Vlivem mrazů zničené silnice v Lechovicích

Vlivem mrazů zničené silnice v Lechovicích | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Děr na silnicích rekordně přibývá, zima se silničářům prodraží

  • 12
Jihomoravské silnice připomínají stále více sýr ementál. Kvůli silným mrazům, které se střídají s teplotami nad nulou, na nich díry přibývají téměř kosmickou rychlostí.

Silničáři se obávají, že po nynější nebývale tuhé zimě bude počet takzvaných výtluků ve vozovkách rekordní. Na další údržbu silnic tak během roku zřejmě nezbudou žádné peníze.

"Již nyní víme, že nebude na souvislé opravy některých úseků. Jediné úseky, které budou letos rekonstruovány a opravovány, jsou ty, na něž budou přiděleny dotace," míní šéf krajské Správy a údržby silnic Jan Zouhar.

Ten má pro celý kraj vyčleněno v provozních výdajích na letošek 560 milionů korun. To je oproti minulým rokům kvůli hospodářské krizi výrazně méně, navíc je již jisté, že jen náklady na zimní údržbu spolknou přes třetinu. A na záplatování děr bude potřeba dalších 80 milionů.

Polovina silnic nižších tříd bude potřebovat opravu

"Ostatní provozní prostředky na údržbu budou muset být výrazně redukovány," řekl Zouhar. Kraj má necelé čtyři tisíce kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Silničáři odhadují, že po letošní zimě jich bude téměř dva tisíce kilometrů porušených.

Vlivem mrazů zničené silnice v Lechovicích

Podobnou zimu jako letošní, kterou provází silné mrazy a chumelenice, nepamatuje šéf vyškovské Správy a údržby silnic Zdeněk Gardelka.

"Pracuji tady už dvaadvacet let a neznám horší zimu. Ta byla rok před tím, než jsem nastoupil, tedy v roce 1987," odhadl.

Provizorní záplata vydrží dva měsíce

Na Vyškovsku již museli provizorně záplatovat výtluky, které se objevily na silnici I/50 v Nesovicích. Tamní silnice je sice stará asi jen deset let, avšak právě Nesovice byly z oprav tehdy vynechané.

"Je to křižovatka, která je nejvíce problematická, a která má být konečně letos spravená," uvedl Gardelka.

Na křižovatku v Nesovicích padlo již 1,5 tuny studené balené asfaltové směsi, jejíž životnost je asi dva měsíce. Tu obecně silničáři používají v zimě jako provizorium před důkladným jarním vyspravením.

Situace je podobná i jinde. "Je to tady hotový tankodrom," posteskl si na hlavní silnici za Lechovicemi na Znojemsku řidič Zdeněk Procházka.

Vlivem mrazů zničené silnice v Lechovicích

Podle šéfa znojemské Správy a údržby silnic Zdeňka Komůrky není ale děravá jen tato silnice první třídy ze Znojma na Brno. "Je to plošné po celém okrese," řekl.

Silničáři slibují, že důkladné jarní záplatování silnic začnou ihned, jak mrazy povolí a díry ve vozovkách vyschnou. Látání nebývale velkého množství děr jim potrvá minimálně do května.