Cyklostezka kolem Brněnské přehrady by měla cyklisty bezpečně dovést k hradu Veveří.

Cyklostezka kolem Brněnské přehrady by měla cyklisty bezpečně dovést k hradu Veveří. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Brno chystá novou cyklostezku, která obkrouží celou přehradu

  • 55
Vedení Brna má nový plán. Chce umožnit lidem objet na kole po cyklostezce celou Brněnskou přehradu. S přípravami se začne příští rok. Stavba vyjde na desítky milionů korun.

Brněnskou přehradu brázdí parníky, v létě je obrovským veřejným koupalištěm a míří na ni i řada cyklistů. Ti však většinou musejí kličkovat mezi chodci či uhýbat autům. Vedení města to plánuje zásadně změnit.

V rozpočtu na příští rok, který schválili zastupitelé, jsou vyčleněny první peníze na projekt cyklostezek, které umožní lidem objet celou přehradu na kole. Město na ně prozatím dá jen pět set tisíc korun, v příštích letech ale půjde o desítky milionů.

Projekt má dvě části. První je cyklostezka Zouvalka, která povede po straně se Sokolským koupalištěm. Části této strany je možné projet na kole už nyní po cyklotrase, postupně se ale z asfaltky stává lesní cesta, která následně přechází v úzkou pěšinu.

K Zouvalce na kole dříve než k hradu Veveří

"Ukazuje se, že tuto cyklostezku se podaří připravit rychleji, bude to z majetkoprávního hlediska jednodušší," podotkl náměstek primátora pro dopravu Robert Kotzian (ODS).

V úseku je i náročný skalnatý terén, podle Kotziana proto budou i po vybudování cyklostezky muset cyklisté počítat s místy, kde bude potřeba sesednout z kola. "Ale určitě to bude jednodušší než doposud," podotkl Kotzian.

Druhá část projektu se týká cyklostezky Svratecká, která povede po druhé straně přehrady, kudy jezdí auta ke hradu Veveří. "Chci, aby zde byla skutečně komunikace pro smíšený provoz chodců a cyklistů a aby zde byla vytvořena odpočívadla," popsal Kotzian.

Tato část je proto komplikovanější a také dražší. Ostatně cena celého projektu bude velmi vysoká. "První část bude stát kolem třiceti milionů, druhá šedesát až sedmdesát milionů," přiznává náměstek.

Pro první část s cyklostezkou Zouvalka by chtěl už příští rok předložit ke schválení takzvaný investiční záměr, který je prvním důležitým krokem k uskutečnění projektu.

Není lepší jezdit přes pláže?

Opoziční zastupitel za Stranu zelených Martin Ander přitom už při schvalování rozpočtu kritizoval, že vedení města položku do rozpočtu začlenilo, aniž byl zpracován právě tento investiční záměr. A aniž by se diskutovalo o variantách cyklostezek. "Je důležité zvolit citlivý přístup, nevykácet půl stráně," podotkl Ander.

Podle něj je potřeba zvážit, jestli na straně, kde má být samostatná cyklostezka Svratecká, není lepší hledat levnější řešení. "Například je možné zvolit trasu po plážích, které sice využívají plavci, ale jen tři měsíce v roce. Jinak jsou prázdné a mohli by po nich jezdit cyklisté," soudí Ander, který byl v minulém volebním období náměstkem primátora pro rozvoj města.

Kdy se bude prodlužovat kanalizace?

Mělo by se podle něj také zvážit, jaké stavby se budou v úseku kolem přehrady dělat, jestli například propojit výstavbu cyklostezky s kanalizací.

Kotzian je nicméně přesvědčený, že cyklostezka je nejlepším řešení. "Kolem přehrady to ani jinak nejde," myslí si Kotzian.

Plán na to umožnit cyklistům objet přehradu vítá sdružení Brno na kole. "Dosavadní cyklostezky jsou přeplněné, určitě nestačí," souhlasí předseda sdružení Martin Špaček.

Magistrát by se však podle něj měl primárně zaměřit na cyklodopravu přímo ve městě. "Cyklostezky jsou fajn, ale podstatnější je, aby se ve městě vytvořily podmínky, které umožní lidem využívat méně auta a více kola," dodal Špaček.

Sdružení Brno na kole adresovalo tuto středu primátorovi Romanu Onderkovi otevřený dopis, ve kterém upozorňuje na to, že město posílá na rozvoj cyklistiky mnohem méně peněz než na automobilovou nebo hromadnou dopravu.

Zástupci sdružení vypočítali, že za posledních deset let poslalo město na rozvoj cyklistiky v přepočtu na jednoho obyvatele každý den pouze jednu korunu, zatímco na cestování hromadnou dopravou 30 korun a na automobilovou dopravu 50 korun.

Požadují proto zavést jedenáct opatření, mezi kterými je třeba zakotvení výdajů na cyklistiku do rozpočtu, umožnění průjezdnosti a objízdnosti centra města, zprůjezdnění rezidenčních čtvrtí pro kola, rozšíření nabídky jízdních kol pro veřejnost prostřednictvím systému městských kol nebo začlenění cyklodopravy do návrhů parkovacích zón.