ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Všichni na kola, vyzývá Brno. Od cyklistů má však mizernou známku

  • 81
Sedněte na kolo, vzkazuje v kampani Brno lidem. Jezdit po tomto městě je ale horor, kontrují cyklisté v anketě a posílají město téměř ke dnu žebříčku přívětivosti českých měst k dopravě na kolech.

Je pro nás jedním z nejhorších měst. Tak zhodnotili Brno cyklisté v první anketě Cyklobarometr měst, již uspořádala Nadace Partnerství. Z šestnácti většinou krajských měst skončilo Brno třetí od konce. Horší jsou už jen Liberec a Ústí nad Labem.

Přitom brněnská radnice tento týden vypustila do světa kampaň Jezdím pro Brno. Webem a akčním videem láká lidi, aby vyrazili do ulic na bicyklech (psali jsme zde).

Cyklobarometr

Hodnocení Brna

Stav cyklodopravy: 3,55

Bezpečnost cyklistů: 3,69

Komfort na stezkách: 3,53

Stav infrastruktury: 3,58

Celková známka: 3,59

(známkování jako ve škole)

A už před rokem oznámila, že do města přivede ve velkém takzvaný bikesharing - celoměstskou cyklopůjčovnu, která by po desítkách stanovišť rozmístila zhruba dva tisíce kol.

Výsledky nové ankety ale tomuto trendu neodpovídají. K Brnu se v ní vyjadřovalo 175 cyklistů, převážně ve věku 30 až 49 let, a podle nich si město zaslouží celkovou známku tři minus, přesně 3,59. Pro srovnání, nejlepší Hradec Králové dostal 2,75.

Lidé se vyjadřovali k pohodlí na cyklostezkách, bezpečnosti, infrastruktuře i k tomu, jak se vedení města staví k rozvoji cyklodopravy. V Brně mají nejvíc výhrad k bezpečnosti, jíž udělili známku 3,69, a podprůměrná je podle nich i infrastruktura, která dostala 3,58.

Vymotat se z křižovatek bývá problém

„Nejhorší situace je kolem Mendlova náměstí,“ komentuje brněnský cyklista Jakub Mácha. „Po Brně se pohybuji téměř denně a vidím, jak cyklostezky na sebe nenavazují a vymotat se z křižovatek bývá problém.“

„Ani rekonstruovaná ulice Milady Horákové není úplně fajn. Třeba není možné se z ní dostat na třídu Kapitána Jaroše. Musím slézt z kola a přejít několik přechodů. A nebezpečná je i Pekařská ulice. Cyklostezky kolem řeky jsou parádní, ale v centru je to horor,“ dodává Mácha.

Nehody cyklistů v Brně

Letošní nehody cyklistů k 10. 7.:

Celkem: 56

Bez zranění: 8

Lehce zranění: 38

Těžce zranění: 9

Usmrcený: 1

Statistika za stejné období roku 2012 (nejhorší rok za posledních šest let):

Celkem: 124

Bez zranění: 14

Lehce zranění: 100

Těžce zranění: 9

Usmrcený: 1

Zdroj: Nadace Partnerství, Policie ČR

S kritikou souhlasí i Michal Šindelář ze spolku Brno na kole, který už od roku 2009 mapuje situaci v oblasti cyklodopravy a připravuje scénáře pro videa nové magistrátní kampaně Jezdím pro Brno. Podle něj město mohlo v žebříčku dopadnout ještě hůř.

„Řekl bych, že hodnocení Brna odpovídá realitě. Možná z toho dokonce vychází ještě dobře. Cykloinfrastruktura je tady zakrnělá. Není vyřešeno křížení cyklostezek s hlavními tahy,“ upozorňuje Šindelář.

„V minulém roce se tady několik cyklostezek vybudovalo, z toho největší skok byl rozšíření povolení vjezdu pro cyklisty do pěší zóny v centru. Letos se ale ještě nezrealizovalo nic. Přitom bychom potřebovali, aby jich tady za rok vzniklo několik kilometrů, možná i desítek kilometrů,“ míní Šindelář.

Situace se nedá změnit ze dne na den, říká náměstek

Magistrát připravil generel dopravy, souhrnný plán, který obsahuje desítky kilometrů vyznačených stezek, koridorů a pruhů. Ale nic zásadního se nebuduje.

„Generel obsahuje třeba devítikilometrové radiály do centra města. Byl schválený už v roce 2010, ale pak se čtyři roky nic nedělo. Vedení města za primátora Romana Onderky (ČSSD) cyklisty ignorovalo, proto i Cyklobarometr odpovídá realitě. Ale situace se nedá změnit ze dne na den,“ sděluje náměstek brněnského primátora pro rozvoj Martin Ander (Strana zelených).

„Teď stojíme před tím, jak tento dlouholetý deficit vyřešit. Připravujeme několik kilometrů cyklostezek. Počítáme s nimi v připravovaném územním plánu, v plánu mobility, při opravě ulic, například teď u ulice Štefánikovy,“ doplňuje Ander.

Má-li se v Brně něco zásadně změnit, je podle něj potřeba sladit tři věci - infrastrukturu, pohled lidí na cyklistiku a nový systém bikesharingu.

„Jedno podmiňuje druhé, proto i kampaň Jezdím pro Brno má smysl. Ukázalo se to třeba při opravě Štefánikovy ulice, kdy se rozpoutala diskuse o cyklopruzích. Řada lidí měla a možná ještě má za to, že jen ubírají místo autům a že po nich stejně nikdo jezdit nebude. Je potřeba to neustále vysvětlovat,“ dodal (o sporu ohledně Štefánikovy ulice jsme psali zde).

Sdílení kol město stále připravuje, sbírá data

Zásadní převrat v brněnské cyklistické dopravě by měl přinést systém bikesharingu, kdy si lidé na vyhrazených místech mohou za poplatek půjčit kolo a zase jej na jiném stanovišti vrátit.

Radnice loni na jaře ohlásila, že ho chce spustit do roka. Zatím je ale ve stadiu příprav. „Spojili jsme se se sdružením Rekola, které už nějakou dobu funguje na stejném principu, aby rozšířilo své služby a sbíralo pro nás data pro zadávací řízení na provozovatele,“ říká vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

„Během prázdnin bychom je měli mít pohromadě, a pokud půjde všechno dobře, mohlo by se prvních padesát kol v ulicích objevit už v září,“ upřesnil.

,