Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jihomoravský kraj koupil místo vlaků za evropské dotace tramvaje

Na koleje čtyř českých a jednoho moravského kraje vyjedou už na konci příštího roku tři desítky polských vlaků Link. Až čtyřicet procent z jejich ceny zaplatily kraje z regionálních operačních programů Evropské unie. Jihomoravané však přijdou zkrátka, kraj totiž peníze použil na nákup brněnských tramvají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

a8nn

Expert promluvil

"Vlaky jsou zastaralé a některé nejsou pro náš kraj vůbec vhodné. Například dvoupodlažním vozům, které kraj dříve koupil od českého výrobce, neodpovídá konstrukce nástupišť," vysvětlil předseda Spolku přátel železnice Petr Nohel.

Co na tom, že kraj žádné vozy samozřejmě nevlastní, že Bmto a deriváty (které jsou vyjma jednotek 471 jediné patrové vozy provozované u ČD) byly vyrobeny v Německu a že v JMK se téměř nevyskytují.

Pokud je něco nevhodného, tak spíš x54 na osobáky, což jsou jinak velmi slušné soupravy, nebo Bdmtee, což je tragédie sama o sobě.

0/0
27.3.2011 23:50

a8nn

Re: Expert promluvil

Ještě jsem zapomněl na pomstu ze Studénky jezdící na Břeclav-Znojmo, přívěšáky 021, 023.

0/0
28.3.2011 0:49

emkon

Re: Expert promluvil

Pro laiky: Vůz Bdmtee je ten, co má zdvojené posuvné dveře v 1/3 a 2/3 vozu, tedy ne až na kraji vagónu, jako většina vozů, a byl vyroben v tehdejším DDR. Uvnitř jsou poměrně úzké světle hnědé koženkové dvousedačky otočené proti sobě (klasická čtyřka), takže pokud si na to sedne pořádný chlap, tak zabere všechny čtyři místa!

0/0
28.3.2011 11:06

tokumara

Re: Expert promluvil

Bdmtee má ale narozdíl od většiny ostatních vlaků relativně rozumný pojezd... Ten interiér je bohužel horší. :(

0/0
29.3.2011 0:42

tomas_tod

Co vlaky, občas se objeví něco relativně slušného,

ale brněnské hlavní nádraží, to je teprve cestovatelský zážitek....

0/0
25.3.2011 23:16

stev

Re: Co vlaky, občas se objeví něco relativně slušného,

Brněnské nádraží je kulturní památka, je v provozu cca 175 let. Je srovnatelné s nádražními historickými budovami např. ve Švýcarsku, kde je železniční doprava na velmi vysoké úrovni a historických nádražních budov v centrech měst si tam obyvatelé velice cení. Pokud něco brněnskému nádraží můžete vytýkat, tak to budou spíše jednotlivosti. Otřesné jsou toalety, a je s podivem, proč se tomu vlastník budovy nevěnuje. I kdyby je opravili každý rok, tak to zase tolik nestojí, dělá to každý i ve svém rodinném domku. Generální opravu potřebuje kolejště a mosty. Ale celková rekonstrukce budovy cca v 1985 byla velmi zdařilá a nyní po 25 letech odpovídá stavu před střední opravou.

0/0
25.3.2011 23:42

emkon

Re: Co vlaky, občas se objeví něco relativně slušného,

Doufám že k přesunu nádraží nikdy nedojde. Proč třeba takový Jančura jezdí pouze na staré a nevyhovující autobusové nádraží u Grandu? Protože je v centru a je obslouženo osmi tramvajovými linkami. Proč pražáci nepřesunuli své hlavní nádraží do Vysočan, či Libně, či někde ke konečné metra? Proč stavěli drahé tunely a viadukty? Protože nejsou blbí...

0/0
28.3.2011 11:27

Trupman

proč?

Proč nakupovat vlaky ČD za evropské peníze, když o provoz vlaků se tady perou soukromníci, kteří by byli schopní jezdit s moderními jednotkami bez dotací? Kraj udělal správně, teď ještě vyhnat Čekej Dlouho a pozvat třeba SA, nebo kohokoliv jiného.

0/0
25.3.2011 18:06

Leinad

Re: proč?

