Stavba tunelů a mimoúrovňové křižovatky na brněnských ulicích Hradecká a Královopolská

Stavba tunelů a mimoúrovňové křižovatky na brněnských ulicích Hradecká a Královopolská | foto: Radek Miča, MAFRA

Dělníci se do tunelů vrátí v dubnu, hustý provoz však lidem v okolí ničí zdi

  • 55
Těžký život mají teď obyvatelé Žabovřesk a Králova Pole. A než se dostaví Dobrovského tunely, nebude jim líp. Hustota dopravy je tam totiž jako na dálnici a proti hluku a prachu se nemohou bránit. Křižovatky jsou ucpané a silnice se pod koly těžkých aut rozpadají.

Tunely Dobrovského měly už za deset měsíců odvést z obou čtvrtí tisíce řidičů. Kvůli rozhodnutí Městského soudu v Praze však stavba skončí nejméně o pět měsíců později, tedy minimálně v květnu 2012.

Od prosince stavba tunelů stojí

Lidem v Králově Poli a Žabovřeskách nyní pod okny projíždí 25 tisíc aut denně. Občanské sdružení VMO Brno před třemi lety upozornilo, že stavba tunelů je příliš hlučná. Loni v říjnu se jejich námitkou zabýval pražský městský soud a zrušil stavební povolení. Původně měly být tunely hotové letos v prosinci, ale zastavení stavby jejich otevření posune skoro o půl roku. Měsíčně se stavba prodraží o 58 milionů korun. Ředitelství silnic a dálnic už tam investovalo pět a půl miliardy korun.

Stavba tunelů navíc od prosince stojí a obyvatelům Žabovřesk a Králova Pole dochází trpělivost. Za minutu se křižovatkou ulic Přívrat a Královopolská prožene i třicet aut. "Takhle to tady vypadá skoro pořád. Auta začnou jezdit za tmy a trvá to až do večera," popsala Marie Mrkvicová ze Žabovřesk.

Kvůli autům praskají zdi

Nejhorší je podle ní hluk, který auta vydávají. "Je to tady trochu do kopce, a řidiči proto túrují motor. Nejvíc jsou slyšet autobusy. Lidé tu nemohou otevřít okna do ulice," poznamenala Mrkvicová.

Lékárnici Evě Bauerové sice hustý provoz na Královopolské ulici přilákal víc zákazníků, ale v domě, kde i bydlí, jí kvůli projíždějícím autům praskají zdi.

"Těsně před zastávkou autobusu je propadlý kanál. Když na něj autobusy ve velké rychlosti najíždějí, nábytek v místnosti se úplně otřásá. Zdi v bytě mám kvůli tomu celé popraskané," uvedla Bauerová.

25 tisíc aut denně je na silnici moc

Podle starosty Žabovřesk Marka Šlapala (ČSSD) se město může jen těžko pouštět do oprav přetížených silnic, protože doprava by mohla úplně zkolabovat.

"Je to případ třeba ulice Minské, kde se před dvěma lety propadla část kanalizace. Právě na křižovatce Minské s ulicí Mučednickou je hustota dopravy jedna z nejhorších," uvedl Šlapal (čtěte více).

Podle něho Žabovřeskami a Královým Polem denně projede pětadvacet tisíc aut a z toho tři tisíce kamionů. "Na to ty silnice nejsou stavěné," řekl Šlapal.

Každý měsíc tunely vyjdou o 58 milionů dráž

Stavba tunelů se zastavila loni v prosinci. Znovu se rozběhne, až ministerstvo dopravy projedná odůvodnění k námitkám sdružení VMO Brno. Tomu se nelíbil hluk, který při stavbě tunelů obtěžuje okolí.

Každý měsíc se přitom tunely, které staví Ředitelství silnic a dálnic, prodraží o padesát osm milionů korun. "Pořád čekáme, až ministerstvo zpracuje nové odůvodnění. Zatím platí, že znovu se začne stavět nejdříve v dubnu," řekla v úterý mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.