Z magistrátem slibovaných tří parkovacích domů zatím nestojí ani jeden a všechny mají skluz. Nejdřív bude postaven menší parkovací dům na Kopečné ulici. Pokud půjde vše bez komplikací, starosta Brna-středu Libor Šťástka (ODS) věří, že bude dostavěn za dva až tři roky.
Už v červenci 2008 přitom o něm lidé hlasovali. Rozhodovali na internetu, zda by na parkovacím domě měl být břečťan, nebo reliér s vodou (čtěte více).
Letos se navíc zrušilo parkoviště na Moravském náměstí. Podle odhadu odborníků ve středu Brna chybí přes čtyři tisíce míst.
"Toto číslo vychází z analýz z let 2003 či 2004 a může už být zastaralé. Pokud by se vymyslel dobrý systém, například se záchytnými parkovišti na okrajích Brna, stačilo by míst i méně," řekl vedoucí odboru dopravy na brněnském magistrátě Vladimír Bielko.
Podle náměstka pro dopravu Roberta Kotziana (ODS) nyní probíhá analýza současného stavu projektů spojených s parkováním. "Zajímavá jsou třeba záchytná parkoviště, musí se ale dobře vytipovat lokality napojené na městskou hromadnou dopravu," podotkl Kotzian.
Investoři a průtahy
Nejasný je také osud projektu parkovacího domu v Panenské ulici. Městští radní přiznali, že termín se jim nepodaří dodržet (čtěte více). Na Panenské bude místo pro 400 aut. Už v srpnu sice radní jásali, že bylo vydáno územní rozhodnutí, to však napadl hotel International a celý proces se zpomalil.
Přestože nyní územní rozhodnutí není platné, primátor Roman Onderka (ČSSD) je optimista. "Dům na Panenské se začne stavět příští rok," věří Onderka.
Brněnské Jižní centrum má do roku 2012 mít Aupark a 2 400 parkovacích míst. Nové nákupní a zábavní centrum má vyrůst na místě parkoviště u autobusového nádraží ZvonařkaPlacené parkoviště na Veselé ulici (obrázek vlevo) by mělo ustoupit plánované stavbě Janáčkova kulturního centra, v jehož podzemí vznikne také azyl pro parkující auta (snímek vpravo). Zahájení stavby však chybí soukromý investor, který by spolu s městem nákladný projekt financoval.
Jediným fungujícím parkovacím domem v širším centru Brna je Rozmarýn na Moravském náměstí. Ten nabízí 400 míst, řidiči jej však kvůli úzkým vjezdům používají neradi.
"Ve špičce je dům obsazený asi z osmdesáti procent, mimo špičku z poloviny," sdělil Radovan Majnuš ze společnosti IMOS development, jež Rozmarýn provozuje.
Parkování s rizikem
Vyhráno nemají ani na sídlištích. Klid jim tam nepřidává pravidelné blokové čištění. Při blokovém čištění na podzim v Novém Lískovci odtáhli za den 30 aut.
Auta mizela kvůli čištění, o kterém však nevěděl. Majitelé se brání, že na místě nebylo žádné upozornění. "O plánovaném čištění jsem nevěděl. Ráno, když jsem přijížděl, tam žádná cedule, která by na to upozorňovala, určitě nebyla," říká rozhořčeně muž - více ZDE.
Zaparkovat auto v centru Brna na neplaceném místě nejenže vyžaduje od řidičů čím dál více trpělivosti a detektivního umu, ale nemusí se to vyplatit. Než řidič takové místo najde, mnohdy projezdí za benzin víc peněz a stání je povolené jen někde.