Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na Brněnsku havaroval větroň, dva lidé jsou zranění

V polích u Jinačovic na Brněnsku havaroval v sobotu v podvečer při nouzovém přistání větroň. Dva lidé se při pádu zranili. Jednoho ze zraněných odvážel z místa nehody vrtulník. .

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

mlada_fronta

Ať kategorii UL zrušej nadobro, padá to jako shnilý švestky

Pravidelně je střední vložka časopisu "Pilot LAA" plná vyšetřování havárií UL, což značí, že každý měsíc se v této zemi vymele jeden a více UL. To je dost odstrašující číslo na to, aby se to úředně zrušilo. Je to totiž ukrutně nešťastný formát eroplánu - není tolik nehod PG a rogall na jedné straně, ani "opravdových" těžkých létadel na straně druhé, jako je nehod UL. Je to neštěstí jak po technické stránce, tak po linii lidské - do UL dnes usedá každý, kdo má v zadku díru.

0/0
3.4.2011 3:03

Ochlupoun

Re: Ať kategorii UL zrušej nadobro, padá to jako shnilý švestky

Víte pane kolego, když tomu nerozumíte, držte s prominutím hubu. Jednak nehodovost ULL je plně srovnatelná s nedohodovostí letadel GA. Statistiky hovoří jasně a to i přes to, že ULL nalétají mnohonásobně více letů. Bohužel každý rádoby odborník, když spadne cokoliv menšího než boeing 747 to hnedka nazve ultalajtem, televize toužící po senzaci to hned takto odvisílají a pak to vypadá že ULL je extrémně nebezpečné letadlo. Bohužel opak je pravdou. Pokud vím, není dokumentován jedinný případ, kdy by došlo k pádu ULL vlivem technické závady. Všechno je v lidech. Výcvik pilota UL je srovnatelný s výcvikem PLL. Reálně se liší jen absencí radionavigace a kvalifikace pro řízené lety, která u ULL není jako u PPL automaticky součástí a o něco jednodušší teoretickou částí, která ale na praktické létání nemá příliš vliv. Jestli za neštěstí po technické stránce považujete dnešní moderní ULL v porovnání s 20-40ti letými stroji v GA tak je mi vás trochu líto.

0/0
3.4.2011 5:38

grimosa

Re: Ať kategorii UL zrušej nadobro, padá to jako shnilý švestky

no na statistiku nehodovosti ULL se pojistovny dívají trochu jinak, se podívejte kolik stojí havarijní pojištění ULL a kolik třeba havarijní pojištění tzv dospělého letounu.:-)

Jinak výcvik pilota ULL není srovnatelný, na PPL musíte nalétat 45 hodin na ULL stačí 20, stejně tak zdravotní způsobilost, pro PPL musíte podstoupit prohlídku v ULLZ v Praze na ULL stačí pouze pověřený lékař..

Cituji: "není dokumentován jedinný případ, kdy by došlo k pádu ULL vlivem technické závady", ale je, první co mě napadá aniž bych pátral je známý případ flutteru výškovky na lambadě.

0/0
3.4.2011 6:56

Ochlupoun

Re: Ať kategorii UL zrušej nadobro, padá to jako shnilý švestky

Ano máte pravdu, ta lambáda mi unikla, ale další případy by se hledaly těžko. A v tomto případě to navíc posádka rozdejchala. Ta zdravotní způsobilost není tak jak říkáte. U ULLZ v praze musíte absolvovat pouze vstupní/první vyšetření, pak už vám stačí jen periodické prohlídky od určeného/pověřeného lékaře. A i to se možná zlepší. S tím náletem to je jedna z věcí, kterou bulvární plátky rádi vytahují na světlo, ale realita je úplně jiná. Srovnejte si osnovu výcviku a uvidíte. Zjistíte, že tam jsou věci, které jsou pro pilota ULL buď neaplikovatelné, nebo součástí pokračujícího výcviku. (Přelety na řízená letiště, lety dle přístrojů, radionavigace - jenom tohoto je cca 10 hodin) Navíc časy letů jsou mírně natažené, neboť jsou to větší a těžší letadla, u ULL se počítá s menším časem jednoho okruhu. Např. počet startů a přistání (a to je to nejdůležitější) je téměř identický 112 u ULL, 126 u PPL. Ale nejdůležitější je, že o tom to VUBEC neni.

