Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Moravané chtějí ve sčítacím formuláři kromě národnosti i moravštinu

Před Janáčkovým divadlem v Brně se o víkendu sešli stoupenci Moravanů. Tato strana požaduje, aby sčítání lidu, které se koná na konci března, evidovalo samostatně nejenom moravskou národnost, ale i moravský jazyk. "Mluvíme moravsky a jsme na to hrdí," tvrdili příznivci strany.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pragina

a proč NE??

- je tam i ROMština -!!!!!!

0/0
1.3.2011 20:46

pragina

Ten kdo viděl dozadu

- opravdu vidí - pouze dozadu - krásný nick -nevědomí ;-D;-D;-D;-D

0/0
1.3.2011 14:39

Benito Juarez

Samostatná Morava - Morava bez Klause.

0/0
28.2.2011 20:10

Tajné

Pošahanci

Pokud by odtrhli moravštinu od čestiny tak by spisovná čeština (která  je založená na moravštině) ztratila význam. Musela by potom vzniknout spisovná bohemština s ej a bez mně a tvrdých y a bez směšných moravských specialit jako třeba používání "že?" místo "co?" a pod.

0/0
28.2.2011 18:35

Ten kdo viděl dozadu

Re: Pošahanci

Zdravím, zdá se, že o tom něco víte. Můžete prosím dodat nějaký zdroj, který tvrdí, že spisovná čeština ja založená na moravštině. Toto tvrzení se zde pakuje poměrně často, přesto ještě nikdo nebyl schopen toto tvrzení jakkoli něčím doložit a na wiki se mluví o tom, že to není pravda.

0/0
28.2.2011 18:57

King_Feanor

Re: Pošahani

a wiki je opravdu důvěryhodný zdroj?

0/0
28.2.2011 20:05

Ten kdo viděl dozadu

Re: Pošahani

Máte lepší ? Sem s ním.

0/0
28.2.2011 20:09

realista1234567

Zákon negace negace

máte snad jiné, které vám zde nestačily?

0/0
28.2.2011 20:41

Tajné

Re: Pošahanci

Na wikipedii se píše, že základem spisovné češtiny bylo středočeské nářečí, to je samozřejmě naprostý nesmysl. To bysme si nepsali "o spisovné češtině" ale "vo spisovný češtině".

0/0
28.2.2011 21:57

Tajné

Re: Pošahanci

Ale jsem klidně pro, ale ne pro zavedení moravštiny, ale na rozdělění češtiny na českou a moravskou. Aspoň by se nemusely děti v Čechách trápit učením spisovný češtiny a mohlo by se psát tak jak se mluví.

0/0
28.2.2011 22:01

Tajné

Re: Pošahanci

Pokud jste Moravák, byl jste vůbec někdy v Čechách? Já že Moraváci se často diví, protože když přijedou do Plzně tak

 někdy sotva rozumí a diví se co to je za divný nářečí. Přitom je sice trochu odlišný od zbytku Čech, ale nijak extrémně.

0/0
28.2.2011 22:07

Bohu mila

Napsat ve sčítání moravskou národnost i jazyk je nutnost:!

Naše vlast Morava je vymazaná z mapy, název Morava najdete jen u řeky Moravy, historické hranice už z mapy ČR  nezjistíte. Děti se o moravské historii neučí, ale o českém státě se učí i v obdobích, kdy český stát neexistoval. Např. v 18. století byla  Morava i Čechy napojeny přímo na Vídeň a jejich styky  byly okrajové. Morava si hospodářsky vedla  lépe, než v obdobích, kdy jí šéfovala Praha. Morava si ve  větším soustátí vedla velmi dobře. Stejně dobře by si  zřejmě vedla i kdyby byla samostatná v rámci EU. Moravské snahy o navrácení moravských práv nejsou aktem nepřátelství vůči Čechám či Čechům, ale pochopitelné s ohledem na to, co se s Moravou děje. Tedy na mocenské snahy Moravu natrvalo podřídit  české většině v ČR a postupně vymazat moravské povědomí  i vědomí si historických práv. To, že si Moravané ve sčítání lidu napíší národnost moravskou a mateřský jazyk moravský je úplné minimum, co mohou pro svoji moravskou vlast a vlastní budoucnost i budoucnost svých dětí, udělat.   

