Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kamiony dusí jihomoravská města, změnu si slibují od nových obchvatů

Vedení znojemské radnice má jasno. Mezi největší problémy Znojma patří stále rozestavěný, a tudíž nefunkční obchvat a tranzitní nákladní doprava proudící skrz město. To leží na jedné z hlavních tras z Vídně do Prahy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Skeptik Pavel

EIA

No nevím jestli by se občanům Hvozdce, Veverské Bitýšky či Chudčic líbila trasa Boskovickou brázdou, je to taková klidná oblast, a právě tuhle variantu považuji za trestuhodný nesmysl. Pořád se mluví o fragmentaci volné krajiny, tak proč budovat úsek liniové stavby do takto nezasaženého území ? Nakonec ani varianta přes Boskovickou brázdu neeliminuje nutnost jihozápadní tangenty nebo něčeho obdobného. Neboť současná D1 pod Brnem kapacitně již dnes nestíhá a brzy může dojít ke kolapsu. Ono prostě, pokud nechceme aby Brno jako významné nadregionální centrum nezklouzlo v budocnu do trvalé  úpadkové spirály, což by mělo jak pro město, tak pro značnou část Moravy katastrofální sociálně ekonomické důsledky, protože poskytuje práci a služby širokému regionu, musí se rozvíjet.  A zrovna zastavovat kvalitní prostor Boskovické brázdy a nevyužít bystrcký koridor, s tím, že povede tunelem, je extenzivní a z hlediska dopravního i hloupé řešení a nové a zbytečné zábory dosud nezastavěného území.

0/0
27.6.2010 15:48

Lokýt

Re: EIA

Extenzivní a z hlediska dopravního i hloupé řešení je každá nová tranzitní silnice... :(

0/0
27.6.2010 16:07

Skeptik Pavel

Re: EIA

No pokud vaši repliku vezmu doslova, pak i civilizační rozvoj lidstva je vlastně hloupé řešení.

0/0
27.6.2010 16:59

Lokýt

Re: EIA

To byste ji právě doslova nevzal - mluvím o silnicích, ne o dopravě. Auto (nikoliv však skutečné technicky pokročilé způsoby dopravy) je zhlediska vývoje krok zpět, ne vpřed.

0/0
27.6.2010 17:51

Skeptik Pavel

Re: EIA

Pokud na takových silnicích budou jednou jezdit  auta poháněná jinými, než klasickými spalovacími  technologiemi, pak minimálně z hlediska  imisní i hlukové zatěže takové liniové stavby nebudou  tolik problematické. Nemluvím ovšem o fragmentaci krajiny, ta je kapitolou sama o sobě. Osobně preferuji nákladní dopravu po železnici. Tady již máme infrastrukturu prakticky zcela vybudovanou, jen ji bude nutno postupně modernizovat  a udržovat a ne ji krátkozrace rušit.

0/0
27.6.2010 20:15

Skeptik Pavel

Re: EIA

Auto ovšem představuje atribut individualizace, sociálního statutu jedince ve společnosti. Odvrhli jsem kolektivistickou ideu  a navázali na  model individuálního pojetí života moderního člověka ovšem i s mnoha mnoha vadami. Především dnešní městský zhýčkaný clověk  se bez auta ani nehne. U dojíždějících je pak auto naprosto nezbytné. Pokud jednou  přejdeme na převažující systém hromadné dopravy, zcela jistě to bude z nezbytných důvodů - rizika totálního kolapsu, nedostatku paliv apod. Ovšem stávající společnost založená na individuální svobodě se tomu bude přizpůsobovat jen velmi těžko.

