Z hlavního nádraží se na den stala pěší zóna, kam směli jen chodci a tramvaje...

Z hlavního nádraží se na den stala pěší zóna, kam směli jen chodci a tramvaje (22. září 2016). | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Pěší zóna u nádraží v Brně se radnici zalíbila, úpravy začnou do tří let

  • 206
Část Brňanů ve čtvrtek pobouřila akce města, při níž auta nemohla jezdit okolo hlavního vlakového nádraží. A pro řidiče bude ještě hůř. Radnice z prostoru plánuje do budoucna udělat pěší zónu.

Deštníky, křesílka a improvizované kavárenské stolky, které ve čtvrtek zaplnily oba jízdní pruhy před brněnským hlavním nádražím, názorově rozdělily obyvatele města. Při mezinárodním Dni bez aut se radnice rozhodla uzavřít část Nádražní ulice a nechat ji volnou jen pro chodce a tramvaje.

Zatímco někteří lidé akci uvítali, spousta dalších byla naštvaná. Mnozí o ní vůbec nevěděli, strážníci tak museli desítky aut a autobusů ve špičce otáčet. „Štve mě, že mi město nutí aktivisticky a provokativně svůj názor,“ prohlásil třeba Efraim Kubík.

S tím nesouhlasí náměstek brněnského primátora pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno). „Město nic nevnucuje. Naopak jsme v rámci celosvětového Dne bez aut ukázali vizi budoucího fungování tohoto prostoru,“ oponoval Hollan.

Pěší zóna naváže na Masarykovu ulici, náměstí Svobody a Českou

Brňané si totiž musí zvykat – město v místě plánuje pěší zónu. „Auta od nádraží nezmizí úplně. S některými se tam musí dát zajíždět. Ale bude bez těch tranzitních, kterých je naprostá většina. Pro taková byly určeny ulice Úzká a Koliště, takže žádný zásah do denního režimu lidí se nekoná,“ doplnil náměstek.

S jeho názorem souhlasí i šéf odboru dopravy magistrátu Vladimír Bielko: „Byl to test toho, co tu bude za několik let. Chceme totiž pěší zónou před nádražím navázat na Masarykovu ulici, náměstí Svobody a Českou,“ uvedl.

Akce měla ukázat, co uzavírka udělá s dopravou na Kolišti a u odbočky na Malinovského náměstí. Dalším argumentem je podle něj bezpečnost chodců, kterých tu denně proudí kolem stovky tisíc.

„Z hlediska dopravních nehod s chodci patří tohle místo k nejnebezpečnějším v Brně. Počítáme, že od přechodu u pošty celý prostor uzavřeme a zůstane jen zábradlí mezi tramvajemi, protože na něm bude drážní úřad trvat. Pruhy po obou stranách se změní na pěší zónu,“ popsal Bielko s tím, že město k rozhodnutí vedlo několik důvodů.

„Osmdesát procent dopravy kolem nádraží jen projíždí, takže tu vůbec nemusí být. Chceme zjistit, co s těmi zbylými dvaceti procenty – dopravní obsluhou a podobně,“ poznamenal Bielko.

Auta budou zastavovat za Tescem

Před nádražím zůstanou místa pro taxislužby a tělesně postižené. Pro ostatní bude zřízeno za obchodním domem Tesco takzvané místo Kiss and Ride, tedy jen pro nástup a výstup osob.

„Cesta podchodem je jen o 50 metrů delší. Další místa k parkování budou určena pro zásobování nádraží i jeho horní části směrem ke Grandu,“ upřesnil Bielko. Právě v prostoru nedaleko hlavní budovy vznikne nový přechod pro chodce. Pěší zóna by měla sahat až k němu.

Změny se lidé dočkají zhruba do několika let. „Připravujeme investiční záměr na rekonstrukci přednádraží, Benešovy ulice a tramvajové trati kolem Malinovského náměstí. Práce bychom mohli zahájit do dvou nebo tří let. Teď zpracováváme dokumentaci k územnímu řízení a studie úpravy podchodů, výstupů a prostor zastávek. Současně budeme postupně omezovat dopravu,“ doplnil šéf odboru dopravy.

Jenže čtvrteční akce podle mnohých ukázala, že přístup radnice není v pořádku. A nebyli naštvaní jen řidiči, kteří se museli otáčet. Členové sdružení Brno autem si před nádražím postavili stánek s peticí proti záměrům vedení města.

„Nesouhlasíme s tím, co se děje. Ne že bychom nevydrželi den bez auta, ale vadí nám, že město lidi tlačí do Brna bez aut, což je podle nás nesmysl. Spíš by stálo za to se zamyslet nad nějakým rozumným řešením, jak vše skloubit bezpečně pro chodce i auta,“ podotkl za sdružení David Pokorný.

Strážníci museli vracet i autobusy

Na čtvrteční akci lidem vadilo, že byla chaotická a že neměli dostatečné informace. A například městská policie se o tom, že by měla koordinovat uzavírku, dozvěděla až z médií. Na jejím Facebooku se dokonce objevil status ve smyslu „o ničem nevíme, nikdo nás neoslovil“. O deset minut později ale strážníci zprávu nazvali informačním šumem.

„Lidé nás začali bombardovat dotazy, ale my jsme v té chvíli nic nevěděli. Pak nás kontaktoval odbor dopravy a vše se vysvětlilo,“ uvedl mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Podle něj ale mnoho řidičů o uzavírce nevědělo. „Nejhorší to bylo v ranní dopravní špičce. To jsme vraceli nejen osobní auta, ale také desítky autobusů. Naši lidé byli první na ráně, tak si ledacos vyslechli,“ posteskl si.