0/0
28.2.2011 17:54

lopenik III - duveryhodny ctenar

Re: Napsat ve sčítání moravskou národnost i jazyk je nutnost:!

R^

0/0
5.3.2011 16:03

Mumrli (perzekuovany za pravdu)

Koukám že někteří lidé nemají do čeho píchnout.

Tak jdou, a řeší takovéhle hovadiny.

Optimální myslím bude vyplnit národnost: eskymáckosomálská

jazyk: mám

0/0
28.2.2011 17:36

holes3

Re: Koukám že někteří lidé nemají do čeho píchnout.

já myslím, že nejoptimálnější je nevyplňovat nic a celý formulář hodit do skartovačky

0/0
1.3.2011 20:51

Národnost: Moravská

Je to úplně jednoduché

Moravštinu chápu jako přirozený název pro všechna moravská nářečí. Vždyť kdo trochu procestoval naši republiku a neumí jen kecat, ale taky naslouchat, tak většinou po pár větách ví. Hlavně ty přízvuky máme rozdílné. ;-) Ale spisovná čeština je dost paradoxní v tom, že v Čechách ji člověk za normálních okolností nikdy neuslyší, kdežto Moravané a Slezané jsou jí většinou schopni. Možná je to tím, že na Moravě a ve Slezsku je daleko přirozenější vstřebávat různá nářeční prostředí a mít tak "svou" mluvu, kterou pak od 1. třídy mohu "srovnávat" se spisovným jazykem, takže mám dobrou šanci porientovat se v něm o něco více. Čechům asi ty rozdíly mezi obecnou a spisovnou češtinou nepřipadají zajímavé a tak se u nich dnes můžeme setkat prakticky jen s obecnou češtinou s více či méně výrazným přízvukem. Podlě mě je škoda, že v TV slýcháme prakticky jen tu obecnou češtinu.

0/0
28.2.2011 17:28

bobecek173

Nezbývá než dodat

Narodil jsem se na Moravě, tudíž jsem Moravan . Bydlím v České republice, nejsem ovšem a (teď nevím jak to napsat) , čecháček nebo čech. Neni mi jasné proč nemůže  mít Morava svou samosprávu.  V Praze ví prd co potřebujeme zde na Moravě. Věřím tomu,že kdyby jsme kdysi dávno nebyli ČSSR, dodnes by ani dálnice na Moravu  postavená . Když se má zeštíhlovat rozpočet, odnese to vždy  vše na východ Prahy .

0/0
28.2.2011 16:53

bobecek173

Re: Nezbývá než dodat

Oprava - Na východ do Prahy.

0/0
28.2.2011 16:55

CAR NA RAKIJA

Clanek

Davam k dobru zajimavy clanek, ktery o problematice pojednava:

http://www.blisty.cz/files/isarc/9809/19980914d.html

0/0
28.2.2011 15:34

CAR NA RAKIJA

No a co?

Soucasny cesky jazyk je spolecnym dilem jak Cechu tak i Moravanu. Nazyvat si ho muze kazdy jak chce a ma na to plne pravo. Ja osobne si zapisu jazyk moravsky, protoze uz me stve to vecne protezovani vseho ceskeho v mediich. Otazka nazvu jazyka je casto otazkou politickou (Srbo/Chorvatstina)

Dabing zahranicnich filmu kompletne v obecne prazske cestine... Tomu se rika masirka. Nastesti umim cizi jazyky, ponevadz byt odkazan na tento dabing by bylo utrpeni.

Zajimave je, ze v mediich se Cesi z Cech vyjadruji jaksi samozrejme tou svoji hantyrkou, ktera nema se spisovnou Cestinou moc spolecneho, je to v poradku a nikdo se nad tim nepozastavuje. Ale nedejboze, kdyz promluvi Moravak...

No jak tak procitam diskuzi, muzeme si za to my Moravaci sami. Zadni zli Cechackove, ale priposrani Moravaci, kteri si serou do vlastniho hnizda.

.

0/0
28.2.2011 15:20

CAR NA RAKIJA

Re: No a co?

Jeste mi pride celkem zabavne, ze kazdy kdo se snazi hajit a propagovat neco moravskeho je okamzite oznacen za moravistu. Proste nikdy nekoncic demagogie. Lide hajici ceske zajmy jsou snad cechiste? Asi ne, ze... Chce to jen se zamyslet nad nazorovymi stereotypy, ktere zde prevladaji

0/0
28.2.2011 15:20

Ten kdo viděl dozadu

Re: No a co?