0/0
27.6.2010 20:25

Skeptik Pavel

Rozvoj Brna

Že riziko trvalejšího úpadku Brna není tak nereálné, neboť druhá centra ve státě zpravidla nikde nemají na růžích ustláno, ukazuje současná situace - neustálé odkládání nového územního plánu, současný neodpovídá dnešní situaci, kdy dohromady v Brně žije a pracuje, studuje hodně přes půl milionu lidí, počet trvale zde bydlících obyvatel vzrůstá. Současné nádraží tomuto trendu již nestačí  a rozvoj města na jih je holou nutností, nechceme-li ovšem dále zastavovat kvalitní krajinu severně od města, tam již prostorová kapacita za cenu obrovské fragmentace  a urbanizace krajiny chybí. Mnoha lidem jaksi uniká, že urbánní rozvoj Brna probíhal v podstatě jen v severním perimetru od centra. Jih prakticky celých 100 let čeká na svůj rozvoj. Vděčíme tomu právě umístění současného nádraží a fabrikám uprostřed soustavy náhonů v okolí Svratky a Svitavy jižně od historického jádra.

0/0
27.6.2010 16:16

Skeptik Pavel

Re: Rozvoj Brna

Takže i neustálé blokování řešení R43, absurdní požadavky vést R52 přes Břeclav, když přitom rakouská strana jasně řekla, že oblast na jejich straně - jižně a jihozápadně od  Břeclavi, je klidovou a má jí zůstat i nadále a tudíž tudy napojení nehodlá vést , to situaci pouze zhoršuje. Brno není jen tranzitní prostor, jako širší aglomerace s cca 750 tis. obyvateli je i cílovým bodem. Jak chceme zcela eliminovat tranzit přes Brno? Tím, že ho naservírujeme okolním obcím do otevřené krajiny v Boskovické brázdě? No nevím, navíc je to už hodně bokem, funkční trasa má sloužit  jako součást VMO. Vždy je snahou tranzit  vést co nejkratší cestou (sami vidíme, jak  si to  kvůli poplatkům kamioňáci zkracují od Jihlavy na Znojmo). Pokud odmyslíme direktivní zákaz průjezdu tranzitní dopravy Brnem, musíme jej strpět buď  po stávající dálniční infrastruktuře, což je již neudržitelné, nebo v nové infrastruktuře jej vést v maximálním  rozsahu v tunelech tak, jak je to navrženo u bystrcké varianty.

0/0
27.6.2010 16:49

stev

Hodláte experimentovat se zdravím lidí jako dr. Mengele?

A jak tedy budete řešit průchod územím, kde hluk a imise jsou již nyní překročeny nade všechny přípustné meze? Např. oblast Bosonoh, Troubska, Ostopovic, Moravan? Zmírníte zákony a budete na zdraví mnoha tisíc obyvatel experimentovat jako doktor Mengele? Nebo je všechny přestěhujete, jak to dělával Stalin? Znáte třetí možnost? Rv

0/0
27.6.2010 17:32

Skeptik Pavel

Re: Hodláte experimentovat se zdravím lidí jako dr. Mengele?

Koridor D1 byl v 70. letech realizován v blízkosti těchto sídel, a v té době soudruzi neuvažovali o nějakém významnějším a systematickém rozvoji města a nárůstu dopravy.  Tp je prostě holý fakt. Koneckonců komunistický režim Brno celých 60 let dusil a mírnou úlitbou zde byly jen veletrhy a Velká Cena. Umístění tedy nereflektovalo jak následný rozvoj těchto obcí, tak ani následný rozvoj a potenciál města Brna a celé sídelní aglomerace. A defacto to platí i naopak o územním rozvoji těchto obcí po roce 1989, který nereflektoval blízkost D1. Jsme v začarovaném kruhu. Nikdo samozřejmě nechce zmírňovat zákonné normy. Nebudujme jihozápadní tangentu, jenže potom nepřevedeteme dopravní špičky ani tranzit přes stávající MÚK Brno - Centrum a Brno -Jih. Částečným řešením je zvýšení pruhů ve stávající stopě D, jenže to opět vyvolává nevoli. Kam se má tedy zaústit vedení R43? Zaústěním u Ostrovačic na D1 se ovšem nevyřeší kapacitní nedostatek stávajícího čtyřpruhu D1 v tomto úseku.