Protože vby pár nemakačeků přišlo o práci a ten nepořádek, který má více úředníků, než strojvedoucích a průvočích, by se musel uklízet. A vůbec, kdo by platil krajskému oboru dopravy mírné všimné, když ne státní firmy?

0/0
25.3.2011 18:25

Barbucha_the_bearspook

Re: proč?

Nojo, jak řekl kolega. Problém je v tom, že obyčejní lidé co jezdí denně vlaky si zvolili do čela kraje takové vedení, které jim neumožní jezdit modernějšími vlaky. Navíc to svedou na krizi, neústupnost vlády, snížené financování a podobné pindy, které nemají hlavu ani patu. Do těchto zrůdných machinací lze započítat "čištění" přehrady, úrazovku, podporu 30 korunovým a podobné tunely. Až jednoho dne obyčejný člověk prozří, ... tak už asi bude pozdě, že?

0/0
25.3.2011 18:43

animl

Re: proč?

Soukromníci se jistě neperou o regionální dopravu, ale o dálkové tratě. Ostatně Jančura bude provozovat regionální dopravu na Slovensku a dostane v přepočtu 180,-- Kč na kilometr. U nás by víc jak ČD nedostal a to je podle druhu vlaku nejvíce sotva 100,-- Kč.

0/0
25.3.2011 19:14

Trupman

Re: proč?

I Jančura se vyhádřil v tom smyslu, že by rád na dotované tratě. Jak ale můžeme vědět, za kolik by jezdil, když se nikdo zatím neodvažoval vypsat výběrové řízení?

0/0
25.3.2011 19:27

animl

Re: proč?

Výběrové řízení bylo vypsáno. Problém byl, že byl lepší než ČD, ale vlaky by měl až za 1,5 roku, takže nemohl vyhrát. Prostě v roce 2010 nemohl vyjet. A ona zase ze zákona dopravní obslužnost být musí. Jinak zrovna Jančura je kecal. Říkal, že vyjede 1.6.2011 Praha-Ostrava a nakonec bude rád, když vyjede 1.9.2011. No sám uvidíte, chce to číst více zdrojů a né jen idnes ;-D

0/0
25.3.2011 19:44

PIsa.lek

Re: proč?

> Prostě v roce 2010 nemohl vyjet

Což samozzřejmě zadavatelé výběrka absolutně nemohli tušit a tak pozdě je vypsali jen shodou okolností, že?

0/0
25.3.2011 21:13

animl

Re: proč?

Kolik VŘ se vypisuje 1,5 roku dopředu? No nechci nadržovat nikomu ale jediný kdo by měl zájem je Jančura.... a po tom co jsem s ním jel autobusem LBC-PHA no nevím nevím.... Ostatně před týdnem se stačilo podívat na jeho zpožděné autobusy na D1, o tom se bohužel nepíše. Vím, že za havárii on nemůže, ale ani ČD nemůžou, když je problém na trati (vlastník SŽDC, s.o.)...

0/0
25.3.2011 21:48

Trupman

Re: proč?

ČD můžou za to, že vozí své cestující ve vozech, které si zadají možná tak s dobytčáky. Je snad špatné, že Jančura hodlá vozit lidi v kulturnějším prostředí?

0/0
25.3.2011 21:56

animl

Re: proč?

Kdy jste jel naposledy vlakem? V posledních letech se toho zlepšilo celkem dost!! Pořád se u nás kupují vlaky za stejnou cenu jako např. v Německu, ale krytí ztráty je cca 3x menší. Emitovat peníze ČD nemůžou.... A Jančura taky ne...

0/0
25.3.2011 22:20

Trupman

Re: proč?

Kupují se jednotky za stejnou cenu jako v SRN, ale pochybné kvality. Ale to už je na jinou diskuzi.

Vlakem jsem jel naposledy před měsícem a stále jsou vozy hodné přepravy osob spíše výjimkou. Pokud mám vzít v potaz osobní vlaky v okolí mého bydliště, kde tratě vedou do šesti směrů, tak nejvyšší kvalitou disponují Regionovy (nebo-li šumperské pomsty). Zbytek stále vozy se špinavou koženkou, nemytými okny atd.

0/0
25.3.2011 22:50

tarten

Re: proč?

V tom případě se těšte na soukromníky. Jančura tuhle v televizi říkal, že by rád odkoupil a zrekonstruoval ty prastaré červené motoráčky, takže máte šanci.

