Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dálnici na Brno z roku 1939 „zakonzervovali“ navždy

  9:31aktualizováno  9:31
Lze opustit rozestavěnou dálnici nebo železniční trať? To je otázka, na kterou se těžko hledá odpověď – nikdo pořádně neví, co znamená zakonzervovat nedokončenou velkou stavbu a bez přílišných nákladů ji udržovat při "životě", aby mohly být práce kdykoli opět zahájeny.

Původní trasa dálnice D1 z Prahy na Brno měla na mnoha místech vést jinudy, než vede dnes. Ilustrační foto. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Jediné nedobrovolné zakonzervování se u nás konalo ve čtyřicátých letech. Tehdy ustaly práce na rozestavěné dálnici mezi Prahou a Brnem na dlouhých dvacet let.

Promrhány tím byly miliardy korun, protože při obnově prací musela být řada již postavených mostů zbořena a některé dosud chátrají v lesích.

Výstavbu dálnice, která byla zahájena na jaře roku 1939, zastavila válka, a když byla stavba po osvobození zase obnovena, definitivně ji zastavila komunistická vláda v roce 1950.

Sedmdesát kilometrů dlouhé staveniště bylo vyklizeno a ponecháno osudu. V lesích zůstalo stát 55 dokončených mostů a desítky nadjezdů, náspů a zářezů, které začaly zarůstat.

Torza mostů se dosud tyčí nad hladinou

V roce 1963 vláda rozhodla o obnovení dálniční výstavby, jenže nebylo možné dostavit to, co bylo po válce opuštěno. Léta bez péče se na mostech projevila, navíc se změnily i stavební normy.

To, co se nehodilo, bylo prostě vyhozeno do povětří anebo opět ponecháno osudu. Tentokrát ovšem navždy. Například dálniční mosty u Borovska nedaleko Bernartic. Těm se trasa dálnice obloukem vyhnula, protože zdejší údolí zatopila voda po výstavbě přehrady Švihov. Dosud se zde torza mostů tyčí nad hladinou nádrže.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Jihomoravský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

k řece Svitavě v Brně se chodí relaxovat. V budoucnu se v části toku zlepší...
Po nábřeží Svratky je čas i na Svitavu, volají organizátoři festivalu

Zatímco nábřeží Svratky blízko centra Brna čeká, až jej začnou opravovat podle návrhu architekta Ivana Rullera, Svitavě se moc pozornosti nedostává. Pořadatelé...  celý článek

Muž zapálil na kole sedlo. Kamarádi nevěřili, že může hořet
VIDEO: Šedesátník zapálil sedlo cizího kola, vsadil se s kamarády

Neobvyklé oznámení dostali v úterý v noci brněnští strážníci. Zavolal jim pracovník úklidové služby, že na hlavním nádraží hoří jízdní kolo. Ukázalo se, že ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.