0/0
27.6.2010 18:55

Skeptik Pavel

Re: Hodláte experimentovat se zdravím lidí jako dr. Mengele?

Pokračování R43 dál Boskovickou brázdou jižně od D1 na Rosice a Ivančice postrádá smysl, i když i taková teorie, že by se JZ tangenta vedla ještě jižněji právě někde k Ivančicím s tím, žeby se napojila někde v okolí  Pohořelic na stávající čtyřpruh R52 existuje.  Ovšem taková tranzitní obchvatová zajižďka  by u nás asi neměla obdoby. Navíc zcela vše postrádá smysl a logiku, pokud by se nakonec dálniční propojení Brna a Vídně přes Mikulov nerealizovalo.

Brno má ten problém, že neleží v rovině  ale na rozhraní Českomoravské vrchoviny a Panonské pánve, tedy dvou zcela odlišných biogeografických celků, tedy defacto na svahu, tady jednoduché, radiální řešení, bez  nutnosti realizace v tunelech neplatí.

0/0
27.6.2010 19:34

Skeptik Pavel

Re: Hodláte experimentovat se zdravím lidí jako dr. Mengele?

Takže si myslím, že pokud se mají dodržet všechny zákonné normy, tranzitní průtahy se prostě neobejdou bez  velmi dlouhých souvislých úseků vedených v tunelech. V kontextu s dnešní eknomickou krizí to však vypadá z finančního hlediska hodně nereálně. Ovšem  současný status quo je jak s ohledem na rozvoj Brna tak i na poměry v suburbánním zázemí jihu města dál neudržitelný. Příčinu ovšem hledejte v řešení trasování D1 v 70. letech.

0/0
27.6.2010 19:50

stev

Re: Hodláte experimentovat se zdravím lidí jako dr. Mengele?

Vaše konstrukce je zatížena (nevím zda účelovou nebo neznalostní) chybou v uvažování. Uvažujete, že tranzit a cílová doprava by do Kocourkova měly být přiváděny po stejné silnici. A to je špatně. Pokud někdo jede z jihu na sever Evropy, klidně mine jakékoliv město i ve vzdálenosti 20 km, tedy i Kocourkov.  Jako příklad s oblibou uvádím město Stuttgart. Transevropská dálnice E50, která už dnes vede vč. nedobudovaných úseků z ukrajinského Doněcku přes Dněpropetrovsk, Slovensko a Česko, Rozvadov, Norimberk a Strasburk až k Atlantickému pobřeží, míjí Stuttgart v úctyhodné vzdálenosti 20 km. Nikoho by nenapadlo tuto transevropskou dálnici zavlékat do města. Každý si ze Stuttgartu na tuto dálnici najede u Heilbronnu. Stuttgartští radní nejsou totiž totéž, co Kocourkovští, aby si mysleli, že transevropská dálnice musí vést těsně okolo (či dokonce skrz)  jejich město.

0/0
27.6.2010 20:28

Skeptik Pavel

Re: Hodláte experimentovat se zdravím lidí jako dr. Mengele?

Pak ovšem stejně musí být  vybudován nájezd z R43 - u řešení Boskovickou brázdou v Ostrovačicích s tím, že úsek D1 dál min. po MÚK Brno-jih by se měl rozšířit na šestipruh.

0/0
27.6.2010 20:45

stev

Re: Hodláte experimentovat se zdravím lidí jako dr. Mengele?

To je otázka. To by se muselo spočítat. Zátěžové proudy by se změnily. Zejména vozidla od Blanska na Prahu a opačně  by Brnu naopak ulevila.

0/0
27.6.2010 21:32

rlpcr

Re: Hodláte experimentovat se zdravím lidí jako dr. Mengele?

No rozhodně bude mít na zdraví lidí menší škodlivý vliv silnice alespoň 100m od baráků, v tunelu, za protihlukovými stěnami, než silnice vedoucí středem města přes Žabiny, Kr. pole a Řečkovice, lidem přímo pod okny.

