Učitelka roku Eva Klikarová

Učitelka roku Eva Klikarová | foto: Monika Hlaváčová, MF DNES

Děti mi předávají energii, říká oceněná učitelka Eva Klikarová

  • 0
Eva Klikarová chtěla vždy pracovat s dětmi. Její sen se splnil. Už více než dvacet let učí v mateřské školce na ulici Hochmanova v Líšni. Letos se navíc stala brněnskou Učitelkou roku 2010.

Tímto titulem ji ocenili brněnští radní na doporučení České školní inspekce. Ti ji vybrali z dalších pěti desítek brněnských učitelů, které inspekce nominovala. "Byla jsem překvapená. O soutěži jsem totiž vůbec nevěděla a já sama jsem se nikam nehlásila," sdělila stále zaskočená Klikarová, která je současně ředitelkou školky.

Titul získala hlavně díky vzdělávacímu programu Začít spolu. Podle něj ve školce učí už více než devět let. "Rozvoj dítěte ve školce už není jen na učitelce. Ta spolupracuje s rodiči, svolává pravidelné konzultace, a tak společně dítě rozvíjejí," uvádí ředitelka.

Podle ní je důležitý přístup učitelů k dětem. "Jsou to naši partneři a tak se k nim i chováme," zdůraznila. I když je Klikarová ředitelkou, do dětských tříd se dostává často.

Povinnosti ředitelky mezi děti nezatahuje

"I jako ředitelka musím učit a jsem tomu ráda. Musíte se však trochu rozdvojit. Jednu chvíli si s dětmi hrajete, čtete jim pohádky, a pak se během okamžiku stanete ředitelkou a musíte se starat o chod školky," uvádí ředitelka.

Povinnosti ředitelky mezi děti nikdy netahá. "Všichni ve školce vědí, že když jsem s dětmi, tak mě nemají ředitelskými záležitostmi rušit," uvedla Klikarová. Ta ve školce tráví i svůj volný čas.

I když má odpolední, dorazí mezi děti již ráno. Práce s nimi totiž skrývá jistá pozitiva. "Když dělám papíry a už mi lezou vážně krkem, jdu se podívat do třídy za dětmi. Ty vám dokáží během chvilky předat neuvěřitelnou energii," uvedla učitelka. Na dětech si cení hlavě upřímnosti a jejich bezprostřednosti, kterou většina dospělých nemá.

Dalším unikátem školky, kterou Klikarová vede, je rozdělení tříd na devět sektorů - dílnu, ateliér či koutek s knihami. "Děti dostanou úkol, ale sami si vyberou, v jakém sektoru ho budou zpracovávat. Podle toho jaká oblast je jim blízká," popsala ředitelka. Právě tak se podle ní rozvijí potenciál dětí.