Tuto diskusi sleduji dlouho a pokud se nepletu, slovo "moravista" bylo použito jenom jednou. Je li tady někdo demagog, tak to budete vy. Žádné ukazování prstem na moravisty se nekoná.

0/0
28.2.2011 15:37

CAR NA RAKIJA

Re: No a co?

No ja ji precetl celou od zacatku, ale nebudu se s tebou hadat. Podstata problemu je nekde jinde...

0/0
28.2.2011 15:40

Ten kdo viděl dozadu

Re: No a co?

A v čem vidíš podtsatu problému. Podle mě tu brečíte jak vám Češi ubližují, něchtějí vám dát vlastní samosprávu a vašemu jazyku říkají spisovná čeština. To je ta všechno co jsem z toho ''brekotu'' pochytil. Kromě tý samosprávy považuju zbytek za hlouposti hodné malých dětí. Co se samosprávy týče, přišli jste sto let s křížkem po funuse.

0/0
28.2.2011 15:50

CAR NA RAKIJA

Re: No a co?

Kdyby sis poradne precetl co jsem zde napsal, tak by si zjistil, ze o zadne breceni nejde. Naopak tvrdim, ze Moravane si za svoji situaci muzou prevazne sami. Ty jsi Cech, takze to chapes jinak... Ja proti slusnym Cechum nic nemam. Nelibi se mi ale soucasny system spravy a rizeni moji zeme. Vim, ze diskuzi na internetu problem nevyresim a proto prispivam naprosto minimalne. Zastavam ten nazor, ze pokud chceme zmenu, tak si ji musime vybojovat sami legitimni cestou. A samozrejme primarni otazka je, zda zmenu vubec chceme.

Delit republiku myslim nikdo nikdy nechtel. Mohla tu byt dokonce krasna trojfederace, ale neni... Slovaci nemeli zase nejak prehnane pozadavky...

Soucasny tuhy centralismus proste povede k odstredivym tendencim. Je to otazka casu. Pokud se politika Prahy nezmeni, tak se moravsky narod nepochybne konstituuje.

0/0
28.2.2011 16:03

Ten kdo viděl dozadu

Re: No a co?

Já jsem to četl dobře. Ale moc nesouhlasím s tím ''system spravy a rizeni moji zeme''. Co s pod tím mám jako představit ? Bežný život řídí na nejvyšší urovni zákony ? Chceš jiné v Čechách a na Moravě ? Na nižší úrovni kraj -> hejtman. Moravák. Žádný zlý Čech despota není dosazován. Valnou část bežných potřeb občana si řídíte sami (dopravní obsužnost, kde budou, či se zruší nemocnice, atd. atd.) Politika Prahy se nezmění a moravsky narod nepochybně nic nenutí se trhnout neb si spokojeně žije a ''tloustne'' stejně dobře jako ten český. Opravdu nevidím žádné útlaky které bychom na vás měli dělat. Ale chápu že jsou oblasti které byste si chtěli řídít sami. Osobně to beru jako daň za to, že jsme spolu. Chceme se kvůli těmto drobnostem trhnout ?

0/0
28.2.2011 16:26

CAR NA RAKIJA

Re: No a co?

Cituji ze sveho predesleho prispevku:

"Delit republiku myslim nikdo nikdy nechtel. "

Myslim, ze opravdu nectete:( Pokud mate seriozni zajem se o dane problematice dozvedet vice, tak zkuste prosurfovat net a vyhledat si informace z ruznych zdroju. Ja se s Vami klidne sejdu nekde u piva nebo u vina a muzeme to probrat. Cesi mi opravdu nevadI, pokud se nechovaji jako soviniste.

0/0
28.2.2011 16:34

Národnost: Moravská

Moravanem jsem se narodil a tak aji umřu

R^

PS Moravani a Slezani, hlavy z písku ven!

0/0
28.2.2011 16:47

Ten kdo viděl dozadu

Re: No a co?

