímek | foto: ČTK

Plán postavit v Hodoníně obří překladiště a přístaviště financované z Číny stále připomíná chiméru. K jeho uskutečnění je velmi daleko, odpůrci už se však pokusili vyvolat o stavbě referendum.

Má to být obrovský projekt, který do nezaměstnaností sužovaného Hodonína přinese tisíce nových pracovních míst a udělá z jihomoravského města konkurenta věhlasného přístavu v Rotterdamu (projekt jsme představili zde).
O stavbě obřího překladiště u řeky Moravy v Hodoníně se hovoří už přes rok, přesto se nikam výrazně neposunula.

Kraji chybí podklady pro jeho zařazení do nového územního plánu, který už přitom dokončuje a na podzim ho chce schvalovat. Zařadit do něj tak velkou stavbu později by bylo mnohem komplikovanější.

Společnost DOE Europe SE, která plánuje překladiště za podpory čínských investorů stavět, nechce o projektu příliš hovořit. Proti se totiž postavila část hodonínských obyvatel, nejsou mu příliš naklonění ani úředníci a politici. Přitom třeba kraj jinak čínské investice na jižní Moravě vítá.

Proti stavbě vznikla petice

„Pokud nám někdo bude neustále stavět překážky do cesty, může se stát, že překladiště postavíme na slovenské straně,“ vzkázal zástupce společnosti Jan Vlček. Projekt přitom počítá s rozšířením splavnosti řeky Moravy od soutoku s Dunajem u Devína.

Pod petici proti stavbě se podepsalo 400 obyvatel Hodonína. „Opravili jsme a postavili rodinné domy, čímž jsme vytvořili krásnou část města, které dominuje vodní prvek ve formě ramene řeky Moravy. Stavbou přístaviště by byla ohrožena čistota vody a zvýšila by se hlučnost. V ohrožení by byl celý ekosystém ramene řeky, který je chráněný,“ napsali lidé v petici.

Postavili se za ně zastupitelé ze Strany svobodných občanů, která je součástí hodonínské koalice. Zastupitelka Terézia Išková zpochybňuje i vizi společnosti DOE Europe SE, že díky překladišti vznikne v Hodoníně tři tisíce pracovních míst. „Překladiště ve Vídni je mnohem větší a pracují tam tři stovky lidí,“ sdělila zastupitelka.

Vlček ale tvrdí, že projekt nepočítá jen s lidmi, kteří budou pracovat na samotném překladišti. „Chceme vytvořit multifunkční centrum. Pracovní síly budou potřeba na servisní služby, ale také třeba na železnici,“ poznamenal zástupce společnosti.

O velikosti projektu za miliardu eur svědčí fakt, že po řece by měly plout 190 metrů dlouhé lodě, každá poveze až 300 kontejnerů. Každou hodinu tak má Hodonín opustit jeden vlak a denně až 160 kamionů.

Nápad nemá ani podporu kraje

Podobně jako Vlček uvažuje také zástupce ředitele Ředitelství vodních cest Jan Bukovský. Potvrdil, že na provoz překladiště mnoho lidí potřeba není. „Pokud ale investor počítá s dalšími navazujícími službami, pak se může počet pracovních míst výrazně zvýšit,“ přiznal Bukovský.

Išková tento týden navrhla zastupitelům, aby schválili vyhlášení referenda, ve kterém by o budoucnosti projektu rozhodli obyvatelé Hodonína. Nezískala však dostatečnou podporu.

Například místostarosta Ladislav Ambrozek (KDU-ČSL) opáčil, že hlasování o stavbě nyní není potřeba, protože projekt není aktuální. „Je to nápad, který ani nemá podporu kraje. Podobný postoj k němu mají i ministerstva dopravy a průmyslu a obchodu. Zatím ani není zakreslený v územních plánech,“ podotkl.

„Nedostali jsme podnět, že bychom měli v tomto směru něco řešit. Takže si myslím, že referendum nyní není potřebné,“ doplnil Ambrozek. Stejný názor má i starosta Milan Lúčka (zvolený za ANO, nyní nestraník).

Není jisté, zda by provoz splňoval hlukové limity

Než ke stavbě dojde, čekají společnost zřejmě velmi těžká jednání. Jihomoravský kraj jí doporučil zpracovat na projekt územní studii, firma prý poskytla kraji pouze základní nákres překladiště a nedostatečné informace.

„Z podkladů, které jsme dostali, už ale vyplývá, že lze očekávat střety s jinými zájmy. Například kvůli chráněným ložiskovým územím, ochraně přírody v oblasti Dolní Moravy i energetickým sítím. Je důležité prověřit také otázku dopravy a zajištění dodržení limitů hluku a znečištění ovzduší,“ uvedl krajský radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL), který má na starosti územní plánování.

Teprve po tomto prověření, řešení a projednání může být projekt promítnut do územního plánu kraje.

Stavba přístaviště úzce souvisí s plány na vybudování kanálu spojujícího Dunaj, Odru a Labe. Část lodí z hodonínského překladiště by měla přes tento kanál proplouvat. Stavbu kanálu podporuje prezident Miloš Zeman, je v tom však mezi politickými špičkami výrazně osamocený. Vlček nicméně podotkl, že stavba překladiště na kanálu závislá není.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.