Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Brně přibylo cyklopruhů. Na některých jde o život, varují cyklisté

  12:52aktualizováno  12:52
V Brně v loňském roce vzniklo na silnicích hned několik nových vyhrazených pruhů pro cyklisty. I letos půjdou tři miliony korun z rozpočtu města na nová cykloopatření. Pruhy pro kola budou na Novolíšeňské i Olomoucké ulici. Ne všem ale značení vyhovuje, některá místa jsou přinejmenším nepříjemná.

Michal Šindelář ze sdružení Brno na kole na jednom z nových brněnských cyklopruhů. Tento vede Jaselskou ulicí. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Bohužel nejsme žádný Amsterdam, žádná Kodaň, litovali ve čtvrtek účastníci brněnské Jarní cyklojízdy. Členové i příznivci sdružení Brno na kole se na svou šestikilometrovou cyklojízdu podvečerním městem vydali v hojném počtu, po šesté večer do pedálů na Moravském náměstí šláply zhruba čtyři stovky lidí.

Upozornit tak chtěli na to, že těch, kteří třeba do práce jezdí po Brně na kole, není vůbec málo. A také na to, že ačkoliv vznikají ve městě nové cyklopruhy i cyklopiktogramy, jejich podoba není vždy úplně šťastná.

I když se může zdát, že se za poslední dobu v Brně situace výrazně zlepšila. Na ulicích Jaselské, Gorkého nebo Vídeňské se objevila nová značení pro cyklisty. S jejich provedením však nejsou členové sdružení moc spokojení.

"Pokud se cokoliv staví v Brně, vždycky se hlavně bere ohled na řidiče osobních aut, aby je to neomezovalo. V Kodani nebo Amsterdamu je to přesně naopak," říká Michal Šindelář ze sdružení Brno na kole. Problém vidí na některých konkrétních místech v centru města. MF DNES se na ně s ním ještě před cyklojízdou vydala.

Příkladem, jak trasy pro cyklisty nedělat, je podle Šindeláře třeba nový cyklopiktogram, tedy vodorovné značení upozorňující řidiče na zvýšený pohyb cyklistů, na ulici Gorkého. Ten vede cyklisty ke křižovatce s ulicí Veveří, pro auta je tato cesta jednosměrná směrem od Veveří. Křižovatka je ale podle mnoha cyklistů nebezpečná.

Auta parkují tak, že kola blokují

Způsobují to tady hlavně řidiči aut, kteří parkují přímo v křižovatce u přechodu pro chodce, a cyklista se nemůže rozhlédnout, aniž by nevjel přímo do křižovatky. Řidiči tam přitom podle zákona parkovat nesmějí. "Tudy jezdím každé ráno na kole do práce, a je to opravdu úsek smrti," píše třeba cyklista Vít Nohejl v diskusi o této křižovatce na Facebooku.

Tomu, že by zde pokuty rozdávali málo, se ale strážníci brání. Na této konkrétní křižovatce už městští policisté od začátku roku řešili stovku přestupků kvůli špatnému parkování.

Jenže podobných problémových míst jsou v Brně desítky - a počet strážníků je omezený. "Uvítáme, když nám lidé zavolají, pokud uvidí auto, které pro ostatní účastníky provozu představuje nebezpečí," uvedl mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Dalším problémovým místem je Kounicova ulice. Tam sice vede cyklopruh směrem do centra, nikoliv ale v opačném směru. Vyznačené je tam jen červené stání pro cyklisty před semafory, kde nesmí stát auta. Cyklisté ale musí řešit problém, jak se na toto stání vlastně dostat.

"Podle zákona mohou cyklisté stojící auta na světlech předjíždět," vysvětluje Adolf Jebavý, který vytvořil strategii rozvoje cyklistické dopravy v Brně. To je ovšem prakticky nemožné, auta stojí příliš blízko u sebe a hrozí s nimi srážka nebo ulomené zrcátko.

Na Vídeňskou se cyklopruh nevešel

A Michal Šindelář upozorňuje i na další, podle něj nepochopitelné místo, Vídeňskou ulici. Tam nevznikl cyklopruh, ale pouze cyklopiktogramy, které nijak výrazně neomezují řidiče automobilů. Navíc končí daleko před křižovatkou. "Křižovatka je místo, kde cyklisti potřebují ochranu především. Na hlavní tah navíc patří cyklopruhy," nelíbí se Šindelářovi.

Náměstek primátora zodpovědný za dopravu Robert Kotzian ale zdůrazňuje, že i když je cesta zdánlivě široká, cyklopruh vzniknout nemohl. "Na Vídeňské i na Kounicově je značení na maximu toho, co je ještě podle pravidel. Bohužel nemůžu rozšířit ulice," uzavírá.

V budoucnu mají vzniknout další značení přátelská k cyklistům na Olomoucké, Lidické a Bratislavské ulici. Pomoct by také mohlo zavedení zón s omezenou rychlostí na 30 kilometrů za hodinu v obytných ulicích kolem centra města.

Dosud se na většině z nich může jet padesátkou.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muž zapálil na kole sedlo. Kamarádi nevěřili, že může hořet
VIDEO: Šedesátník zapálil sedlo cizího kola, vsadil se s kamarády

Neobvyklé oznámení dostali v úterý v noci brněnští strážníci. Zavolal jim pracovník úklidové služby, že na hlavním nádraží hoří jízdní kolo. Ukázalo se, že ho...  celý článek

k řece Svitavě v Brně se chodí relaxovat. V budoucnu se v části toku zlepší...
Po nábřeží Svratky je čas i na Svitavu, volají organizátoři festivalu

Zatímco nábřeží Svratky blízko centra Brna čeká, až jej začnou opravovat podle návrhu architekta Ivana Rullera, Svitavě se moc pozornosti nedostává. Pořadatelé...  celý článek

Na hlavním silničním tahu u Černé Hory opravují most, silniční doprava je proto...
Experti našli řešení, jak ulevit řidičům u Černé Hory. Most podepřou

Lidem z Černé Hory se alespoň na pár měsíců částečně uleví. Dvoutisícový městys na Blanensku totiž poslední týdny zažívá dopravní nápor. Po úzké ulici zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.