Cyklisté musí u značky Pěší zóna sesedat. Za pár týdnů už ale brněnskými...

Cyklisté musí u značky Pěší zóna sesedat. Za pár týdnů už ale brněnskými ulicemi Rašínova, Masarykova nebo přes náměstí Svobody projedou jako v úterý Michal Šindelář z Brno na kole. Kdyby policisté nepřivírali oči, platil by pokutu. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Rukavice a čepici s sebou. Brno pustí se zimou do centra i cyklisty

  • 38
Místo cyklistických rukavic tlusté palčáky, místo helmy huňatou čepici. Pokud jezdíte na kole a míváte přes den cestu kolem centra Brna, na zimu jej neschovávejte. Vypadá to, že s příchodem chladnějšího počasí nebudou muset cyklisté na náměstí Svobody z kola sesedat.

Dlouho slibované povolení vjezdu cyklistů do celého centra s výjimkou ulice Česká by mělo začít platit ještě tento podzim.

„Do 7. října mohou lidé opatření obecné povahy upravující vjezd kol do centra připomínkovat. Pak budeme mít týden na to, abychom se s připomínkami vypořádali. Pokud vše půjde hladce, v druhé polovině října bychom mohli začít měnit dopravní značení,“ slíbil vedoucí odboru dopravy Vladimír Bielko.

Pozdržet by to prý mohlo jen to, že by některá z připomínek upozorňovala na porušení zákona.

Cyklistům teď hrozí až dvoutisícová pokuta

Cyklisté už skoro přestali věřit, že by v blízké době do pěší zóny přes den mohli. Minulý rok v září, těsně před komunálními volbami, sdružení Brno na kole uspořádalo „Nakoleonskou cyklojízdu“, jejímž tématem bylo právě povolení vjezdu do pěší zóny (o akci jsme psali zde).

Momentálně je to možné až po 17. hodině, jinak jim hrozí pokuta až dva tisíce korun, i když policisté kola ve středu Brna tolerují.

Už na happeningu se současný brněnský primátor Petr Vokřál (ANO) s náměstky Richardem Mrázkem (ANO) a Matějem Hollanem (Žít Brno) nechali slyšet, že zákaz je nesmysl.

V listopadu Brno na kole podalo na odbor dopravy návrh na přezkoumání a v únoru vjezd přes centrum schválila městská rada.

„Přesto tam však pořád musíme kolo vést vedle sebe. Povolení nám slibovalo i minulé vedení města, takže jsme už dost skeptičtí,“ postěžoval si Michal Šindelář ze sdružení Brno na kole.

Rozmrzelé začíná být rovněž samotné vedení města. „Rozhodnutí městské rady padlo už v únoru, a pořád to není hotové. Sám jsem rozladěný z toho, že se to po úřednické stránce tak protahuje,“ sdělil Martin Ander, náměstek primátora ze Strany zelených.

Rychlé děti versus cyklisté

Vladimír Bielko z odboru dopravy zdržení zdůvodňuje procesními záležitostmi. „Musel se udělat bezpečnostní audit, projednávali jsme to s policií. Pak se to na úřední desce objevilo ve variantě, kdy by cyklisté mohli i přes Českou, což jsme nechtěli, takže jsme museli celý proces trvající tři měsíce zopakovat,“ vysvětlil Bielko.

Že se má vjezd povolit až v době, kdy je cyklistická sezona u konce, nevadí. „Lepší v prosinci než nikdy. Navíc v Brně se jezdí na kole hodně i v zimních měsících,“ komentuje to Šindelář.

A souhlasí s ním i cyklistka Klára Žampachová.

„Je to jako skoro se vším tady. Slibuje se, slibuje, a pak z toho nic není. Mělo se tam moct na jaře a pořád musíme celé centrum objíždět nebo riskovat pokutu,“ postěžovala si. Na druhou stranu si však moc nedokáže představit, jak to bude fungovat. „Centrem projde spousta chodců a pro ty to může být nebezpečné,“ dodala.

Brněnští strážníci mají obavy hlavně kvůli malým dětem, které mohou rychle jedoucímu cyklistovi vběhnout pod kola.

„Budeme však čekat na první zkušenosti a předpokládat, že se cyklisté budou chovat ohleduplně a nepojedou více než dvacetikilometrovou rychlostí,“ uvedl mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Podle něj to už teď mají cyklisté v centru docela volné a přes zákaz tudy někdo projede každý den.