Ne, myslím, že Vy čtete špatně. Já se ptám na to, co ti kontrétně vadí. Nedostávám odpovědi. Správa řízení země, spádovitost, to jsou plytká slovní spojení, pod kterýma si člověk může představovat spoustu věcí na různých úrovních řízení. Navíc si myslím, že nepíšete pravdu v tom smyslu, že nikdo nic takového nechtěl. To jistě není pravda. Shodou okolností jsem sledoval cíle strany moravané a cíle jejich přívrženců. Teď už to tam není(nebo jsem to nenašel), ale přísahal bych na to že Moravnská samospráva v rámci českého státu byla jenom mezikrokem k úplněmu oddělení. Osobně se nehodlám touto probematikou nijak zabývat, neb mne neoslovuje a myslím, že by přinesla jenom problémy. Osobně jsem spíš zvědavý na ''konkrétní'' problémy společného soužití než ''boj o uzemí'' který považuji opravdu za zbytečný.

0/0
28.2.2011 16:53

realista1234567

Pokud jste si nevšiml,

zpět mnoho reakcí, již na vaší demagogii nikdo ani nereaguje. Já vím, nerad vás na to upozorňuji, ale jste trapný  RvRvRv

0/0
28.2.2011 16:12

realista1234567

Upřesňuji,

to byla reakce na přispěvatele "Ten kdo viděl dozadu".

0/0
28.2.2011 16:16

Ten kdo viděl dozadu

Re: Pokud jste si nevšiml,

Ani nemusíš. Již jsem si o tobě udělal obrázek. Trpíš Pražským komplexem nejhrubšího zrna. Ty mne naštvat nemůžeš.

0/0
28.2.2011 16:28

pragina

Re: No a co?

- 90% - pražáků - pochází z MORAVY - a nyní se ty chytrolíne chyť za ... nos -- bez MORAVY by NEBYLY ČEŠI .. ;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
1.3.2011 14:25

Tajné

Re: No a co?

Jako Plzeňák vám můžu potvrdit že hrůza dabingu nijak nesouvisí s tím, že je v obecné češtině. (mimochodem velmi často není)

0/0
28.2.2011 18:42

Ten kdo viděl dozadu

Re: No a co?

Lidi jsou moc zmlsaný. Byly doby, kdy jsem poslouchal TV v polštine, kde celej film byl dabovanej jedním člověkem ;-)

0/0
28.2.2011 19:58

Skeptik Pavel

většina

co tady kydá hnůj na ty "moravisty" sejen sama vyjevuje jako skupinka ignorantů, kterým vůbec nedochází, proč se tohle dějě.Ano v dobovém kontextu se ta ofangličkovaná skupinka jeví komicky. Snaha obnovit zemské zřízení z kraje 90. let NEBYLA  A NENÍ  POKUSEM ROZBÍT STÁT. Zemské uspořádání tehdy podporovala většina lidí na Moravě a ve Slezsku. Když průzkum tehdy zjistil, že při této podpoře nehraje roli, cítí-li se obyvatel Moravy Čechem, Moravanem či obojím,  v Praze jim docvaklo, že s tím musí něco udělat, tedy problém znacionalizovat. K tomu  se hodil rozpad Československa a Jugoslávský etnický konflikt. A tak pražská media démonizovala snahu obnovit zemské zřízení z kraje 90. let a lidová fronta novinářských přicmrndávačů a rádoby umělců  a celebrit se na té protimoravské kampani hezky vezla. Ddůvěřiví a  z rozpadu Československa zkoprnělí občané Moravy se  nechali zastrašit, že by vlastně tím zemským zřízením ohrožovali jednotu republiky.

0/0
28.2.2011 14:53

Skeptik Pavel

Re: většina

No  a tak když nejde zemské zřízení, tak jako v Německu demokraticky prosadit na územně-historickém principu (jak by to bylo nejlepší), tak se nacionálněji pojatý směr moravanství snaží toto rešit na národnostním principu. Ale k tomu nás dokopala politika Prahy. Kolik jsem jen v 90. letech slyšel těch hloupých výpadů, co tam na té Moravě blbnete, vždyť jste Češi. Na argumenty, no a? Bavoráci, Sasové jsou také Němci ale mají svoji zemskou samosprávu nereflektovali. tak tady budete mít moravskou národnostní menšinu, která se bude třeba jednou radikalizovat. A dobře vám tak. Kdyby se české politické elity provždy zbavily zcela  mylné premisy omílané již dobrých 100 let, že obnova Moravy ohrožuje koncept jednotného politického českého  národa a umožnily po roce 1989 obnovu moravské samosprávy, udělaly by pro jednotu státu prozíravý čin. Naopak bráněním obnově moravské samosprávy, koncept jednotného národa dále rozbíjí.

