Projekt silnice R52 na Vídeň počítá mimo jiné s unikátním závěsným mostem u...

Projekt silnice R52 na Vídeň počítá mimo jiné s unikátním závěsným mostem u Novomlýnských nádrží. | foto: Projektový tým R52

Dálnice mezi Brnem a Vídní má stopku, ŘSD chce vypsat nové tendry

  • 25
Rozhodnutí Ředitelství silnic a dálnic zastavit přípravu desítek dopravních staveb se dotkne i jižní Moravy. Konkrétně dvou sjezdů z dálnice D1 a hlavně klíčové čtyřproudovky R52, která má Brno spojit s Vídní.

Ta je nyní hotová jen do Pohořelic. Na projekt zbylého úseku k rakouským hranicím už běželo zadávací řízení. Silničáři ale teď zrušili tendry na projekty úseků R52 z Pohořelic k Iváni a od Perné k hranici s Rakouskem. Jejich hodnota měla být 61 milionů korun.

Bývalá náměstkyně hejtmana Anna Procházková (ODS) vnímá tento krok jako problém. "Vznikne další časová ztráta. Kdyby řízení běželo dál, mohlo se současně pracovat na dokumentaci pro získání stavebního povolení," vysvětlila politička.

V minulém období, kdy ve vesnicích na jihu mezi obyvateli R52 obhajovala, platil za optimistický termín dokončení rok 2013. Dnes si vedení ŘSD netroufá tipnout ani rok, kdy se u Pohořelic kopne do země.

Silnice, jejichž přípravu ministerstvo zastavilo

Připojení brněnské průmyslové zóny Černovická terasa na D1

Úsek dálnice D1 od Brna k obci Holubice - jeho rozšíření 

Úsek rychlostní silnice R52 mezi Pohořelicemi a Ivání 

Úsek rychlostní silnice R52 mezi obcí Perná a státní hranicí s Rakouskem (známý jako obchvat Mikulova)

(Zdroj: ŘSD)

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková oponuje: "Rozhodně to neznamená, že chceme tyto stavby stopnout, chceme jen lépe vypsat zakázky. Ty původní se soutěžily najednou, ve velkém balíku vše od projektové dokumentace až po stavební dozor. Když se zakázka rozdělí, může se ušetřit," vysvětlila Vápeníková.

V případě R52 se podle ní ještě nezačalo ani s výkupem pozemků, proto nemůže změna dokončení stavby zpozdit.

Rakušané mají taky zpoždění, hotovo chtějí mít v roce 2016

Také Rakušané mají oproti původním plánům s výstavbou dálnice z jejich strany hranice zpoždění. Po posledním úseku z Poysdorfu do Drasenhofenu u českých hranic by mohly začít jezdit auta v roce 2016. Ještě před dvěma lety se přitom mluvilo o roce 2014.

Rakušané dříve odůvodňovali skluz "své" výstavby tím, že stejně na Moravě nemají na co navázat. Dneska už jim ale průtahy nevadí.

"Termíny pro další výstavbu z naší strany jsou pevné a co se děje v Česku, na to nemá žádný vliv," uvedl Christoph Pollinger, mluvčí společnosti Asfinag, rakouské obdoby ŘSD. Dálnice podle něj skončí u Drasenhofenu kousek před hranicí a na R52 může být napojena v podstatě kdykoliv.

Mikulov, nebo Břeclav? Dohadování pokračuje soudem

Dlouhé roky se na jižní Moravě přeli lidé o to, zda tah na Vídeň vést přes Mikulov, nebo jako odbočku z dálnice D2 přes Břeclav. Ačkoli kraj nakonec prosadil do svého územního plánu variantu přes Mikulov, osud R52 může ještě změnit soud.

"Na zásady územního rozvoje kraje útočí rozsáhlá žaloba. Ta má za cíl zcela zničit prosazený plán dopravy a zabránit výstavbě R52 na Vídeň i R43 na Svitavy. Znamenalo by to, že bychom desetiletou práci mohli začít dělat znovu," varoval krajský radní David Macek (KDU-ČSL), který má na starosti územní plánování.

Územní plán kraje, který je pro stavbu dálnic klíčový, napadne v úterý u Nejvyššího správního soudu v Brně celkem čtrnáct jihomoravských obcí. "Jih Brna je již nyní nadlimitně zatížen dopravou a hlukem. Pokud se povede tah na Vídeň přes Mikulov, dostanou se sem i auta mířící na Ostravu či Prahu. Proto prosazujeme variantu s obchvatem Břeclavi," argumentoval Pavel Černý, který obce zastupuje.

Patnáctka jiných starostů obcí od Pohořelic až po Mikulov pro změnu v únoru založila Sdružení pro výstavbu R52. Chtějí tak účinně čelit všem odpůrcům dostavby. "Za dálnici budeme bojovat na všech úrovních, chceme přesvědčovat naše poslance i obyvatele obcí," vysvětlil starosta Pohořelic Josef Svoboda (ODS).

Průtahy kolem R52 připomínají zoufalou telenovelu. Klíčová část dálnice R52, obchvat Mikulova, již měla územní rozhodnutí. O to ale v únoru přišla. "Je to taková hra na ministerstvu životního prostředí. Musíme o něj vyjednávat znovu," komentoval Zdeněk Pánek z ředitelství silnic.

,