Výroba clon do aut v břeclavské firmě Gumotex.

Výroba clon do aut v břeclavské firmě Gumotex. | foto: Petra Mášová, MF DNES

Díly pro automobilky teď firmy na jihu Moravy vyrábějí nonstop

  • 0
Zatímco v Evropě prodeje aut postupně klesají, v Asii je koupě nového vozu čím dál častějším přáním. Z rostoucí poptávky na rozvíjejících se trzích těží také firmy na jižní Moravě, které pro automobilky vyrábějí díly a komponenty. Práce je dokonce tolik, že v některých provozech jedou stroje nepřetržitě.

"Jedeme na dvousetprocentní výkon. Střídáme tři směny, pracujeme tak nonstop," popsala asistentka ředitele společnosti Lear Lucie Brablecová.

Americká firma otevřela svůj závod ve Vyškově, ve kterém vyrábí elektrické a elektronické součástky pro automobilový průmysl. Aby stíhala vyřídit všechny objednávky, musela přijmout nové zaměstnance. "Tento měsíc jsme přibrali třicet lidí do výroby," doplnila Brablecová.

Kdo nabírá zaměstnance

Tyco Kuřim a Pohořelice
Do svých závodů shání pracovníky do výroby i do administrativy. Poptávka je po nástrojářích, technicích, nákupčích i analyticích.

Awec Brno
Firma průběžně přijímá pracovníky na administrativní pozice, ale také do výroby.

Gumotex Břeclav
Gumotex přijímá pracovníky na dělnické pozice. V srpnu chystá rozjet nové projekty ve výrobě.

S. N. O. P. Pohořelice
Hledají techniky, kteří budou kontrolovat dodržování kvality ve výrobě, a průmyslové inženýry.

Firmy přijímají desítky nových zaměstnanců

Na jižní Moravě nabíraly téměř všechny firmy, které jsou s automobilkami provázány. Jde o přímé i nepřímé dodavatele. "Během půl roku jsme se rozrostli o třetinu," přibližuje výkonný ředitel společnosti LPS Automotive Miloš Bogdan.

Ve firmě, která vyrábí plastové díly, nyní pracuje dvě stě zaměstnanců. "U většiny objednávek se čísla dostávají na předkrizovou úroveň. Ve světě jen kvete poptávka po osobních autech," dokládá současný hlad po autech Bogdan.

Spokojenost v současnosti panuje také v největším břeclavském závodě, v Gumotexu. "Nálada se výrazně zlepšila," přiznal vedoucí kanceláře ředitele Josef Horníček. Největší zaměstnavatel v Břeclavi už na začátku roku musel doplnit stavy a přijal osmdesát lidí. "Postupně nabíráme další, hlavně dělnické profese," popsal Horníček.

Podle Horníčka mají o sluneční clony, výplně sedadel a díly interiérů, které se v Gumotexu vyrábí, zájem nejen výrobci osobních aut, ale i nákladních.

Po příznivých letech přijdou propady, míní analytik

Firmy v kraji se tak nyní vezou na příznivé vlně. Před třemi roky tomu ale bylo obráceně. Svět postihla finanční krize a auta se přestala prodávat. To se dotklo také dodavatelů. "V roce 2008 se výroba snížila o třicet procent. Museli jsme snížit mzdy a zkrátit pracovní týden. Nevyhnuli jsme se ani propouštění," uvedl Horníček.

Výroba clon do aut v břeclavské firmě Gumotex.
Výroba clon do aut v břeclavské firmě Gumotex.

Podle ekonomů to však nebylo nic výjimečného. Výroba aut je totiž cyklické odvětví. "Jako jedno z prvních podléhá hospodářským výkyvům, které jej mohou utlumit," uvedl analytik společnosti Cyrrus Marek Hatlapatka. Firmy tak musí počítat s výkyvy, kdy po příznivých letech přijdou propady ve výrobě.

Letošní rok, ale i ten příští by však měl být bez větších problémů. Firmy mají nasmlouváno dost zakázek. "Profitujeme díky poptávce z Asie a Afriky, což by nám mohlo zaručit poklidné čtyři roky," uvedla jednatelka společnosti Avec Kateřina Adamová. Ta v Brně vyrábí hliníkové díly pro německé a britské automobilky.