Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoškola v deváté třídě. Školáci nadrtí teorii v hodinách a ještě ušetří

  20:00aktualizováno  20:00
Mladí řidiči jsou rizikovou skupinou, podle policejních statistik loni zavinili asi třetinu nehod. I to je důvod, proč se deváťáci ze základní školy v Brně-Vinohradech budou od února v hodinách teoreticky připravovat na řidičskou zkoušku. Lektora jim zaplatí radnice.

Ilustrační snímek | foto: Matěj Oliva, skutrmania.czpro iDNES.cz

Lektor bude žáky posledního ročníku Základní školy Mutěnická seznamovat s dopravními předpisy přímo ve vyučování. Dohromady se žáci budou dopravní problematice věnovat dvacet hodin, což je víc než standardní doba teoretické přípravy v autoškole.

Zájemci o řidičák skupiny AM na „malou“ motorku, kteří se z řad takto vyškolených deváťáků rekrutují, pak budou moci v autoškole teorii už vynechat. Řidičský kurz u smluvené autoškoly jejich rodiče díky tomu vyjde asi o tisícikorunu levněji, tedy zhruba na čtyři tisíce.

„Minulý týden jsme na třídních schůzkách rodiče deváťáků s tímto projektem seznámili. Na závěr jsme se ptali, kdo uvažuje, že by jejich potomek následného výhodnějšího řidičského kurzu využil, a přihlásila se asi polovina,“ řekla iDNES.cz ředitelka školy Ilona Sokolová.

Získání řidičského průkazu na motocykl

Od listopadu 2015 začala platit vyhláška upravující praktické zkoušky v autoškole pro motocykly bez rozdílu kubatury (více zde). Uchazeči musí při zkoušce splnit několik náročných úkonů na cvičišti, než se dostanou do provozu s komisařem - mezi nimi slalom mezi kužely při nízké rychlosti či vyhnutí se překážce naopak ve vysoké rychlosti. Na jaře má dle novely zákona začít platit i další novinka - uchazeč o získání řidičského průkazu na motocykl pojede v provozu při praktické zkoušce sám, s komisařem jedoucím za ním v automobilu bude komunikovat přes vysílačku. Cílem je, aby autoškoly musely žáky lépe připravit, většina z nich totiž věnuje praktickému výcviku jen 13 hodin, což je minimální počet stanovený zákonem.

Nápad vzešel z debaty mezi ní a místostarostou městské části. Díky dotaci radnice se žáci na teoretickou část řidičské zkoušky připraví zdarma.

„Žáky vzděláváme v oblasti dopravy do čtvrté třídy, kdy například navštěvujeme dopravní hřiště. Pak ale následuje velká pauza a deváťáci neprocházejí ničím, co by jim ukázalo rizika hromadné dopravy, přitom od patnácti mohou po silnici jezdit už nejen na kole, ale často chtějí právě i papíry na skútry,“ vysvětlila Sokolová.

Jízdy a řidičské zkoušky musí patnáctiletí zájemci složit do konce roku 2016, nesmí však mít žádné kázeňské problémy ve škole. Obsah přednášek má kopírovat osnovy pro autoškoly. Které předměty z běžného rozvrhu nahradí či obohatí, zatím zúčastněné strany řeší.

„Autoškolu a dopravní výchovu bych oddělil“

Nápad nadchnul BESIP, který se jako organizace dlouhodobě snaží snížit nehodovost způsobenou rizikovou skupinou mladých řidičů, zejména motorkářů. Pokud se tento způsob „osvěty s benefitem“ osvědčí na Mutěnické, mohl by se v budoucnu objevit v posledních ročnících i dalších brněnských základních škol.

„Tohle je iniciativa, která by mohla a měla platit všude. Umíme nastavit pravidla v osmnácti letech, ale na konci základní školy, kdy už se některé děti rozhodují, zda si udělají řidičák, jim zkušenosti a základní informace, díky nimž by se v dopravním prostoru uměli bez potíží pohybovat, chybí,“ přiblížil jihomoravský koordinátor BESIP Pavel Čížek.

Deváťáky plánuje vzít i na simulátor, díky němuž si představí, jaký rozdíl je bourat například při rychlosti 30 kilometrů v hodině a při jízdě rychlostí dvojnásobnou. Pomocí speciálních „opileckých“ brýlí jim také bude demonstrovat, jak špatně vnímá řidič pod vlivem alkoholu.

Tolik optimismu už nesdílí předseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný, přestože připouští, že teoretická výuka k řidičským zkouškám se může konat kdekoli, je-li hlášena na příslušném dopravním magistrátu jako výcvikový kurz autoškoly.

„Velký přínos v tom ale nevidím, rovnou ze základní školy do autoškoly nepůjde víc než několik jedinců. Může být pozitivní, že se žáci naučí předpisy, ale oddělil bych autoškolu a dopravní výchovu, které by se školy měly věnovat primárně,“ řekl iDNES.cz.

Na prvním stupni děti znají předpisy víc

Důležitosti dopravní výchovy si je vědom i Čížek. „Na druhém stupni sice je dopravní výchova zahrnuta, ale mnohdy ji školy neučí, a pokud ano, tak omezeně. V tomhle má školství a možná i BESIP deficit. Vidíme skutečný propad, děti ve třetí a čtvrté třídě vědí z dopravních pravidel víc než žáci sedmých a vyšších tříd. Je potřeba zjistit, jak s touto skupinou pracovat,“ namítl koordinátor BESIP.

V dobách bývalého Svazarmu (Svaz pro spolupráci s armádou, pod který spadaly také autoškoly), byla podle něj příprava na získání takzvaného malého řidičáku mnohem rozsáhlejší a propracovanější, protože zájemce tehdy strávil na cvičišti a studiem teorie mnohem víc času, třeba i desítky hodin. Nyní je minimum třináct vyučovacích hodin jízd a devět teorie plus zdravotnická příprava a údržba vozu.

Zkoušky na motocykl se koncem loňského roku ztížily, další změny přijdou letos. Autoškoly by tak sice měly uchazeče o řidičák na motorku bez ohledu na výkon připravovat lépe, počet hodin, které se jim ze zákona mají věnovat, ale nevzroste.

„Zkoušky budou tak náročné, že si každý zájemce jejich absolvování dobře rozmyslí. Nikdo do toho v patnácti nepůjde jen tak, pokud to skutečně nebude chtít,“ uzavřel Horázný.

Redaktor vyzkoušel nové jízdní testy v autoškole:







Hlavní zprávy

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.