"K brněnské přehradě by měly dorazit ve čtvrtek odpoledne," říká mluvčí Dopravního podniku Linda Škrancová. Osmdesátitunové lodě, které jedou napříč Českem, jsou dlouhé 36 metrů, vysoké 6,3 a široké 5,8 metru. V úterý lodě parkují u Nasavrk a ve středu vyrazí směr Žďár nad Sázavou.
Plavidla mají kapacitu dvě stě míst a vystřídají staré lodě Bratislavu a Prahu, které už jsou odvezené pryč.
Kde můžete lodě na silnici potkatTrasa: Nasavrky, Trhová Kamenice, Ždírec nad Doubravou, Vojnův Městec, Žďár nad Sázavou, Vatín, Ostrov nad Oslavou, Křižanov, Velká Bíteš, Domašov, Ostrovačice, Brno – Brněnská přehrada. |
Konec kariéry je naplánovaný také pro další dvě Dallas a Veveří , které letos naposledy vyplují na hladinu. O jejich záchranu budou usilovat fandové lodní dopravy. "Místo nich přibudou zase další dvě nové lodě," dodává Linda Škrancová.
Je potřeba pečlivá příprava
Přeprava nadměrných nákladů vyžaduje velké přípravy. Přepravce musí mít povolení úřadů (ministerstvo dopravy, obce, krajské úřady). Přepravní firma musí pečlivě a přesně naplánovat trasu. Proměřují se podjezdy, jízdní profily, zjišťují se únosnosti mostů, nezbytný je doprovod dalšími vozidly. Někdy asistuje i policie.
Dopravní situaceAktuální zpravodajství ze silnic najdete zde |
Na trase je někdy třeba operativně upravovat: řežou se značky, prořezávají stromy. Někdy musí dorazit třeba energetici k příliš nízko prověšenému kabelovému vedení. Se stejnými problémy se potýkají i při přepravě brněnských lodí. Podívejte se do fotogalerie na Rajčeti.net.
Maximální mírydopravních prostředků, které mohou na české silnice
Náklad, který přesahuje běžné limity, se nazývá nadměrný náklad a smí být přepravován pouze na základě povolení regionálních nebo státních orgánů. Náklad o celkové hmotnosti nad 60 t nebo nadměrných rozměrů lze povolit jen výjimečně, pokud žadatel prokáže, že není technicky reálné snížit hmotnost nebo rozměry přepravy ani použít jiného způsobu přepravy a že zatížitelnost mostu a únosnost vozovek ověřené statickým posouzením umožní přepravu. |