0/0
28.6.2010 11:59

rlpcr

Re: EIA

Přesně tak, konečně někdo rozumný.

0/0
28.6.2010 11:56

stev

A co Brno a přilehlé obce? Ty obchvat nepotřebují?

Dvacet let bezkoncepční dopravní politiky na se nedá dohnat. A přesto někteří politici nadále prosazují další a další zatahování tranzitní kamionové dopravy do brněnských městských částí, plánují dálnice přes Bystrc a obce na jižním okraji Brna. Kdo za to může? Rv

0/0
27.6.2010 10:05

Michal-Kometa

Re: A co Brno a přilehlé obce? Ty obchvat nepotřebují?

Dálnice přes Bystrc není uplně přesná definice. Přes bystrc to plánovali už za hitlera. Pokud jste viděl ten projekt tak nemůžete být proti. Celá dálnice vede pod bystrcem v tunelu  a v bystrci budou mít místo stávající čtyřproudovky jen park a zeleň. Většině lidí z bystrce to nevadí. Protestují obyvatelé kníniček. Lidi si  zde postavili nové domky někteří v záplavové oblasti a navíc v době kdy už se o dálnici dlouho vědělo. O dálnici na jihu toho tak moc nevím.

0/0
27.6.2010 10:29

stev

Re: A co Brno a přilehlé obce? Ty obchvat nepotřebují?

To, že něco plánovali už za Hitlera není argument, o který byste se mohl opírat. Poslední rozsudek Nejvyššího správního soudu z 27. května 2010 potvrdil, že dálnice skrz Bystrc v územních plánech města Brna ani Jihomoravského kraje už nejméně 25 let není.

K tomu mám dvě poznámky:

1) proto tam také mohlo být postaveno sídliště Bystrc. Již tehdy existovala ochranná pásma v okolí plánovaných dálnic, a sídliště by  v takovém pásmu vzniknout nemohlo,

2) ještě v roce 1995 byl jako R43 označen v příslušném zákoně úsek Česká - Královo Pole, a také na jeho výstavbu pod tímto označením byly čerpány prostředky ze státního rozpočtu. Pokud by byl úsek naplánován, jak tvrdíte - přes Bystrc, čerpání by v osmdesátých a devadesátých letech nebylo možné.

0/0
27.6.2010 10:53

Michal-Kometa

Re: A co Brno a přilehlé obce? Ty obchvat nepotřebují?

Ta dálnice se kdysi začala stavět a těm co tam začli stavět by mělo být jasné že se to někdy může dostavět. Zvlášt když se o tom už několik posledních let jednalo. Argument to není, ale všichni o tom věděli. Trasa přes bystrc žádná ochranná pásma nenarušuje. Protože přes celý bystrc vede tunelem. Narušuje snad tunel v pisárkách nějaká ochraná pásma? Bydlím nedaleko od centra brna a pevně věřím že se postaví R43 přes bystrc. Nedokážu si představit jak by na tuhle silnici najížděla auta přes celé brno.

0/0
27.6.2010 11:12

rlpcr

Re: A co Brno a přilehlé obce? Ty obchvat nepotřebují?

Už aby to stálo!

0/0
27.6.2010 11:31

stev

Re: A co Brno a přilehlé obce? Ty obchvat nepotřebují?

Máte to z hlediska územního plánování nějaké popletené. Lidé v Kníničkách a dalších obcích mají své domy postavené v souladu se stavebním povolením na pozemcích, které byly v době, kdy žádali o vydání stavebního povolení, v platném územním plánu vyhrazeny a označeny pro stavbu rodinných domů. To bylo možné proto, že žádná dálnice v těchto plánech nebyla, a dosud není, plánována (jak již dříve konstatovalo Ministerstvo pro místní rozvoj, a nyní potvrdil i NSS). Nyní se, v souladu se zákony tito lidé jen zúčastňují příslušných řízení, aby trasa pro R43 a R52 byla vyhledána ve variantách (zákon stanoví, že musí být výběr z více variant vždy!), a to ve třech procedurách, které stanoví zákon. V jedné, ve které se posoudí vlivy na veřejné zdraví, v druhé, ve které se posoudí vlivy na životní prostředí, a třetí, ve které se posoudí územně plánovací pohled. V tomto ohledu úřady 20 let spaly a nekonaly. Jste-li dotčen (například v lokalitě vlastníte nemovitost), můžete se zúčastnit také.