0/0
27.3.2011 23:52

PIsa.lek

Re: proč?

>  A Jančura taky ne...

A kde Jančura naemitoval peníze na žlutobusy, když předchozí provozovatelé na linkách, kde dnes on má dominanci, rovněž tvrdili, že "nové autobusy jsou moc drahé", "uklízet je moc drahé" a "ať si to někdo za ty peníze zkusí odjezdit".?

Takže sice je pravda, že do provozu veřejné dopravy jde u nás v absolutních číslech podstatně méně peněz, než třeba v SRN či ve Švýcarsku, ale právě Jančura u autobusů ukázal, že to není jen otázka peněz, ale především snahy "to zkusit", a ne po stopadesáté omílat důvody "proč to nejde".

0/0
27.3.2011 22:16

tarten

Re: proč?

Jenže kolik stojí autobus a kolik vlak? Slušný dálkový autobus stojí několik milionů, třeba 8 - 10. Slušný dálkový vlak stovky milionů.

0/0
27.3.2011 23:55

tokumara

Re: proč?

VŘ na ZDO se obvykle vypisují tak dlouho dopředu, aby měl dopravce možnost si zajistit případnou větší potřebu vlaků... Všude, jen v JMK ne. Co už, dlouho se žádná 560 nerozpadla za jízdy, tak na co si vlastně stěžujeme... A Bčko jen u Přerova.

0/0
25.3.2011 22:27

PIsa.lek

Re: proč?

> Kolik VŘ se vypisuje 1,5 roku dopředu?

A nebude tak "trochu" záležet na tom, o jaký typ zakázky se vlastně jedná? Že asi VŘ na dodávku kancelářských papírů bude mít trošku jiné časové parametry, než zajištění dopravní obslužnosti, kde si často příslušný zájemce musí teprve pořídit či alespoň dovybavit vozový park? Pokud se VŘ na ZDO vypisuje tak, jak je u nás zvykem, je vcelku jasné, že tím nahrává především ČD či komunikoliv jinému (třeba v segmentu autobusové dopravy), který už tu dopravu zajišťuje.

Jaké jsou třeba termíny pro dodávku drážních vozidel z domácích továren (bez ohledu na to, že požadované vozidlo za akceptovatelnou cenu už dávno rutinně jezdí v zahraničí - viz Taurus vs. 380)? Rok a půl mezi vypsáním VŘ a dodáním celé série to asni nebude, není-liž?

0/0
26.3.2011 8:02

stev

Re: proč?

Jezdím mezi Brnem a Prahou poměrně často. Jednou jsem se svezl autobusem, a děkuji, vícekrát nechci. Nevešla se mi kolena, měl jsem je vtlačená do sedadla přede mnou. Jsem vysoký 182 cm, což zase není nějaká mimořádná výška. Basketbalista by se tam nevešel vůbec. A tak jezdím výhradně vlakem, nejraději rakouským EC z Vídně, kde je místo širší, než v autobusu. Sporotiket je za 150 Kč, takže ještě i ušetřím. Až si bude soukromník kupovat vagony, měl by na komfort pro cestující pamatovat. Pokud nakoupí vagony pro mateřské školy, jak to udělal u autobusů, tak s ním nikdo jezdit nebude.

0/0
25.3.2011 23:55

PIsa.lek

Re: proč?

Měřím skoro 2 metry, a přestože taky raději dám přednost vlaku, nemám v autobuse na takové (i mnohem větší) vzdlálenosti problém. A pokud jde o to, čím kdo jezdit bude, či nebude, tak bych řekl, že počty cestujících na trase Praha-Brno ve vlacích a v autobusech to říkají vcelku jasně.

0/0
26.3.2011 8:04

tarten

Re: proč?

Vy jste se nějak zasnil, ne?;-) Nepere se nikdo. Soukromníci jasně mluví o jediné trati, kterou lze provozovat bez dotací, a ta nemá s jihomoravským krajem nic společného. A moderní jednotky? Jeden o nich na Praha - Ostrava mluví, ale ten druhý se je neodvážil koupit. Vzal zavděk dvacetiletými lokomotivami, aby neprodělal.Rv

Dokud stát ještě něco za nemalé peníze neudělá s kolejemi, tak na provoz "bez dotací" zapomeňte.

0/0
27.3.2011 23:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.