Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tvorba architekta funkcionalismu Fuchse přinesla novou estetiku

Bohuslav Fuchs. Muž spojený s brněnským funkcionalismem je v zahraničí patrně nejznámějším českým architektem 20. století. Jeho život přitom do značné míry zrcadlí český osud této epochy. Komunistický režim však výjimečného muže ničil umělecky i lidsky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

atul

Omyly

I velký mistr se někdy utne. Jeho obchodní dům Dyje ve Znojmě je hodně necitlivě zasazená věc.

 

0/0
29.3.2010 8:42

brita

V zahraničí nejznámější český architekt 20.století?

O tom bych dost pochybovala, i když brněnský bílý funkcionalismus a samozřejmě Fuchse miluju, ale co takhle jen namátkou na přelomu 19. a 20. stol. Olbrich, pak Hoffmann nebo, ač ho nemusím, Kaplický? Myslím, že je to do značné míry otázka vkusu.

0/0
27.3.2010 21:21

;-)

pravda o Fuchsovi

V článku je zamlčena jedna důležitá věc - Fuchs nemá v Brně tolik realizací proto, že by byl tak dobrý, a byl tolikrát vybrán jeho projek, ale proto, že sám rozhodoval na radnici, a vybíral systematicky své vlastní projekty. Kromě toho, že to nevrhá dobré světlo na jeho morální hodnoty to zpochybňuje i kvalitu jeho díla, které nebylo vystaveno normální soutěži. Přitom je vysoce pravděpodobné, že jiní architekti navrhovali i lepší stavby. Článek není objektivní a je psán jako oslavná óda.

0/0
27.3.2010 14:50

Viktor N.

Re: pravda o Fuchsovi

Abych pravdu řekl (respektive napsal) — Fuchse za nějakého extra architekta vůbec nepovažuji. Na těch jeho nevzhledných krabicích nic úžasného nevidím. Donedávna např. budova KB na nám. Svobody byla tou nejhnusnější stavbou, která toto nám. hyzdila. Dnes ji překonala hnusota zvaná „Omega“ naproti… :(

0/0
27.3.2010 19:28

reilly

Re: pravda o Fuchsovi

No .. to je ovšem klasické KáVéčko (každýho věc). A ta Komerční banka je stejně od bolševika přepláštěná, původně vypadala trošku jinak. A Omega se mi osobně zase líbí (nebýt těch hnusných plotrových reklam v oknech), takže bych vám teď tady mohl tvrdit, že vkus nemáte vy. Možná vás víc bere otřesná rekonstrukce DPL v podání Unistavu nebo (nedejbože) Špalíček či pražské Paladium - v tom případě je  ovšem pochopitelné, že nechápete Fuchse a jeho význam - minimálně pro Brno.

0/0
28.3.2010 20:17

;-)

Re: pravda o Fuchsovi

Osobně mám vztah k moderní architektuře trochu rezervovaný (respektive nevítám nekriticky všechno co je hodně hranaté, ale jen podařené projekty) - a musím se také Omegy trochu zastat. Původně se mi moc nezdála, ale s odstupem času musím ocenit, že je to celkem dobře navržená a funkční stavba, zejména co se interiéru týče. Jen je škoda, že je tam hodně prázdných prostor. A ten vnější vzhled se dá časem strávit.....zato vzhledu špalíčku na chuť asi nepříjdu nikdy.  Nevím co je tolik kritizováno na DPL, příjde mi to takové neutrální, nevidím tam žádný velký problém, ale vím, že jsou na něj hodně negativní reakce. Osobně považuji asi za nejzdařilejší projekt v centru Brna od revoluce Vaňkovku.

0/0
28.3.2010 20:51

reilly

Re: pravda o Fuchsovi

Tak se koukněte, kdo to napsal .. Bývalé alterego architekta neototalitního střihu pana Hrůši má s monopolizovaným prostředím tohoto typu své zkušenosti . Že z toho dvojbobu už vyskočil je v tomto ohledu nepodstatné a naštěstí je ta doba zřejmě za námi ... i když nevím, jestli to nebude ještě horší. Například architekt Sapák se ve svých přednáškách o tomto momentu Fuchsova zvýhodnění zmiňuje, nicméně je to otázka etická a nemá to s kvalitou architektury pranic společného. Možná naopak - Fuchs byl v té funkci právě proto.

0/0
28.3.2010 20:33

;-)

Re: pravda o Fuchsovi

Nedomnívám se, že je to otázka jen etická. I když nepovažuji za vhodné tak nekriticky glorifikovat takového člověka. Vidím problém i v tom, že kvalita jeho návrhů nebyla dokázána výtězstvím v mnoha výběrových řízeních. Dalo by se říct, že kterýkoliv architekt té doby mohl dosáhnout takového věhlasu, kdyby dostal tolik prostoru. Volil bych příměr - Karel Gott se mohl stát hvězdou právě a jen v komunistickém československu, kde byl vystaven minimální konkurenci - v normální společnosti by nikdy tak populární nebyl. Navíc jeho stavby mají i řadu nevhodných technických řešení (kové rámy oken s jednoduchým sklem, odtoky ze střech středem stavby, které nelze v podstatě nijak opravit atd.) přitom vzhledem k tomu, že jsou domy památkově chráněné to nelze dnes nijak napravit.

0/0
28.3.2010 20:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.