0/0
3.4.2011 19:49

Ochlupoun

Re: Ať kategorii UL zrušej nadobro, padá to jako shnilý švestky

Ty časy výcviku jsou MINIMÁLNÍ. To znamená, že to není tak jako v autoškole, kde si odřídíte povinný počet hodin, pak se svezete s inspektorem a dostanete papíry. A pořád máte vedle sebe instruktora. U ULL ale i PPL se cvičení opakuje tak dlouho, dokud ho žák neumí udělat. To pro to, že součástí výcviku jsou SÓLOVÉ lety, kdy letíte sám s letadlem školy, zodpovídá za vás instruktor, který ale s vámi neletí, maximálně se kouká ze země. Když to nebudete umět, rozmlátíte letadlo za milion minimálně, řeknete děkuji, naschledanou a jdete domů. (Stále za Vás odpovídá instruktor) Takže žádná škola si netroufne pustit do vzduchu někoho, kdo to nebude alespoň trochu umět - ne jako v autoškole, kde jde o houby a když nabouráte při své první solové jízdě je to váš problém. Papír snese všechno. 20 hod je minimální nálet pro někoho, kdo to třeba už umí (protože se to naučil někde s někým třeba načerno) nebo má jiné letecké zkušenosti. Nám všem ostatním to trvá někdy i několikanásobek těch 20 hodin.

0/0
3.4.2011 19:59

Ochlupoun

Re: Ať kategorii UL zrušej nadobro, padá to jako shnilý švestky

Pokud si myslíte, že zákazem ULL se něco vyřeší, jste úplně mimo. Piloti si prostě udělají "velké" papíry a budou létat místo na moderních, lehkých ULL na mnohem těžších, letadlech GA, zpravidla stejně starých, jako jsou oni sami. Pravda, bude je to stát o třetinu víc ale budou létat dál. Pokud si myslíte, že střední vložka časopisu pilot je taková černá kronika , podívejte se na závěrečné zprávy z opravdu velkého letectví. Z letectví kde v letadlech sedí ne dva, ale stovky lidí. Jsou to desítky incidentů každý měsíc  na každém věčím letišti a incidentů typu, že jedno letadlo s 50ti lidma narovolalo na dráhu před přistávající letadlo se 100 lidma. To že se nic nestalo je jen a jen štěstí. A nepřipadá mi že by někdo hystericky vykřikoval, že zakážeme velká letadla. Nevím co Vám kdo udělal a je mi to jedno. Je mi Vás jen upřímně líto, protože jste imho hloupý, zapšklý člověk, který umí jen závidět, pomlouvat a kecat do čehokoliv, čemu vůbec nerozumí.

0/0
3.4.2011 5:59

IfčaX

Re: Ať kategorii UL zrušej nadobro, padá to jako shnilý švestky

No... a navíc to stejně nebyl ultralight, ale větroň. Jak už bylo napsáno níž.

0/0
3.4.2011 6:29

grimosa

Re: Ať kategorii UL zrušej nadobro, padá to jako shnilý švestky

no, podle imatrukulační značky to vypada na ULL, muze to byt ULL vetron, ty ale zase nebyvaji dvoumistne. Spis si myslim nejaky motorový ULL s dlouhym kridlem, a tudiz si to nekdo popletl.

0/0
3.4.2011 6:59

IfčaX

Re: Ať kategorii UL zrušej nadobro, padá to jako shnilý švestky

Podle jaké značky? Té z "ilustračního snímku" z archivu redakce? Ta přece nemá s tou nehodou nic společného. Byl to větroň... a v redakci to někdo opravdu popletl.

0/0
3.4.2011 7:31

IfčaX

Re: Ať kategorii UL zrušej nadobro, padá to jako shnilý švestky

Autentické fotky by měly být tady:

http://www.katastrofy.com/scripts/index.php?id_nad=22420

0/0
3.4.2011 8:07

běžný ovčan

Re: Ať kategorii UL zrušej nadobro, padá to jako shnilý švestky

podle značky na fotce jo, ale ta není z nehody, byl to Blaník z Brna, což jak všichni víme, je dvoumístný, celokovový kluzák

0/0
3.4.2011 10:45

svatapravda

Re: Ať kategorii UL zrušej nadobro, padá to jako shnilý švestky

Ať třídu B řidičského oprávnění zrušej nadobro, bourá to jak shnilá rajčata.

Pravidelně jsou titulní strany novin plné vyšetřování havárií OA, což značí, že prakticky každý den se v této zemi vymele jeden a víc OA. To je dost odstrašující číslo na to, aby se to úředně zrušilo.

0/0
3.4.2011 8:45

biggles

Re: Ať kategorii UL zrušej nadobro, padá to jako shnilý švestky

;-) R^ - trefné ale zbytečné - ten komouš to stejně nikdy nepochopí a jehou dutou rudou lebku nikdy nenapadne nic jiného než zakazovat všechno jde zakázat a chránit tím všechen lid... ;-D

0/0
3.4.2011 9:11

Potkan2000

padaky

At uz konecne uzakoni povinnost mit ultralehka letadla vybavena padaky stejne jak to maji v nemecku. Nic takoveho by se nestavalo.