0/0
27.6.2010 11:41

Michal-Kometa

Re: A co Brno a přilehlé obce? Ty obchvat nepotřebují?

nemluvím o územním plánování, ale o tom, že ti lidé museli vědět že se tam silnice plánuje. Nechápu proč vždycky jeden z tisíce se postaví proti proudu a zablokuje stavbu která by ulevila mnoha lidem. Například ekologické organizace a podobná verbež. Chápu někomu to může vadit, ale většina těch argumentů jsou naprosté blbosti které mají jediný cíl, odložit začátek stavby a celou stavbu prodražit. Bohužel zákony v téhle zemi jsou postaveny tak že je tohle možné.

0/0
27.6.2010 11:55

stev

Re: A co Brno a přilehlé obce? Ty obchvat nepotřebují?

Ale ti lidé nic neblokují. Jen poukazují ve veřejném projednání na to, aby byly plány posouzeny ve variantách. To není žádné blokování, ale domáhání se zákonného postupu. Nejsme už v totalitě, pane, kde by někdo rozhodl, a ostatní by museli držet hubu a krok. A pokud úřady nedodrží platný zákon, jde to k soudu. Tečka.

0/0
27.6.2010 12:01

rlpcr

Re: A co Brno a přilehlé obce? Ty obchvat nepotřebují?

Přesně tak. Ale někteří jedinci než by měli 100m od barák tunel se zelenou "střechou", tak raději nechají ucpanou půlku Brna.

0/0
27.6.2010 11:30

stev

Re: A co Brno a přilehlé obce? Ty obchvat nepotřebují?

Nu, ale tu tranzitní dopravu do Brna někdo mizerně naplánoval, není-liž pravda. Do Brna ústí dálnice z 5 směrů, vč. R43 od Svitav (takto byl úsek Česká, Lelekovice - Královo Pole v době svého dokončení označen ve Sbírce zákonů). Zrovna včera jsem absolvoval cestu 700 km dlouhou z Puly do Brna. Nikde jsem nenarazil na vedení dálnic skrz sídliště, jako je tomu v Brně. A to jsem jel okolo Ljubljany, Celje, Mariboru, Graz, Vídeň. Ve Vídni vás odkloní tak, že najedete o 20 km více, než ještě před dvěmi lety. Prostě Brno je v tomto směru se svou dálnicí D1 skrz 11 městských částí, a napojováním ostatních dálnic D2, R52, či R43 přímo na území města, naprostý unikát. K tomu chce nyní přidat Bystrc a křižovatku tří dálnic Brno (Bosonohy) přímo na území města. To je prostě 70 let překonané řešení, které dle mého názoru nikdy nemá šanci být dokončeno. Je to zase stejná chyba zatahování dopravy do rozvojových částí města. Čeká to tedy na generační výměnu politiků a vzdělanějších územních plánovačů

0/0
27.6.2010 11:57

Michal-Kometa

Re: A co Brno a přilehlé obce? Ty obchvat nepotřebují?

Nemáte pravdu. Znám mnoho měst, kde vede dálnice přímo sídlištěm a taková města jsou i v rakousku. Jsou prostě místa kde to jinak nejde. Pokud víte kudy to jde vést lépe tak navrhněte. Taky zapomínáte na jednu důležitou věc. Dálnice Bystrc nepocítí, protože povede v TUNELU!!!! Vám vadí dálnice, pokud prochází brnem, vadí vám když prochází kolem obcí a zdá se mi že vám vadí i dálnice v tunelu. Bohužel je tady taková osídlenost že tu prostě jiná možonst není. Pokud znáte lepší řešení tak ho navrhněte. Kritizovat ale umí opravdu každý.