0/0
28.2.2011 15:04

realista1234567

Naprostý,

a skutečný souhlas R^R^R^

0/0
28.2.2011 15:09

Ten kdo viděl dozadu

Re: většina

Já si myslím, že vaše cíle je možné splnit demoktratickým způsobem i teď. Naštestí většina Moraváku má mezi ušima mozek a shledává řešení moravského komplexu tímto způsobem za neštastný. Nebo zkusme to jinak. Jaký je cíl měnit stávající systém ? Funguje tento systém nejakým extra katastrofálním či značně nevhodným systémem ?

0/0
28.2.2011 15:34

Národnost: Moravská

Re: většina

Vy jen papouškujete. Nastudujte si prve něco o naší Moravě, její bohaté - a narozdíl od jiných sousedních zemí - nesmyšlené historii a pak se, troufnu si říct, vyjádříte i skutečně k věci. Pro úvod Vám dám k zamyšlení např. učebnice dějepisu a jejich koncepci. Tam pustili čechisté svému šovinizmu skutečně žilou a to je jen jeden příklad za všecky ;-)

0/0
28.2.2011 16:55

Ten kdo viděl dozadu

Re: většina

Škoda že neumíte odpovídat na otázky a jen plkat o své pravdě a přitom neříct lautr nic kontkrétního.

0/0
28.2.2011 17:40

Ten kdo viděl dozadu

Aneb spisovná čeština

Má tady někdo dostatečně kvalitní zdroj, který by mohl nějakým způsobem podepřít tvrzení že spisovná čeština je moravština, nebo z ní vychází? Osobně jsem nenašel žádný, který by tento přepoklad potvrdil, spíše naopak. Prosím vynechte učebnice ze základní školy, neb jsem již poněkud povyrostl. Taktéž bych nějako nerad rozdmýchával vášně. Jde mi čistě jen o ''pravdu''.

0/0
28.2.2011 14:41

realista1234567

Na stránkaách

moa.xf.cz/novinky.html je vše uvedeno EU:-P

0/0
28.2.2011 15:02

Ten kdo viděl dozadu

Re: Na stránkaách

Zkus nějaký lepší pokus ze sebe udělat hlupáka.

0/0
28.2.2011 15:07

Národnost: Moravská

Re: Na stránkaách

Pátrejte po Bibli Kralické

0/0
28.2.2011 16:57

Ten kdo viděl dozadu

Re: Na stránkaách

To už je lepší. Ale nevím nic o tom, že by Mladá Boleslav byla na Moravě, zkuste svoji myšlenku nějak lépe popsat. http://cs.wikipedia.org/wiki/Bible_kralická

0/0
28.2.2011 19:57

ukasek

vtip

Víte, jaká je nejdůležitější stavba v Brně?

Dálnice do Prahy!

0/0
28.2.2011 14:32

Kryštof D.

A stejnak jednou budete skoro všichni bydlet v Praze

Už takhle, když se podíváme na vládnoucí garnituru, tak 2/3 jejích představitelů jsou původem z Moravy - Paroubek, Topolánek, Nečas, Zaorálek, Langer, Sobotka, Hašek, Drobil, Grebeníček a mnoho dalších.

Nakonec ale stejně ten, kdo chce v čemkoliv něco znamenat, odejde do Prahy.

0/0
28.2.2011 14:19

Skeptik Pavel

Nakonec ale stejně ten,

 kdo chce v čemkoliv něco znamenat, odejde do Berlína, Londýna, Paříže, ne do Pr...

0/0
28.2.2011 14:39

Ten kdo viděl dozadu

Re: Nakonec ale stejně ten,

Kdo chce něco v něčem znamenat, nemusí myslím nikam chodit. Máme dost lidí, kteří ve svém oboru něco znamenají i když sedí doma na zadku. Navíc není to o městech, maloměštactví, Moravském komplexu atrd. Je to spíš o penězích.

0/0
28.2.2011 14:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.