0/0
2.4.2011 21:43

běžný ovčan

Re: padaky

no však se nic takového nestalo, tohlel byl kluzák a tam padáky mají a ejhle, nepomohlo to

0/0
2.4.2011 22:35

bezdukátů

Re: padaky

já bych navrhoval airbagy

0/0
2.4.2011 23:50

ivan.ivan

Re: padaky

Pokial sa to stane v malej výške, tak tomu žiadny padák nezabráni.

0/0
3.4.2011 0:00

Uther

Re: padaky

A co takhle katapult do každého ultralightu?:-)

0/0
3.4.2011 0:05

Ochlupoun

Re: padaky

No, ono by se vůbec nic nezměnilo. Jednak ty padaky ma většina ULL i nyni. Druhak ten padák není žádná výhra. Ten padák je pouze pro případy extrémní krajní nouze, kdy pilot ztratí kontrolu nad letadlem, například v případě srážky ve vzduchu, nebo extrémně nepravděpodobné vážné závady, např. když by upadlo křídlo. Jeho použití totiž je spojeno s poměrně významným rizikem a to takovým, že pokud je letoun pod kontrolou je vždy bezpečnější pokusit se o nouzové přistání. Samozřejmě pokud mám kam. Ten padák navíc potřebuje mít určitou minimální výšku, takže rozhodnout se střílet padák musím učinit včas.V uvedeném případě se pilot rozhodl pro přistání do terénu, patrně kvůli závadě na motoru. Přistání do neznámého terénu je vždy tak trochu o štěstí, přeci jenom ze vzduchu nevidím, že pod tou trávou je třeba strouha nebo pařez. Letadlo měl pod kontrolou až do poslední chvíle, pak se něco sesralo, nejspíše nezvládl pilotáž, nebo trefil na zemi díru atd. Hlavní je že jsou oba živí.

0/0
3.4.2011 6:14

zoka

Re: padaky

Byl to větroň (GLD) a tam jsou nad 300m AGL (nad zemí) padáky povinnou výbavou posádky. A i kdyby nebyl, tak se v tom letadle bez padáky nedá sedět (za zády jen ocelové trubky, čili padák dělá opěradlo). Ovšem jak psal kolega přede mnou - vždy je lepší pokusit se přistát pokud to jde.

0/0
3.4.2011 20:18

Pilotak

Zadne ultralehke letadlo

Tak je docela znamo, ze redaktori zprav, co se tyka letectvi maji jen utrzkovite informace a zcela nepresne, ktere pripadne na popud znalejsich, zmeni a upresni. Co se tyka havarie tak se jednalo od dvoumistny vetron ( GLD ) odletajici z letiste medlanky pod imatrikulacni znackou : OK - 0216, a typ Blanik L-23, nikoliv o ultralehky letoun. Behem zitrejsiho rana t.j. 3.4.2011 bude na miste vysetrovat komise examinatoru. Podle predbeznych vysledku setreni pravdepodobne doslo o nepodarene nozove pristani do terenu, kdy vetron ztratil termicky proud a byl nucen pristat na nevhodem terenu. Zrejme pilot vetrone nezvladl orientaci a nevybral vhodnejsi teren v ramci nouzoveho pristani. Behem zitrejsiho dne budou taktez odklizeny trosky vetrone.

Další podrobnější informace budou k dispozici po vysetreni tohoto incidentu.  (www.pilotak.cz)

0/0
2.4.2011 21:35

Cizurator

Re: Zadne ultralehke letadlo

Díky za skvělé infoR^

0/0
2.4.2011 21:48

běžný ovčan

Re: Zadne ultralehke letadlo

jak to tak všechno víte, když jste v zahraničí8-o?

0/0
2.4.2011 21:57

běžný ovčan

Re: Zadne ultralehke letadlo

no možná pilot orientaci zvládl, ale přistání tam, kde to nezná tak nezvládl, i když to pořád trénujem, taky mám dycky bobany přistávat do pole, navíc někdy jde těžko odhadnout sklon, jinak nouzové přistání do terénu to bylo stoprocentně, co jiného by to asi bylo, ztratit termický proud nemusel, třeba jen neodhadl vzdálenost

0/0
2.4.2011 22:02

cydr

Re: Zadne ultralehke letadlo

Pokud vím, tak pilot za letu omdlel a letadlo se zřítilo neřízené. Obrovské štěstí, že to nakonec dopadlo jen takhle.

0/0
3.4.2011 0:08

běžný ovčan

Re: Zadne ultralehke letadlo

tak v tom případě je to opravdu velké štěstí, ten druhý člověk to letadlo tím pádem řídit neuměl, ale byl při vědomí, to mu nezávidím.. neříkali mu aspoň do vysílačky, co má dělat?

