Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Cyklisty přivedou do centra Brna červené pruhy na silnici

  17:19aktualizováno  17:19
Jezdit na kole do školy nebo do práce bude pro Brňany jednodušší. Na většině silnic v krajském městě se totiž začnou malovat cyklopruhy. Na jiných místech jižní Moravy zase vznikly nové cyklotrasy.

Vizualizace Kounicovy ulice s pruhy cyklostezky | foto: ADOS

Brno chce cykllisty zařadit do městského provozu pomocí cyklopruhů. "Ty by měly spojit okrajové městské části s centrem, aby se vytvořila jednotná síť," uvedl náměstek primátora Martin Ander (SZ).

Přesný plán, jak budou cyklopruhy vznikat, tedy generel cyklodopravy, už schválili brněnští radní. A v Brně se osvědčil i první zkušební cyklopruh, který propojuje Nový Lískovec s centrem města. Ten vznikl letos.

Červených pruhů se symbolem kola však bude mnohem více. "Díky generelu víme, kde by měly pruhy být. A na vozovku je budeme umísťovat například při opravě silnic," uvedl vedoucí odboru dopravy magistrátu Vladimír Bielko.

Novým cyklopruhem tak bude brzy označena i silnice na Hlinkách, která se nyní opravuje. S pruhy se počítá i na Kounicově či Libušině třídě. "Neznamená to ale, že město přestane stavět cyklostezky," sdělil Ander. Prioritou totiž zůstává spojení mezi Brnem a Vídní.

Na cyklopruzích jezdí i ve Vyškově

Brno však není jediným městem v kraji, kde mají silnice označené cyklopruhy. "U nás vznikly například při rekonstrukci Smetanova nábřeží, Letní ulice i podchodu, kterým dříve kola jezdit nesměla," uvedla mluvčí vyškovské radnice Dana Bednářová.

Podle ní budou pruhy ve městě vznikat dál. "Kde to bude možné a potřebné, tak budou cyklopruhy vznikat i při úpravách dalších komunikací," dodala Bednářová.

Navíc Vyškov začne ještě letos stavět cyklostezku v Brněnské ulici, která umožní kolařům dostat se bezpečně z jižní části města až do jeho centra. "Začne u benzinové pumpy na okraji města a skončí ve Hřbitovní ulici," popsala Bednářová. Nová stezka bude dlouhá necelé dva kilometry a na její realizaci se podílí Evropská unie.

Jezdit na kole je jednodušší i ve Znojmě, kde byla v září dokončena nová cyklostezka. "Dokončila se stezka podél ulice Dr. Milady Horákové, která navazuje na stezku na Vídeňské," sdělila mluvčí radnice Denisa Šipošová.

Nové cesty pro cyklisty by ve Znojmě měly vznikat dál. "Připravena pro realizaci je stezka pro chodce, cyklisty a bruslaře z ulice Na Hrázi do Dobšic," prozradila mluvčí. Uvažuje se i o trase z Městského parku na ulici Vídeňskou.

Ideál je 300 kilometrů. Brno má 25

Na zavádění cyklistických opatření v Brně bude dohlížet odborník na cyklodopravu Adolf Jebavý. Právě on byl totiž zvolen brněnským koordinátorem generelu cyklodopravy. "Do většiny částí Brna je možné dojet na kole stejně rychle jako autem," podotýká Jebavý.

Jak je na tom Brno s cyklotrasami?
S délkou cyklostezek je to v Brně velmi slabé jak v porovnání s celou republikou, tak se zahraničím. V Brně totiž existuje jen okolo pětadvaceti kilometrů stezek. To je málo, aby ucelená cyklosíť mohla fungovat.

Kolik kilometrů by bylo zapotřebí?
Ideálních by bylo tak tři sta kilometrů. Když jsme před osmnácti lety začínali, domnívali jsme se, že je reálné tuto síť vybudovat do roku 2010, a nyní máme pětadvacet kilometrů. Kdyby výstavba cyklostezek pokračovala stejným tempem, kvalitní síť cyklostezek by vznikla tak v roce 2150.

To je tedy důvod, proč se začalo uvažovat o cyklopruzích?
Ano, ale je to jeden z důvodů. V době, kdy začaly vznikat cyklostezky, bylo cílem dostat kolisty mimo silnici. Dnes ale většina zemí přichází na to, že autům nelze uhýbat a musí se cyklisté znovu vrátit na silnici. Vznik cyklopruhů je tedy celosvětový trend a i vedení Brna a úředníci jsou tomuto kroku více nakloněni než v minulosti.

Co je podle vás výhodou cyklopruhů?
Díky nim se na kole pohybujete přímo na silnici ve městě. Navíc jsou cyklopruhy o poznání levnější. U cyklostezek totiž bývá problém s výkupem pozemků, přes který vedou, to u pruhů odpadá.

Kde se mohou cyklopruhy nalajnovat?
Platí pro ně přesná pravidla. Na silnici musí zůstat dostatečný prostor pro auta a navíc musí mít i cyklopruh svoji šířku. Na silnici se prostě musí vytvořit podmínky, aby bylo bezpečno jak pro cyklisty, tak pro motoristy. A hlavně si na cyklisty musí řidiči zvyknout. (bar)





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vězení (ilustrační foto)
Policisté dopadli muže, který přepadl pošty. Hrozí mu deset let za mřížemi

Až deset let hrozí jednačtyřicetiletému muži, který podle kriminalistů přepadl pošty v Brně a Mutěnicích na Hodonínsku. Dopadli ho v jedné z obcí na Brněnsku....  celý článek

Na hlavním silničním tahu u Černé Hory opravují most, silniční doprava je proto...
Experti našli řešení, jak ulevit řidičům u Černé Hory. Most podepřou

Lidem z Černé Hory se alespoň na pár měsíců částečně uleví. Dvoutisícový městys na Blanensku totiž poslední týdny zažívá dopravní nápor. Po úzké ulici zde...  celý článek

Z Ječmeniště zbyly trosky, daří se tam vínu
Ves zmizela v zajetí ostnatých drátů, byla kolébkou nejlepších vín

Dnes by to bylo ideální místo pro turistický i vinařský byznys. Druhá světová válka a pak železná opona ovšem vesnici Ječmeniště na česko-rakouských hranicích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.