Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Devět regionů EU chce rychlejší výstavbu dálnice z Brna do Vídně

  7:01aktualizováno  7:01
Zástupci devíti evropských regionů ve čtvrtek v Bruselu podepsali společnou deklaraci, v níž vyzývají k dokončení dálničního spojení mezi Brnem a Vídní. To může zahrnovat i kontroverzní silnici R52, jejíž výstavbu nedávno zkomplikovalo rozhodnutí Nejvyššího správního soudu.

Vizualizace závěsného mostu přes R52 | foto: Projektový tým R52

Podle soudu jsou totiž změny v územním plánu Břeclavska, přes nějž má část silnice vést, neplatné.

V současnosti tak hrozí, že Rakousko silnici spojující Vídeň s Brnem na svém území dokončí, na českém území na ni však žádná nebude kvůli průtahům navazovat.

"Jestli chce Evropa naplnit svůj hospodářský a sociální potenciál, je nezbytné, aby bylo vybudováno chybějící spojení, a bylo tak odstraněno úzké hrdlo dopravní infrastruktury," uvádí deklarace.

Text podepsali zástupci čtyř polských regionů, třech českých a dvou rakouských. Poláci se celé iniciativy účastní proto, že napojení Brna s Vídní je nezbytnou součástí transevropské trasy Gdaňsk - Brno - Vídeň.

"Deklaraci podepsaly všechny regiony na tomto koridoru. Vyjádřily tak svůj zájem na tom, aby byl dokončen co nejdříve a bez zbytečných průtahů," řekla náměstkyně hejtmana Anna Procházková.

Spory o břeclavskou variantu

Spory kolem spojení Brna s Vídní se vedou především o to, zda rozšířit silnici I/52 z Brna do Mikulova a vytvořit tak rychlostní silnici R52, nebo využít existující dálnici D2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit pouze přípojku na státní hranice.

Variantu přes Břeclav dlouhodobě prosazují ekologové, kteří se bojí poškození přírody u Novomlýnských nádrží.

Mikulovskou trasu naopak prosazuje kraj, počítá s ní i rakouská vláda. "Od počátku má koridor z Gdaňsku přes Brno do Vídně vést přes Mikulov. S R52 počítá i mezivládní dohoda ČR s Rakouskem. Přesto to pořád někdo zpochybňuje a chce posuzovat břeclavskou variantu," dodala Procházková.

Tím, že soud zrušil územní plán Břeclavska, nemá nyní trasa R52 oporu v žádném plánovacím dokumentu. Kraj by nyní teoreticky mohl do půl roku schválit zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, které jsou nadřazené územním plánům jednotlivých oblastí.

Podle Procházkové bude ale potřeba jej doplnit o seznam staveb nadmístního významu, které byly součástí závazné části zrušeného územního plánu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

k řece Svitavě v Brně se chodí relaxovat. V budoucnu se v části toku zlepší...
Po nábřeží Svratky je čas i na Svitavu, volají organizátoři festivalu

Zatímco nábřeží Svratky blízko centra Brna čeká, až jej začnou opravovat podle návrhu architekta Ivana Rullera, Svitavě se moc pozornosti nedostává. Pořadatelé...  celý článek

Střet osobního auta a vlaku na Znojemsku má tragické následky. Na místě zemřeli...
Dva dospělí zemřeli po střetu auta s vlakem, dívka bojuje o život

Tragická nehoda zastavila odpoledne provoz na trati v obci Olbramkostel na Znojemsku. Dva dospělí pasažéři z osobního auta, které vjelo před vlak, zemřeli na...  celý článek

Vězení (ilustrační foto)
Policisté dopadli muže, který přepadl pošty. Hrozí mu deset let za mřížemi

Až deset let hrozí jednačtyřicetiletému muži, který podle kriminalistů přepadl pošty v Brně a Mutěnicích na Hodonínsku. Dopadli ho v jedné z obcí na Brněnsku....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.