0/0
3.4.2011 0:15

cydr

Re: Zadne ultralehke letadlo

Asi těžko. Co by jí tak asi stihli vykládat, když padala k zemi.

Jestli jsem správně pochopil popis (neviděl jsem), tak se to stalo už ve vleku a pilot vlečného letadla se tak-tak stihnul odháknout, aby ho nestrhli sebou.

0/0
3.4.2011 0:18

běžný ovčan

Re: Zadne ultralehke letadlo

no to právě nevím, jestli to bylo ještě ve vleku a nízko, tak asi moc čancí neměli, ale jak dobře víte, Blaník je nejhodnější letadlo a když se pustí řízení, letí sám, já třeba být na zemi u vysílačky a vědět, že se něco takového stalo, snažil bych se tomu druhému dávat instrukce co s tím dělat, přijde mi to jako snížení pravděpodobnosti, že se zabije, každopádně bych jen nestál a nedíval se, jak klesá.. jenže jsem tam nebyl a nic o tom nevím, tak jsem se jen ptal, jestli jí třeba do vysílačky něco neřekli, nebo jak to vlastně bylo

0/0
3.4.2011 10:42

cydr

Re: Zadne ultralehke letadlo

Znám jen verzi z brněnských hospod... kde údajně kdekdo, co má něco společného s leteckým sportem zapíjel "druhé narozeniny" nejen posádky, ale i pilota vlečného letadla. To prý mělo taky dost namále, aby nešlo dolů s nimi.  Ale je to info tak asi přes tři zdroje, tak nevím.

0/0
3.4.2011 11:20

Thorough

Re: Zadne ultralehke letadlo

Teď už jenom zbývá abys napsal že pilot udělal chybu protože před přistáním neprovedl fyzický průzkum terénu na kterém chtěl nouzově přistát ty teoretiku.

0/0
3.4.2011 3:36

běžný ovčan

...

pokud je ten ilustrační snímek z té nehody, tak je to ultralight, ale na novinkách psali větroň, tak teď jsem mírně zmaten

0/0
2.4.2011 21:24

bezdukátů

Re: ...

jsi na " nejdůvěryhodnějším serveru" tak co řešíš

0/0
2.4.2011 23:52

Kulhánková, dcera

Re: ...

Ježišikriste ILUSTRAČNÍ SNÍMEK se jmenuje ILUSTRAČNÍ, protože to NENÍ snímek z dané události.

0/0
3.4.2011 1:53

běžný ovčan

Re: ...

ježísikriste, jen jsem se ptal, protože od Idnes lze čekat ledacos, v titulku JE napsáno, že havaroval ultralehký letoun, jenže to žádný ultralehký letoun NEBYL, protože to BYL kluzák L23 Blaník. Tak ježíšikriste, v titulku nesmysly, ale u fotky si musím být jistý, že tam nemají blbosti?

0/0
3.4.2011 10:38

Yarda.

Na Novinkách se píše, že to byl větroň.

http://www.novinky.cz/krimi/229622-nedaleko-brna-havaroval-vetron-dva-lide-se-zranili.html

Pokud to skutečně byl větroň, tak se IMHO nejednalo o nouzové přistání, ale o normální, v tomto případě nepovedené přistání do terénu.

0/0
2.4.2011 20:58

nejdůvěryhodnější diskutér

"Na Brněnsku" se s velkým B opravdu nepíše, pane redaktore

Pokud diskuse obsahuje pouze smazané příspěvky, po kliknutí na "vstup do diskuse" se objeví pouze, že stojíte o naše názory a tyhle plky, chybí ale volba "zobrazit diskusi včetně smazaných příspěvků", takže se na ně čtenář nemůže podívat.

.

S ohledem na rozsah Patrikovy iniciativy mi to přijde jako závažná funkční chyba - nechtěli byste si to opravit?

0/0
2.4.2011 20:25

nejdůvěryhodnější diskutér

Re: "Na Brněnsku" se s velkým B opravdu nepíše, pane redaktore

Mimochodem smazání toho prvního příspěvku je zdůvodněné "Tento příspěvek je neuctivý k zemřelým nebo jejich rodinám, proto byl smazán." Kdo že zemřel, cynický cenzore? :-P

0/0
2.4.2011 20:56

bezdukátů

Re: "Na Brněnsku" se s velkým B opravdu nepíše, pane redaktore

asi Dvořákovo EGO

0/0
2.4.2011 23:52

jitousekh

mapka špatně

jen na té mapce asi neumí najít Jinačovice!!!;-D

0/0
2.4.2011 20:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.