0/0
27.6.2010 12:08

stev

Re: A co Brno a přilehlé obce? Ty obchvat nepotřebují?

K NSS podalo návrh celkem 15 navrhovatelů. Z nich bylo 9 z Bystrce, tedy většina (není tedy pravdou, že bystrckým je ta stavba lhostejná). Další 4 navrhovatelé byli z Kníniček, po dvou z Bosonoh a Troubska. Všichni byli uznáni za navrhovatele dotčené stavbou, ve smyslu vlastníků nemovitostí. Čili žádní ekologové nebo šťouralové.  Tím je i vyvrácen argument, že pozemky na stavbu dálnice jsou vykoupeny, jen začít stavět. Jedním z argumentů návrhu, který vznesli, bylo i to, že město Brno nemá v žádném z plánů zakreslenu stavbu skrz Bystrc značením v tunelu, na rozdíl od Pisáreckého a Husovického tunelu. Tvrzení o stavbě rychlostní komunikace v Bystrci v tunelu, jsou tedy jen propagandistické fámy. Ve zrušené části ÚP města Brna tunel v Bystrci namalován není a nikdy nebyl. Ani existence tunelu v Bystrci by ale nedokázala ochránit zdraví několika tisíc obyvatel Bosonoh a Troubska před hlukem a prachem, kde už nyní je situace z hlediska poškozování veřejného zdraví díky D1 neúnosná. 

0/0
27.6.2010 12:50

Michal-Kometa

Re: A co Brno a přilehlé obce? Ty obchvat nepotřebují?

Děkuji za informace. Proto se bude půl milionové město dusit. Tunel v bástru není v územním plánu ale je v projektu stavby.

0/0
27.6.2010 14:45

stev

Re: A co Brno a přilehlé obce? Ty obchvat nepotřebují?

Rozsudek Nejvyyššího správního soudu, kterým byl zrušen ÚP města Brna v části, která se týká rychlostní silnice R43, naleznete zde:

http://www.nssoud.cz/main.aspx?cls=anonymZneni&id=22813&mark=

0/0
27.6.2010 13:23

bentley007

system

a co teprv D1, to je jko jet po poli, zvlaste pomaly pruh od kamionu. chyba je v systemu, zvysit tranzitni poplatky pro cizi kamiony. i cesti autodporavci se musi procistit od rezavych pretizenych avii, na co mame tak hustou vlakovou sit? ;-O

0/0
27.6.2010 9:01

karel09

Zrovna Bučovice...

nedávno tam byla silnice hodně dlouho uzavřená a za pořádný balík opravená. Tak proč za ty prachy neudělali rovnou obchvat? Nemuseli by teď naříkat. To nikoho nenapadlo?

0/0
27.6.2010 8:37

B.Walsh

Re: Zrovna Bučovice...

Protože, kdyby se místo toho postavil rovnou obchvat, tak by to nic nezměnilo na tom, že ta silnice byla v katastrofálním stavu. Opravit by se musela tak, nebo tak.

0/0
27.6.2010 9:45

alis

Re: Zrovna Bučovice...

Dělala se tam především splašková kanalizace.

0/0
27.6.2010 10:56

ondra.holub

Re: Zrovna Bučovice...

Přes Bučovice teď jezdím z Brna směrem Kyjov a dál. Po té, co byly Bučovice rok uzavřené a objížďka dost poškodila silnici 54, je to mnohem lepší řešení. Musím si to užít, protože až se bude někdy stavět obchvat Bučovic, určitě zase bude nutné vymyslet nesmyslnou objížďku (pokud možno aspoň na 2 roky) přes Kyjov (ideálně i s kombinací objížďky silnice 55).

(Pokud má někdo pocit, že pro stavbu obchvatu není nutno tu silnici uzavírat - nebo maximálně po krátkou dobu výstavby napojení - tak má pravdu. Ale uzavírka bude.)

0/0
28.6.2010 9:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.